پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۹۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
تغییر کاربری و ویلاسازی همانند تیغی زیر گلوی بکرترین باغات مرکبات و شالیزارهای مازندران و در سایه سکوت و غفلت متولیان امر قربانی می‌گیرد.

شعار سال: روند ساخت‌وساز غیرمجاز در دل طبیعت، کوه، جنگل، ساحل و روستاها در دو دهه گذشته چنان رشد کرد و روز بروز بر تعداد ویلاها افزوده شد که کم‌کم ردپایی از باغات و مزارع شمال را کمرنگ کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل ساخت‌وساز غیرمجاز را می‌توان در نبود دقت لازم در تدوین طرح هادی دانست زیرابه دلیل اعمال سلیقه در طرح هادی، نقطه‌ای از زمین یک بومی به فرض در داخل طرح به‌عنوان باغی و نقطه‌ای دیگر در همان زمین، مسکونی تعیین‌شده و این در حالی است که آن قطعه تنها زمین یک خانواده بومی است.

به تاکید کارشناسان برای جلوگیری از این کار باید در طرح هادی، کاربری‌های مسکونی شناور در روستاها دیده شود،زیرا یکی دیگر از علل ساخت‌وساز غیرمجاز، دلال‌هایی هستند که با خرید زمین‌ها در دل شوراهای اسلامی برای خود مفری پیداکرده و بعد از ساخت‌وساز می‌خواهند راهی قانونی برای خود باز کنند و ازآنجایی‌که در قانون جدید به این‌گونه ساخت‌وسازها خدمات رفاهی موقت واگذار می‌کند این خدمات را دریافت می‌کنند و خود این قانون هم به افزایش این ساخت‌وسازها دامن زده است.

نداشتن درآمد پایدار در روستاها و تکیه دهیار و شوراها بر درآمدهای ساخت‌وساز یکی دیگر از عواملی است که سبب شکل‌گیری این مهم است، از اینرو در شمال کشور باید برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام شود و در این برنامه‌ریزی باید ظرفیت‌های بومی و غیربومی از هم سوا شود.

ابراهیم عسگر پور بخشدار نشتا نیز دراین‌باره به خبرنگار مهر می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل ما در غرب مازندران این است که زمینهای ما بیشتر موروثی بوده و قطعات هکتاری بسیار کم است، به همین سبب وقتی زمین‌ها به ارث می‌رسند ازآنجایی‌که کشاورزی در غرب مازندران کمتر توجیه اقتصادی دارد و نسل جدید هم تمایلی به امور کشاورزی ندارند، بنابراین اقدام به فروش زمین‌ها می‌کنند و به‌این‌ترتیب زمینه برای انواع ساخت‌وسازها مهیا می‌شود.

بزرگ‌ترین باغدار نشتا نتوانست محصول مرکبات خود را بفروشد و متحمل ضرر سنگینی شد بنابراین این باغدار دیگر چاره‌ای جز فروش زمینش ندارد

عسگر پور بابیان اینکه بهترین مرکبات کشور در تنکابن به‌ویژه در بخش نشتا تولید می‌شود، تصریح کرد:بزرگ‌ترین باغدار نشتا نتوانست محصول مرکبات خود را بفروشد و متحمل ضرر سنگینی شد بنابراین این باغدار دیگر چاره‌ای جز فروش زمینش ندارد.

وی بابیان اینکه وضعیت تدوین طرح هادی هم در روستاها رضایت‌بخش نیست ادامه داد: حمایت ویژه از کشاورزان جهت تشویق آنان به تولید محصول و ایجاد بازارهای فروش برای آنان در داخل و خارج از کشور و بازنگری طرح هادی می‌تواند در کاهش ساخت‌وسازهای غیرمجاز مؤثر باشد.

عقیل استادی رئیس جهاد کشاورزی تنکابن هم در گفتگو با مهر دراین‌باره می‌گوید: کارشناسی نبودن طرح‌های هادی در روستاها یکی از علت‌های ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی باغی، زراعی و کشاورزی است زیرا در طرح‌های هادی باید تمامی جوانب از جهت توسعه جمعیت روستایی، نیاز زیرساخت‌ها نظیر راه، بهداشتی و اماکن مذهبی و پیش‌بینی اینکه تا تدوین طرح هادی دیگر به چه میزان بر جمعیت افزوده می‌شود و نیاز آنان به ساخت‌وساز چقدر است، دیده شود.

وی افزود: دولت باید در آینده یارانه‌های کشاورزی را به کشاورزان برگرداند تا قیمت نهاده‌ها و تجهیزات کاهش‌یافته و قیمت تولید محصول برای آنان کم شود تا آنان تشویق به نگهداری زمین‌هایشان شوند.

استادی بابیان اینکه مردم و کشاورزان هم باید به تذکرهای مروجان جهاد کشاورزی برای تولیدی باصرفه اقتصادی گوش کنند، تصریح کرد: وقتی کشاورزی به‌صرفه شده و ازلحاظ اقتصادی کشاورزان مشکلی نداشته باشند، به‌هیچ‌وجه به فروش زمین و ساخت‌وساز روی نمی‌آورند.

رئیس جهاد کشاورزی تنکابن ادامه داد: سوءاستفاده افراد غیربومی که باعث تفکیک زمین‌ها می‌شوند و می‌خواهند با ساخت‌وسازهای غیرمجاز پولی به جیب بزنند از دیگر علل شکل‌گیری ساخت‌وساز غیرمجاز است و ما با گشت‌هایی که به‌طور مرتب در سطح شهرستان می‌زنیم از تفکیک اراضی کشاورزی به‌موجب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی جلوگیری کرده و از ساخت‌وساز غیرمجاز با دستور قضایی برخورد می‌کنیم.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی استعداد غرب مازندران را در ساخت‌وساز بسیار بالا دانست و گفت: به دلیل کوچک بودن قطعات زمین در این منطقه کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد و به‌واسطه وجود جاذبه‌های گردشگری، متقاضی برای خرید زمین بسیار بوده و نرخ بالای بیکاری هم در کنار به‌صرفه نبودن کشاورزی باعث فروش زمین شده و باید با حاکم شدن انضباط و کاهش استعداد فروش زمین از این ساخت‌وسازها جلوگیری شود.

متأسفانه در دولت دهم قانون‌گریزی زیادی در منطقه صورت گرفت و ساخت‌وسازهای بی‌رویه افزایش یافت و شهرداران با اعمال ماده ۱۰۰ و یا در روستاها با اعمال ماده ۹۹ به خانه‌های ساخته‌شده مجوز می‌دادند

وی افزود: متأسفانه در دولت دهم قانون‌گریزی زیادی در منطقه صورت گرفت و ساخت‌وسازهای بی‌رویه افزایش یافت و شهرداران با اعمال ماده ۱۰۰ و یا در روستاها با اعمال ماده ۹۹ به خانه‌های ساخته‌شده مجوز می‌دادند اما از سال ۹۲ اعمال قانون در این زمینه تشدید شده و این موضوع بیشتر خود را نشان داد.

شریعت نژاد بابیان اینکه از سال ۹۲ روند ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه کاهش یافت، از نگاه نامهربانانه وزارت جهاد کشاورزی به باغداری و کشاورزی هم انتقاد کرده و آن را یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر کاربری باغات و ترغیب‌کننده برای فروش اراضی عنوان کرد.

البته دلایلی چون چراغ سبز دهیاران و شوراها برای کسب درآمد بیشتر، نقص و ضعف قانون و ضعف دستگاه‌های نظارتی در برخورد با این دست موارد را نباید نادیده گرفت و بازنگری برخی مواد قانونی درزمینهٔ ساخت‌وسازهای غیرمجاز، بازنگری پروسه عزل دهیاران و شوراهای اسلامی متخلف که در حال حاضر در یک دور تسلسل باطل می‌چرخد و کارشناسی‌تر کردن طرح‌های هادی می‌تواند در کاهش این مهم مؤثر باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 21 فروردین 97، کدمطلب:4267300، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
متاسفانه اکثر مزارع و باغ های شمال با این معضل روبرو هستن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین