وی با بیان اینکه بر اساس صداهای ضبط شده، هر 2 خلبان دستگاه اتوپایلت را از 17 هزار پا به 15 پا و 14 پا تنظیم می کنند، افزود: 2 خلبان فکر می کردند که قله دنا را رد کردند چون به دلیل جو نامناسب و مه گرفتگی، دید نسبت به جلو وجود نداشت.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: 2 خلبان سپس برای فرود آمدن هواپیما را خاموش می کنند و وقتی به کوه نزدیک می شوند، سیستم حسگر هواپیما 2 بار اعلام می کند که هواپیما به مانع نزدیک می شود و باید اوج بگیرید که متاسفانه به دلیل خاموش بودن هواپیما اوج گرفتن انجام نمی شود و هواپیما به کوه برخورد می کند.
علوی افزود: شاید در زمان اخطار سیستم حسگر، خلبان و کمک خلبان فراموش کردند که هواپیما خاموش است و نتوانستن سریع اقدام کنند.
وی اضافه کرد: دقایقی قبل از سقوط به خاطر مه گرفتگی شدید، تراکم ابرها، جو نامناسب و نداشتن دید به جلو، کمک خلبان به خلبان اخطار می کند که باید برگردیم اما این برگشت صورت نمی گیرد.
علوی در عین حال گفت: مسئول هواشناسی در همان روزهای اول سقوط هواپیما، در جلسه ستاد بحران اعلام کرد که ما وضعیت بد هوا و مخاطرات احتمالی را هشدار داده بودیم.
وی با بیان اینکه هواپیما قبل از برخورد با کوه از رادار خارج شد، افزود: دلایل سقوط هواپیما همچنان در دست بررسی است و در روزهای آینده نتایج بررسی ها اعلام خواهد شد.
هواپیمای ای تی آر ۷۲ - ۶۰۰متعلق به هواپیمایی آسمان در ساعت 8:05 صبح روز یکشنبه 29 بهمن فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما در نزدیکی یاسوج به قله های دنا برخورد کرد. این هواپیما 66 مسافر و کادر پروازی داشت که همگی جان باختند.
بعد از سه روز جستجو لاشه های هواپیما و برخی اجساد پیدا شده و جستجوی برای پیدا کردن همه اجساد ادامه دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 23 اسفند 1396 ، کدخبر: 3961223075 ، www.alef.ir
ا.ح75
ا.ف75
س.د۷۶