پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۱۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
۵۰ درصد دانشجویان کلاس‌هایی را به لحاظ زمانی انتخاب می‌کنند که هوشیاری کامل را برای آغاز آن ندارند. ده درصد نیز پیش از شروع کلاس به هوشیاری کامل می‌رسند.

شعار سال: اغلب گفته می شود که وقتی به دانشگاه می روید فقط به دو مورد از سه مورد ضروریات زندگی دانشجویی دست خواهید یافت: خواب کافی، حفظ زندگی معمول اجتماعی، نمرات خوب.

کم خوابی می‌تواند اثر خود را روی نمرات شما بگذارد خصوصا اگر شب ها دیر بخوابید و برنامه درسیتان طوری باشد که مجبور شوید روزها زود بیدار شوید.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد دانشجویانی که نوعا دیر می‌خوابند و زود بیدار می شوند تا به کلاسشان برسند، چون ریتم خواب و بیداریشان به هم می‌خورد در درس‌های خود دچار مشکل می‌شوند. این امر منجر به نوعی حس عقب ماندن از جامعه می‌شود که افت نمرات تحصیلی را در پی خواهد داشت.

طی تحقیقی که در Scientific Reports منتشر شد محققین به ارزیابی فعالیت 14894 دانشجو پرداختند که در دانشگاه ایلینویز شمال شرقی طی یک دوره چهار ترمی از پاییز 2014 تا بهار 2016 در نظام مدیریت یادگیری دولت ثبت نام کرده بودند.

پزوهشگران با بررسی برنامه درسی این دانشجویان و نیز سطح فعالیت آنان در روزهایی که کلاس نداشتند، آن ها را در سه گروه چکاوک‌ها، سهره‌ها و جغدها تقسیم بندی کردند.

آرون شیرمر استاد همکار زیست شناسی این دانشگاه و بنیامین اسمار همکار فوق دکتری وی در دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که 50 درصد دانشجویان کلاس‌هایی را به لحاظ زمانی انتخاب می‌کنند که به موقع شروع، هوشیاری کامل را برای آغاز آن کلاس ها ندارند. ده درصد نیز پیش از شروع کلاس به هوشیاری کامل می‌رسند. چهل درصدی هم که ساعات کلاسی خود را هماهنگ با ساعت بدن خود تنظیم کرده‌اند عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.

اسمار می گوید:" ما دریافتیم که اکثر دانشجویان به خاطر ساعات کلاسی خود دچار عقب افتادگی و اختلال شده اند که قویا با تضعیف عملکرد تحصیلی همبستگی دارد... افراد زمان بندی زیستی متفاوتی دارند و از این رو یک راه حل برای همگانی در این زمینه وجود ندارد. ".

شیرمر و اسمار معتقدند به جای تشویق دانشجویانی که به صورت طبیعی دیر می‌خوابند به زود خوابیدن، باید تلاش کرد برنامه درسی آن‌ها با ریتم شبانه روزی زندگیشان هماهنگ شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 21 فروردین 97، کد مطلب: 677131، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین