پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۶۸۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
این روزها ماجرای حذف حق عائله‌مندی، فرهنگیان زن مجرد را گلایه‌مند کرده است اما آموزش و پرورش می‌گوید به استناد حکم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، این ممنوعیت را ابلاغ کرده است.
شعارسال:این روزها ماجرای حذف حق عائله‌مندی، فرهنگیان زن مجرد را گلایه‌مند کرده است اما آموزش و پرورش می‌گوید به استناد حکم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، این ممنوعیت را ابلاغ کرده است.

نیمی از یک میلیون کارمند زن دولت در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کارند که 60 درصد پرسنل این وزارتخانه را تشکیل می‌دهند.

اما حقوق کارمندان وزارت آموزش و پرورش و معلمان جزو پایین‌ترین دریافتی‌ها در بین مشاغل مختلف دولتی است و در این بین کاهش یافتن این حقوق برای کارمندان، مشکلاتی را در روند زندگی به وجود می‌آورد؛ قطع پرداخت حق عائله‌مندی دختران مجرد در آموزش و پرورش، این روزها خبرساز شده و این گروه از جامعه فرهنگی را ناراحت کرده است.

پرداخت حق عائله‌مندی به دختران مجرد به استناد بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 86 بود که اشعار می‌دارد: «کمک به هزینه عائله‌مندی و اولاد به کارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر می‌باشند معادل (800) امتیاز برای هر فرزند معادل (200) امتیاز و حداکثر سه فرزند حداکثر سن برای اولادی که از مزایای این بند استفاده می‌کنند به شرط ادامه تحصیل و نیز غیر شاغل بودن فرزند، (25) سال تمام و نداشتن شوهر برای اولاد اناث خواهد بود. کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده و یا همسر آنان معلول و یا از کارافتاده کلی می‌باشد و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند از مزایای کمک هزینه عائله‌مندی موضوع این بند بهره‌مند می‌شوند. فرزندان معلول و از کار افتاده کلی به تشخیص مراجع پزشکی ذی‌ربط مشمول محدودیت سقف سنی مزبور نمی‌باشند».

پس از ابلاغ این قانون این سؤال پیش آمد که آیا دختران مجرد نیز می‌توانند از این حق برخوردار شوند و عبارت کارمند زنی که دارای همسر نیست بر آنان هم اطلاق می‌شود؟

برای پاسخ به این سؤال سال 90، مجلس شورای اسلامی قانون تفسیر بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد در استفساریه این قانون آمده است:

«آیا کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386.7.8 که دارای همسر نبوده و یا همسر آنان معلول و یا از کار افتاده کلی می‌باشد و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند از مزایای کمک هزینه عائله مندی و اولاد موضوع بند (4) ماده (68) قانون مذکور نیز برخوردار می‌شوند یا خیر؟

پاسخ استفساریه به شرح زیر است:

بلی، از مزایای کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد نیز برخوردار می‌شوند».

تفسیر فوق در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هجدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 90.12.3 به تأیید شورای نگهبان رسید و همچون سایر قوانین تا زمانی که مجلس قانونی که آن را نسخ کند، تصویب نکرده باشد، لازم‌الاجراست.

*ورود دیوان عدالت اداری

به استناد استفساریه فوق، بخش‌نامه‌هایی صادر شد و دختران مجرد بدون سابقه ازدواج هم از مزایای عائله‌مندی بهره‌مند می‌شدند تا اینکه از عدم اجرای یکی از این بخشنامه‌ها در دیوان عدالت اداری شکایتی صورت گرفت و 8 آذر سال جاری دیوان عدالت اداری نظر خود را در این خصوص اعلام کرد.

دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که عدم جواز پرداخت حق عائله‌مندی از آن مستفاد می‌شود به این شرح است:

«مقنن در فراز دوم بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری برای برقراری حق عائله‌مندی، زنان فاقد همسر را در کنار زنانی که همسر آنان معلول و یا از کارافتاده باشند و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان خود هستند قرار داده است. این بدان معنی است که مراد مقنن این است که زنانی که فاقد همسر هستند فقط به زنانی اطلاق می‌شود که قبلاً همسر داشته‌اند و بعداً به هر دلیلی فاقد همسر شده‌اند و اینان مانند کسانی می‌باشند که همسر آنان معلول و یا از کارافتاده کلی است.

با توجه به مراتب بخشنامه شماره 1282/173/2- 1391.8.20 سرپرست دیوان محاسبات بوشهر و 2000/175/2- 1394.12.27 مدیرکل دیوان محاسبات اردبیل که پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی به زنان مجرد بدون سابقه ازدواج را مغایر قانون دانسته است، خلاف قانون و قابل ابطال تشخیص نشد».

فرحناز مینایی پور مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس دلیل قطع حق عائله‌مندی زنان مجرد این وزارتخانه را رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دانست و اظهار داشت: براساس شکایتی که به دیوان عدالت اداری شد و صدور رأی هیأت عمومی این دیوان، پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی زنان مجردی که سابقه ازدواج ندارند، ممنوع شد و این کار هم درست است زیرا اگر به دختران مجرد حق عائله‌مندی پرداخت شود به پسران مجرد هم باید پرداخت شود.

وی افزود: زنانی که متکفل همسر معلول و فرزند خود هستند و زنان سرپرست خانوار (معیل) حق‌ عائله‌مندی را همچنان دریافت می‌کنند.

*آیا دیوان عدالت اداری قانون مجلس را نقض کرده است؟

سؤالی که وجود دارد این است که آیا اساساً دیوان عدالت اداری که وظیفه‌اش در حیطه ابطال مقررات است می‌تواند قانون تفسیر مجلس شورای اسلامی را نقض کند؟

اکبر طلابکی حقوق‌دان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران  در پاسخ به پرسش بالا اظهار داشت: به نظر می‌رسد قانون تفسیر مجلس چیزی غیر از متن بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری نیست و چیزی به آن اضافه نمی‌کند از سوی دیگر اگر به روح قانون مراجعه کنیم می‌بینیم که منظور مقنن از آوردن عبارت دارای همسر نبودن برای پرداخت حق عائله‌مندی، داشتن سابقه ازدواج است و زنان مجرد دوشیزه و بدون سابقه ازدواج را شامل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حکم دیوان در تعارض با قانون مجلس نیست، اضافه کرد: چگونه به مردان مجرد حق عائله‌مندی پرداخت نمی‌شود و به دختران مجرد باید پرداخت شود؟ این تبعیض در پرداخت اگر صورت بگیرد، با قانون اساسی در تعارض است.

*کسر 500 هزار تومانی از حقوق ناچیز فرهنگیان در آستانه عید نوروز!

آموزش و پرورش پس از طی مراحل قانونی این منع را ابلاغ می‌کند و دستور اصلاح احکام فرهنگیان زن مجرد را از تاریخ دوم دی‌ماه 96 می‌‌دهد اما طبق گفته چند تن از فرهنگیان زن مجرد به‌جای کم شدن 137 هزار تومان ماهانه، به یکباره از برخی از آنها تا 500 هزار تومان در آستانه عید نوروز کسر شده است!



باوجود پیگیری خبرنگار فارس معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش پاسخی در این خصوص ارائه نکرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار27اسفند 96، کدخبر: 13961226000187، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
شاید به دلیل کمبود بودجه این کارو کردند که اگر واقعا این طور باشد بهتر است از جاهای دیگه بزنیم و به پول این وزارتخونه اضافه کنیم تا حق مجرد های این وزارت خونه ضایع نشود
ا.ح75
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
مگه چقدر حقوق می گیرن تو این گرونی که همینم می خواید حذف کنید
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین