پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
با پشت میزنشینی خداحافظی کردم / با وام ۳۰ میلیونی، کارآفرین بخش کشاورزی شدم کار پشت میز نشینی افق محدودی دارد، بعد از تجربه این کار متوجه شدم درآمد و میزان پیشرفتم در قیاس با وقتی که صرف می کنم، بسیار کم است. تصمیم گرفتم از ۲ هکتار زمینی که در اختیار داشتم برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کنم و به همین دلیل با کار کارمندی خداحافظی کردم.
شعار سال: کار پشت میز نشینی افق محدودی دارد، بعد از تجربه این کار متوجه شدم درآمد و میزان پیشرفتم در قیاس با وقتی که صرف می کنم، بسیار کم است. تصمیم گرفتم از ۲ هکتار زمینی که در اختیار داشتم برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کنم و به همین دلیل با کار کارمندی خداحافظی کردم.

یک کارآفرین کشاورزی با اشاره به ضایعات ۳۰ درصدی بخش کشاورزی گفت: چاره کار، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها و نقاط تولید کشاورزی است.

وحید طولابی درباره رابطه صنایع تبدیلی با مساله اقتصاد مقاومتی می گوید: «در اقتصاد مقاومتی روستا به عنوان محور تولید و امنیت غذایی کشور به رسمیت شناخته می شود و اشتغالزایی در آن و نیز حفظ و افزایش جمعیت ساکن در روستاها یک اصل مهم به حساب می آید. بنابراین رابطه ای تنگاتنگ بین اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع تبدیلی در روستاها برقرار است.»

یکی از بهترین روش های اشتغالزایی و افزایش درآمدهای کشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است. توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در دو دهه اخیر در سراسر جهان به صورت یک راهبرد مشخص در امر برنامه ریزی روستایی در دستور کار بخش کشاورزی قرار گرفته است. از این منظر تنها عاملی که می تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش دهد، ارزش افزوده آنها را زیاد کند و بهره وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وحید طولابی یکی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی است که هم اکنون در عرصه صنایع تبدیلی مشغول به کار است و توانسته برای ۸ زن روستایی اشتغالزایی کند.

او درباره اهمیت صنایع تبدیلی می گوید: «هم اکنون ضایعات بخش کشاورزی ایران حدود ۳۰ درصد است که ارزش این حجم از ضایعات بین ۵ تا ۸ میلیارد دلار برآورد می شود. این در حالی است که با فرآوری این میزان ضایعات، می توان سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر را تغذیه کرد. ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود.»

این فعال اقتصادی می افزاید: «یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال در مناطق روستایی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستا به شهر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و پیشرفت اقتصادی اجتماعی مناطق روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

صنایع تبدیلی از قابلیت ایفای نقش تعیین کننده در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیز برخوردار است. بیشتر کشاورزان از عرضه همزمان محصولاتشان در بازار و کاهش شدید قیمت متضرر می شوند و این در حالی است که با استفاده از صنایع تبدیلی می توان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل به بازار عرضه کرد.»

وحید طولابی پیش از ورود به عرصه تولید محصولات کشاورزی، کار کارمندی و پشت میزنشینی در یک اداره دولتی را تجربه کرده، اما آن را رها کرده است. او درباره علت این تصمیم خود می گوید: «کار پشت میز نشینی افق محدودی دارد، بعد از تجربه این کار متوجه شدم درآمد و میزان پیشرفتم در قیاس با وقتی که صرف می کنم، بسیار کم است. تصمیم گرفتم از ۲ هکتار زمینی که در اختیار داشتم برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کنم و به همین دلیل با کار کارمندی خداحافظی کردم.»

او می افزاید: «روستای ما در ۵۰ کیلومتری خرم آباد واقع است. کار تولید را با کشت سبزی در ۲ هکتار زمین آغاز کردم، اما به زودی متوجه شدم بخش عمده ای از محصولات تا به بازار برسد از بین می رود. اساسا سبزیجات عمر خیلی کوتاهی دارد و به سرعت کیفیتش را از دست می دهد. این مشکل همه کشاورزانی است که در منطقه ما سبزیجات کشت می کنند. در نتیجه مصمم به تهیه دستگاه های صنایع تبدیلی شدم و با دریافت ۳۰ میلیون تومان از بسیج سازندگی دستگاه های لازم را تهیه کردم.»

این فعال اقتصادی خاطرنشان می کند: «اوایل از دستگاه های صنایع تبدیلی فقط برای خشک کردن و بسته بندی کردن سبزیجات زمین خودم استفاده می کردم اما با افزایش تقاضا مواجه شدم به گونه ای که در حال حاضر همه سبزیجات کشت شده در منطقه را می خرم و پس از فراوری به فروش می رسانم.»

وحید طولابی درباره نحوه بازاریابی برای محصولاتش می گوید: «در کارگاه ما ۸ خانم روستایی به دقت سبزی ها را می شورند و ضدعفونی می کنند. پس از آن سبزی ها با استفاده از دستگاه های صنایع تبدیلی، خرد، خشک و به صورت زیبایی بسته بندی می شوند. محصول بدست آمده از آنجایی که از مزیت ماندگاری بالا و قابلیت عرضه به فروشگاه های زنجیره ای، هتل ها، رستوران ها، ادارات و سوپرمارکت ها برخوردار است، با تقاضای زیادی روبروست و به قیمت بهتری به فروش می رسد. در واقع خرید دستگاه های صنایع تبدیلی توسط من مشکل بازاریابی سایر سبزی کارهای منطقه را حل کرده است.»

وحید طولابی درباره رابطه صنایع تبدیلی با مساله اقتصاد مقاومتی می گوید: «در اقتصاد مقاومتی روستا به عنوان محور تولید و امنیت غذایی کشور به رسمیت شناخته می شود و اشتغال زایی در آن و نیز حفظ و افزایش جمعیت ساکن در روستاها یک اصل مهم به حساب می آید. بنابراین رابطه ای تنگاتنگ بین اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع تبدیلی در روستاها برقرار است.»

با اندکی اضافات وتلخیص برگرفته از آژانس خبری، تحلیلی پژوهشی مستقل کشاورزی ایران (دهقان نیوز)، تاریخ انتشار 24 آذر 1394، کد مطلب: - : آدرس سایت: www.dehghannews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
اگه اساتید دانشگاه های صنعتی هم نمیگماز میز خداحافظی کنن بلکه به کمک صنعت این مرزو بوم بیان اوضاع اقتصادی تو سال های اینده از این رو به اون رو میشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین