پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
رئیس سازمان برنامه و بودجه، از صدور اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی برای اعلام سیاستهای جدید ارزی دولت خبر داد.

شعار سال: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در محل این سازمان از صدور اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی برای اعلام سیاستهای جدید ارزی دولت خبر داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه برنامه یکساله دولت است که در آن پیش‌بینی منابع و مصارف صورت گرفته که بر این اساس، مصارف در راستای سیاستها برای دستیابی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین کشور در هر سال ضمن اینکه تحت لوای یک برنامه اداره می شود، همه برنامه در یکساله متعین در بودجه آن سال است و بنابراین اقتصاد آن سال را باید از بودجه همان سال شناسایی کنیم.

وی تصریح کرد: اگر دو کلمه حرف حساب در بودجه باشد، یک بخش مربوط به پیش بینی منابع و مصارف و بخش دیگر مربوط به اهداف است؛ بنابراین بودجه سال ۹۶ که اولین قطعه برنامه ششم بود، با عنایت به اینکه سیاستهای حاکم، سیاستهای اقتصاد مقاومتی بوده، بر اشتغال و تولید تمرکز کرده است. بنابراین انتظار به مطالبه افکار عمومی از دولت این است که در راستای این دو هدف برجسته شده در بین اهداف سیاستهای اقتصادی سال ۹۶، کارنامه دولت اعلام شود.

به گفته نوبخت، تلاش شد پیش بینی واقع بینانه ای از طریق کارشناسی دولت فراهم کنیم تا مشخص شود آنها چقدر ظرفیت واقعی برای تامین منابع متصور دارند و نفت چه میزان می تواند برای سال ۹۶ عمل کند؛ بنابراین اگر لایحه دولت تحقق نیابد، پس پیش بینی دولت ضعیف بوده و سازمان برنامه و بودجه به خوبی نتوانسته پیش بینی مناسبی به دولت بدهد که دولت هم به مجلس ارایه دهد.

ورودی خزانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان

وی اظهار داشت: بودجه سال ۹۶ از این جهت که دولت لایحه خود را بر اساس پیش بینی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برای منابع و مصارف تقدیم مجلس کرد. اما مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه کردند که البته ما در مجلس بیان کردیم که امکان تامین ۲۶ هزار میلیارد تومان تکلیفی را نخواهیم داشت؛ نمی توان بیش از منابع وارد شده به خزانه، پرداخت داشته باشیم و بنابراین خود به خود نوعی نارضایتی ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: خزانه در گزارش ارایه شده به دولت در ابتدای سال اعلام کرد که منابع واردشده به خزانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما نسبت به آن رقمی که ۲۶ هزار میلیارد تومان مجلس به این رقم افزوده شده است، بودجه سال ۹۶ محقق نشده است. بنابراین ۹۲.۳ درصد بودجه سال قبل، تحقق یافته است.

نوبخت با بیان اینکه صندوق بین المللی پول در نهم فروردین ماه امسال اعلام کرد که ۴۰ شاخص اقتصادی ایران را در هفت بخش از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ ارایه نموده است، گفت: رشد اقتصادی بر این اساس برای سال ۹۶ معادل ۴.۳ درصد اعلام شده است که ایران با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد در نه ماهه ابتدای سال ۹۶ رشد داشته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: عملکرد درآمدها در سال ۹۶ به نحوی بوده که ۱۶۷.۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به لایحه افزایش داشته است. در حوزه واگذاری دارایی های سرمایه ای و انتشار اوراق بوده است که در واقع یک نوع تامین مالی است که باید سال ۹۷ و سال های بعد آن را بپردازیم و سود آن را نیز لحاظ کنیم.

به گفته نوبخت، عملکرد درآمدهای مالیاتی و گمرک در سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دو واحد رشد داشته است که از محل مالیاتها بوده است.

وی درباره قیمت فروش نفت در سال گذشته هم گفت: در سال ۹۶ همچنین متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت در یازده ماهه ۵۳ دلار بوده و متوسط فروش معادل هر بشکه میعانات نیز ۵۵ دلار بوده است. البته الان نفت را بالای ۶۰ دلار می فروشیم ولی در نیمه اول سال قبل هم حتی قیمت نفت ما به ۴۰ دلار هم رسیده بود.

نوبخت از جمع بندی گزارش مرکز آمار ایران برای نرخ بیکاری دوازده ماهه سال ۹۶ خبر داد و گفت: بر این اساس نرخ بیکاری سال ۹۶ به ۱۲.۱ درصد رسیده است، در حالیکه نرخ بیکاری ۱۲.۳ درصد در سال ۹۵ بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه درست است که بازار ارز بازاری بسیار مهم است، ولی کل اقتصاد را تحت الشعاع قرار نمی دهد؛ چراکه علیرغم نوسانات اخیر، شاخص های اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

نوبخت با بیان اینکه درست است که بازار ارز بازاری بسیار مهم است، ولی کل اقتصاد را تحت الشعاع قرار نمی دهد؛ چراکه علیرغم نوسانات اخیر، شاخص های اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارد. البته آنچه که در بازار ارز طی هفته های گذشته رخ داده است، قابل دفاع نبوده است، ولی بازار ارز را نباید با سایر بازارها هم عرض کرد.

وی اظهار داشت: دشمن می خواهد که با عربده کشی های ترامپ، جو روانی ایجاد کرده ولی ما نباید با مارش دشمن پا بکوییم، بنابراین انتظار ندارم که غیر از واقعیت، رسانه ها اعلام کنند؛ البته باید قبول کرد که بازار ارز را با مماشات اداره کردیم و در نهایت، تصمیم قاطعی را اتخاذ کردیم.

ادامه سخنان رییس سازمان برنامه و بودجه به موضوع بازار ارز اختصاص داشت که در خبری با عنوان «چه عواملی تعادل بازار ارز را برهم زد؟/پشت پرده تقاضای کاذب ارز» در حال انتشار و تکمیل است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 21 فروردین 97، کدمطلب:4267360، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین