پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۶
قطعا درکنار عدم کفایت دولت و بانک مرکزی در مدیریت اقتصاد کشور، مجلس و به خصوص هیئت رئیسه آن در رسیدن اوضاع بازار ارز به این مرحله نقش پررنگی دارد.

شعار سال: دلار از مرز 6000 هزار تومان هم عبور کرد. اتفاقی که از ماه ها قبل از سوی اقتصاددانان هشدار داده شده بود و حتی برخی نمایندگان برای پیش گیری از وقوع چنین وضعیتی، بر سوال از رئیس جمهور تاکید کرده بودند، اما در سایه انفعال دولتی ها و کوتاهی هیئت رئیسه مجلس، ظرف دو روز گذشته نزدیک به 20 درصد از ارزش پول ملی کاسته شد.

به گزارش رجانیوز عوامل جهش نرخ دلار یک شبه حادث نشده است. افزایش نرخ ارز ناشی از چند عامل واقعی عمده است، وقتی دولت به حفظ ارزش پول ملی توجه ندارد و با نقدینگی ۱5۰۰ هزار میلیارد تومانی، پیش‌خور کردن پولهای بلوکه شده، عدم تقویت توان اقتصادی، عدم درک مناسبات بین المللی و نحوه نامناسب مواجهه در روابط بین الملل و عدم فهم تبعات برخی از قراردادهای بین المللی و ... از ارزش پول ملی می‌کاهد، افزایش نرخ دلار طبیعی است. اما قطعا درکنار عدم کفایت دولت و بانک مرکزی در مدیریت اقتصاد کشور، مجلس و به خصوص هیئت رئیسه آن در رسیدن اوضاع بازار ارز به این مرحله نقش پررنگی دارد.

درست در روزهایی که حسن روحانی مدعی بود «افزاش قیمت دلار دلایل تجاری و اقتصادی ندارد، افزایش نرخ ارز دلایل تبلیغاتی و روانی دارد» می شد پیش بینی کرد که امتداد این نگاه غیرعلمی، چه تبعاتی خواهد داشت. پیش بینی‌ای که موجب شد برخی از نمایندگان مجلس طرح سوال از رئیس جمهور را کلید زنند. اما با کوتاهی هیئت رئیسه و علی الخصوص رئیس مجلس این سوال اجازه مطرح شدن در صحن علنی را نیافت و هنوز هم در پیچ و خم های بهارستان باقی بماند.

در همین راستا بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به ایلنا درباره علت تعلل هیئت رئیسه در اعلام وصول سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور گفته بود: «رئیس‌مجلس در حال حاضر معتقد است باتوجه به این‌که دولت گرفتار موضوعات مختلفی است، شاید بهتر باشد که این موضوع طرح سؤال فعلاً معطل بماند یا به نوعی تعدیل شود».

محورهای این طرح که به حوزه های اقتصاد، قاچاق، معیشت مردم، بیکاری و افزایش قیمت دلار مربوط بود عبارتند از؛

1- چرا دولت در کنترل قاچاق که یکی از عوامل فلج کننده تولید ملی است، موق عمل نکرده است.

2- علت استمرار تحریم های بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران.

3- علت عدم کاهش بیکاری مفرط.

4-علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله.

5- علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی.

پیش از این حجت الاسلام پژمان فر از امضاءکنندگان طرح سوال از رئیس جمهور با انتقاد از کوتاهی های هیئت رئیسه و رئیس مجلس می گوید:

« متاسفانه، علیرغم این که از لحاظ قانونی حق نماینده هاست، که با امضا یک چهارم نماینده ها می توانند، طرح سوال از رئیس جمهور داشته باشند و با توجه به این که صد و هشتاد نماینده طرح این سوال را امضا کرده اند، یعنی تقریبا دو سوم نماینده ها، اما به نظر من کوتاهی هیئت رئیسه و علی الخصوص رئیس مجلس نسبت به این که اجازه نمی دهند که سوالات بیاید و در صحن علنی مطرح شود، باعث شد که این موضوع شش ماه به تاخیر بی افتد و این تاخیر افتادن نه تنها مشکل را حل نکرد، بلکه امروز موجب پیچیدگی فراوان موضوع هست».

او تاکید کرد: «وقتی مجلس از ظرفیت خود استفاده نمی کند و یک خود سانسوری در فضای مجلس ایجاد می شود و فضای بسته ای که اجازه نمی دهند کسی حرف بزند، فضای به نوعی دیکتاتوری در مجلس استقرار پیدا می کند نتیجه آن این است که بالاخره حقوقی پایمال می شود. ما تا این مرحله کار را جلو برده ایم اما این که در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد تقدیر خداست».

حالا امروز می توان نتیجه سیاسی کاری مجلس با دولت را مشاهده کرد. عاقبت تعلل لاریجانی و مقاومت هیئت رئیسه دربرابر طرح سوال از رئیس جمهور، چیزی جز کاهش 20 درصدی ارزش ریال دربرابر ارز های خارجی نبود. البته نباید به این موضوع نیز تک بعدی نگاه کرد. لاریجانی در پنج سال گذشته همواره بر همراهی با دولت تاکید کرده است و همین همراهی او با دولت است که اجازه نمی دهد وضعیت امروز را تنها کارنامه روحانی دانست. لاریجانی نشان داده است که در ماجرای برجام، fatf، تخلفات موسسات مالی، افزایش نرخ ارز و... همواره با دولت همراه بوده است. نتیجه این همراهی چیزی جز نقض مکرر برجام، افزایش نرخ ارز و... نبوده است.اگر مجلس وظیفه ذاتی خود که نظارت بر عملکرد دولت بوده است را به درستی انجام میداد قطعا شاهد بروز چنین رویدادهای تلخی نبودیم. همچنین اگر پیش از تعطیلات نوروز سوال از رئیس جمهور مطرح می‌شد، شاید امروز شاهد بحران بازار ارز و کاهش ناگهانی ارزش ریال نمی بودیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رجانیوز، تاریخ انتشار 20 فروردین 97، کد مطلب: 285855، www.rajanews.com.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین