پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۸۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
خشک شدن دوباره تالاب صالحیه استان البرز، تهدیدی مشابه تهدید دریاچه ارومیه به دنبال دارد؛ اگر صالحیه خشک شود هزاران تن نمک با یک وزش باد روزگار مردم را سیاه و مزارع اطراف را لم‌یزرع خواهد کرد.

شعار سالخشک شدن دوباره تالاب صالحیه استان البرز، تهدیدی مشابه تهدید دریاچه ارومیه به دنبال دارد؛ اگر صالحیه خشک شود هزاران تن نمک با یک وزش باد روزگار مردم را سیاه و مزارع اطراف را لم‌یزرع خواهد کرد.

تالاب صالحیه نظرآباد، تنها تالاب استان البرز است که وسعت آن به 10 هزار هکتار می‌رسد، این تالاب فصلی است و آب آن از رودخانه کردان تامین می‌شود اما در فصل گرما به دلیل نیاز کشاورزان، این تالاب رو به خشکی می‌رود و دیگر آبی برای سیراب کردن آن باقی نمی‌ماند.

تالاب صالحیه در سال‌های گذشته و در زمانی که رنگ حیات را به خود می‌دید به زیستگاه حدود 45 گونه جانوری عمدتا پرنده تبدیل شده بود، گونه‌هایی که پس از خشک شدن تالاب دوباره مهاجرت می‌کردند، اما اخیرا و طی یک ماهی که از آبگیری آن می‌گذرد به جای 45 گونه حدود 120 گونه جانوری به این تالاب بازگشته است.

همین گنجینه تنوع زیستی شکل گرفته در اطراف این تالاب و مهمتر از همه تهدید نمک‌های آن برای مردم استان و مزارع کشاورزی اطراف لزوم احیا و حفظ تالاب صالحیه را درچندان کرده است.

تهدید ناشی از نمک‌های صالحیه در کنار تالاب الله‌آباد قزوین که اثر منفی آن نیز بر استان البرز است، بیشتر به چشم خواهد آمد، بنابراین لازم است تا دیر نشده مسئولان استان البرز با همکاری محیط زیست جلو یک بحران خطرناک در استان را بگیرند.

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز به ایسنا گفته بود: یکی از مشکلات تالاب صالحیه نظرآباد، عدم ثبت رسمی به عنوان تالاب است.

حکیمی در این گفت‌وگو، پساب تصفیه شده کارخانجات و شهرک‌های صنعتی استان را بهترین منبع آب برای احیای تالاب صالحیه عنوان کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 20 فروردین 97، کدمطلب:97012005762، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
واقعا باید در زمینه های محیط زیستی مسئولان با تمام قوا دست به کار بشن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
0
0
در البرز هم تالاب داریم؟چه جالب
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین