پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۸۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
ایستگاه فضای تیانگونگ ۱ که روزی یک رویای به حقیقت پیوسته برای سازمان فضای چین بود پس از پایان ماموریت خود و خارج شدنش از کنترل تا چند روز آینده با زمین سقوط خواهد کرد و برای همیشه به کار خود پایان خواهد داد.
شعارسال: در چند روز آینده شاهد سقوط اولین ایستگاه فضای چین به نام تیانگونگ 1 خواهیم بود. این ایستگاه فضایی چینی که در تاریخ 29 سپتامبر 2011 پرتاب و خارج از جو زمین و در مدار مشخص شده اش قرار گرفت و تا امروز تعدادی ماموریت با سرنشین و بدون سرنشین را انجام داده است. ماموریت اصلی تیانگونگ 1 به عنوان آزمایشگاهی برای امتحان تکنولوژی های فضایی چین برای تاسیس یک ایستگاه بزرگ از سال 2023 می باشد.

در چند مدت گذشته ماجرای سقوط این ایستگاه فضای بحث داغ محافل علمی شده است، چرا که تیانگونگ 1 حامل مواد سمی نیز می باشد و این مواد سمی زمان ورود به جو زمین مشکلاتی را در پی خواهند داشت با توجه به اینکه تا بحال دولت چین از مواد سازنده تیانگونگ 1 اطلاعاتی را به بیرون منتشر نکرده است ما اطلاعی از موادی که با زمین برخود خواهد کرد نخواهیم داشت.

از آن جایی که بیش از چند سال است که چینی ها اعلام کرده اند که کنترل آن را از دست دادند و با توجه شرایط جوی و میزان چگالی هوا در نقاط مختلف و همچنین بزرگ بودن آن (چیزی حدود 8 تن) محل برخود و سقوط این ایستگاه فضایی مشخص نیست هرچند که تا به حال توسط چند تیم از نقاط مختلف دنیا پیش بینی هایی انجام شده است اما همچنان محل دقیق سقوط و برخورد مشخص نیست.

در ویدئو زیر تصاویر راداری از ماهواره تیانگونگ چینی که توسط موسسه علمی فرانهوفر در آلمان تهیه شده است را می توان دید .پنله ای خورشیدی ایستگاه نیز در این فیلم که از فاصله حدود 260 کیلومتری تهیه شده قابل رویت است.

تیانگونگ 1 احتمالا در چند روز آینده سقوط خواهد کرد با توجه به اینکه ماهواره هر دقیقه بیش از 450 کیلومتر جابجا می شود پیش بینی زمان و مکان دقیق سقوط مشخص نیست.

از آنجاییکه زاویه مداری ماهواره در حال سقوط تیانگونگ1 با استوای زمین حدود 42 درجه است، این ماهواره می تواند در مناطقی از کره زمین که عرض جغرافیایی آنها بین 42 درجه شمالی تا 42 درجه جنوبی است سقوط کند.

تیانگونگ 1 در سال 2015 دچار افت ارتفاع شد که با تلاش های مرکز کنترل این افت ارتفاع جبران شد و به ارتفاع مناسب رسید ولی پس از چند ماه و بعد از قطع شدن ارتباط رادیوی آن دوباره اختلالاتی در ارتفاع آن ایجاد و این روند تا امروز تکرار شد که ما شاهد سقوط آن خواهیم بود.

همانطور که در نمودار زیر نیز مشاهده می کنید در یک سال گذشته این ماهواره به شدت دچار افت ارتفاع شده است به طوری که تا چند روز آینده نیز به ارتفاع 100 کیلومتری خواهد رسید و با جو زمین برخود و خواهد سوخت.

پیش بینی سقوط

از مدت ها پیش و پس از آنکه مشخص شد که چینی ها کنترل این ماهواره یا ایستگاه فضایی را در دست ندارند حدس و گمان ها و همچنین پیش بینی های علمی زیادی در خصوص زمان برخورد آن با زمین به میان آمد که غریب به اتفاق آن ها زمانی حدود اواسط تا اواخر مارس 2018 را نشان می دادند البته این پیش بینی ها با تلورانس 2 هفته ای همراه هستند.

محققان سازمان فضایی اروپا در پاریس، وب ‌سایت Satflare به طور آنلاین، شرکت آئرواسپیس در کالیفرنیا و همچنین ESA این پیش بینی ها رو انجام داده اند.

گفتنی است که بخش اعظم این ماهواره در جو خواهد سوخت اما حدود 10 تا 40 آن وارد جو خواهد شد.

تاریخچه تیانگونگ 1

تیانگونگ1 اولین نمونه ایستگاه فضایی کشور چین است که علاوه بر اینکه یک آزمایشگاه فضایی می‌باشد، بستر مناسبی برای بهبود ملاقات‌های مداری و توانایی‌های اتصال در فضا است. تیانگونگ به معنای بهشت آسمانی است در سپتامبر 2011 لانچ و به فضا پرتاب شد، ماژول بدون سرنشین شنژو 8 در نوامبر سال 2011 به آن پیوست و همچنین شنژو 9 حامل سرنشین نیز در سال 2012 به آن پیوست، شنژو 10 سرنشین دار نیز در سال 2013 چند روزی مهمان این ایستگاه فضایی بود اینجا باید اشاره کرد که ماموریت شنژو 10 اولین ماموریت فضای چین می باشد که در آن فضانوردان زن شرکت داشتند، گفتنی است که تیانگونگ 1 به عنوان آزمایشگاهی برای امتحان تکنولوژی های فضایی چین برای تاسیس یک ایستگاه بزرگ برای سال 2023 می باشد.

اولین تصویر مخابره شده از تیانگونگ ۱ پس یک دور کامل در مدار

حجمی از تیانگونگ 1 که می‌توان در آن زندگی کرد، ۱۵ متر مکعب است. از لحاظ ساختاری تیانگونگ۱ به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود: ماژول منابع، که پنل‌های خورشیدی و سیستم پیشرانش در آن قرار گرفته است، و قسمت بزرگتر، که برای سکونت فضانوردان آماده شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار: 10 فروردین 1397 ، کدخبر: 60713 ، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
0
0
جالبه که یک ماهواره با این حجم از فناوری کنترلش از دست میره و حالا در حال تخمین سقوط اون بر روی زمین هستند
س.د۷۶
ناشناس
Norway
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
من شنیده بودم که بهشی از این سقوط ممکنه در ایران باشه اما خب چیزی نشد انگار
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین