پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۲۴۰۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۱
مشاهدات از بازار گوشی‌های تلفن همراه نشان می‌دهد که فروشندگان به بهانه افزایش قیمت دلار در هفته‌های گذشته، قیمت برندهای مختلف گوشی تلفن همراه را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داده‌اند، این در حالی است که با توجه به تامین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردکنندگان، هیچکس حق افزایش قیمت را ندارد.
شعارسال: جدا از طرح رجیستری که البته هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است، مسئله مهم دیگری است که بازار موبایل را دستخوش تغییراتی کرده است، مربوط به نوسانات ارز و قیمت دلار می‌شود.

معمولا بعد از نوسانات ارزی بازارهای وارداتی خیلی سریع تاثیر می‌پذیرند و این تاثیر را در قالب افزایش قیمت نشان می‌دهند؛ هر چند کالاهای موجود در بازار برای پیش از افزایش قیمت دلار است و اجناس جدید هنوز ثبت سفارش نشده‌اند اما با این حال اجناس موجود در بازار به ویژه اجناس وارداتی با افزایش قیمت روبرو می‌شوند.

قیمت دلار در حدود ۱۰ روز پیش با جهش بی‌سابقه ای روبرو شد و از مرز ۶۰۰۰ تومان عبور کرد که با تصمیم دولت، نرخ آن ۴۲۰۰ تومان و تک رقمی اعلام شد اما همان افزایش قیمت مقطعی کافی بود تا عده ای سودجو افزایش قیمت ها را در بازار اعمال کنند و به بهانه دلار اجناس وارداتی یا غیر وارداتی را گران‌تر بفروشند.

این در حالی است که مسئولان مربوطه اظهار کرده‌اند که هر گونه افزایش قیمت به بهانه بالا رفتن قیمت ارز پذیرفتنی و قابل توجیه نیست. اما مشاهدات قیمت‌ها در بازار گوشی‌های تلفن همراه نشان می‌دهد که بعضی از برندها از جمله سامسونگ، ال جی و هواوی با افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی همراه شده‌اند.

گوشی‌های موبایل سامسونگ نیز از حدود ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود هستند و تا بیش از چهار میلیون تومان هم مدل‌هایی دارند که به فروش می‌رسد. مدلی از گوشی سامسونگ که یک میلیون تومان قیمت داشت به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

گوشی موبایل ال جی از دیگر برندهای شناخته شده در بازار است که از حدود ۶۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد و تا حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مدل‌هایی برای فروش دارد.

گوشی هواوی نیز رنج قیمتی از ۷۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار دارد. این برند هم با تغییر قیمت همراه شده است و به طور نمونه مدلی از آن که یک میلیون تومان قیمت داشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

گوشی اچ تی سی نیز رنج قیمتی از ۶۰۰ هزار تومان تا بیش از دو میلیون تومان در بازار موبایل دارد که با درصد کمتری افزایش قیمت پیدا کرده است.

در حال حاضر گوشی اپل که یکی از برندهای پرطرفدار در بازار موبایل است، رنج قیمتی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا بیش از شش میلیون تومان دارد و بررسی ها نشان می دهد که این برند افزایش قیمت چندانی پیدا نکرده است.

در این میان در زمینه رجیستری و تاثیر آن در بازار باید یادآور شد که زمستان گذشته سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان طرح رجیستری یا همان سامانه شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه در برنامه مشترک از سوی وزارت ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد؛ طرحی که دست‌کم از شروع آن تا اجرا دو سال زمان برد. در واقع این طرح قرار بود زودتر از این ها به مرحله اجرا برسد اما آماده نشدن بسترها و الزمات فنی آن سبب شد که اجرای آن به تاخیر بیفتد.

بر اساس آنچه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است گوشی‌های تلفن همراه از جمله کالاهایی است که بیشترین حجم قاچاق را به خود اختصاص داده است و آمارها حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های موبایل در بازار قاچاق هستند.

براساس این طرح گوشی‌های تلفن همراهی که در سامانه رجیستری ثبت نشده باشند امکان تماس را از دست خواهند داد. این به این معنی است که از این پس از مبادی غیرگمرکی گوشی تلفن همراه نمی‌تواند وارد شود و چراکه در غیر این صورت نمی‌توانند به سیستم مخابراتی متصل شوند و عملا از چرخه مصرف خارج می شوند.

در مقطعی که رجستری اجرا شد برخی نشانه ها حاکی از آن بود که برخی از گوشی‌های موبایل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند اما این موضوع مورد تایید مسئولان قرار نگرفت.

بعد از اجرای طرح رجیستری مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که با اجرای رجیستری حدود ۱۶۰ درصد رشد در واردات رسمی انواع موبایل را شاهد بوده‌ایم که با اضافه شدن برند سامسونگ به طرح رجیستری، این میزان تا چند برابر افزایش می‌یابد.

برند سامسونگ از گوشی‌های رایج در بازار است که هنوز به طرح رجیستری اضافه نشده و قرار است طی چند روز آینده این برند هم به سامانه رجیستری وارد شود که بر اساس آنچه مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده‌اند پس از آن میزان قاچاق گوشی به حداقل ممکن خواهد رسید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1397 ، کدخبر: 97012810354 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
وقتی تلگرام به راحتی میلیارد ها دلار را در ازای هیچ و پوچ از کشور خارج می کند خوب معلومه که قیمت همه چی بالاتر می رود
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
بخاطر این افزایش و کاهش دلاره که موبایل ها بالا رفتن پایین نیومدن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
باز خوبه که از ورود کالای قاچاق به بازار با این طرح جلوگیری میشه ارزشش رو داره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
این افزایش قیمت ها چندان هم محسوس نیست ؛ باید در همه کالا های وارداتی در کشور همچین شرایطی را اعمال کنیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
همین طوریشم توان خرید مردم کم شده دیگه چه برسه به افزایش 10 درصدی....
ا.ف 75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
بدیهی بود که بخواد این بی ثباتی ها در بازار ارز تاثیر منفی خودش رو روی بازار بذاره
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین