پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۹۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۳
فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو قرار است برای دومین‌بار میزبان بانوان شناگر خارجی باشد. زنان شناگر ایرانی در حالی به دلیل داشتن محدودیت در نوع پوشش اجازه شرکت در رویدادهای برون‌مرزی را ندارند که مسئولان این فدراسیون ناچارند تنها تورنمنت‌های کوچکی را در سطح بین‌المللی که البته میزبانی آن هم بر عهده خود ایران باشد، برای آنها برگزار کنند.

شعار سال: فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو قرار است برای دومین‌بار میزبان بانوان شناگر خارجی باشد. زنان شناگر ایرانی در حالی به دلیل داشتن محدودیت در نوع پوشش اجازه شرکت در رویدادهای برون‌مرزی را ندارند که مسئولان این فدراسیون ناچارند تنها تورنمنت‌های کوچکی را در سطح بین‌المللی که البته میزبانی آن هم بر عهده خود ایران باشد، برای آنها برگزار کنند. سال گذشته بود که اهالی شنا بعد از مدت‌ها تلاش و رایزنی توانستند نخستین دوره مسابقات شنای بین‌المللی زنان را در رده سنی ١١ تا ١٤ سال با میزبانی تبریز برگزار کنند. ارمنستان، جمهوری آذربایجان و سوریه کشورهایی بودند که از این رقابت‌ها استقبال کردند و حاضر شدند نمایندگان خود را به ایران بفرستند. این مسابقات اگرچه در مقایسه با سایر مسابقات بین‌المللی از سطح کیفی پایینی برخوردار بود اما گفته شد عملکرد دختران شناگر ایرانی در برخی از مواد بالاتر از تیم‌های خارجی شرکت‌کننده بوده است. بااین‌حال برگزاری همین تورنمنت کم‌اعتبار مسئولان فدراسیون شنا را بر آن داشته این راه را ادامه دهند تا رفته‌رفته بتوانند آن را به میدان بزرگ‌تری برای زنان کشورهای مسلمان تبدیل کنند. ضمن اینکه به این وسیله قدری از خلأهای بانوان شناگر کشور را کم کنند تا حداقل با انگیزه بیشتری به فعالیت در این رشته بپردازند. محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «آخرین حضور خانم‌های شناگر ما در رقابت‌های بین‌المللی به ١٣ سال قبل برمی‌گردد. جایی که آخرین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی زنان برگزار شد. از بعد از تعطیلی این بازی‌ها، فعالیت بانوان و دختران ما تنها مسابقات داخلی لیگ و قهرمانی کشور شده بود تا اینکه سال گذشته توانستیم مقدمات برگزاری رقابت‌های تبریز را فراهم کنیم. خودمان فکر می‌کنیم با توجه به شرایط موجود شروع خوبی داشته باشیم. همین که چهار کشور دعوت ما را قبول کردند و به ایران آمدند، برایمان جای خوشحالی داشت. حالا با توجه به این موضوع در تلاشیم تا دوباره این مسابقات را در تابستان امسال هم با میزبانی یکی از شهرهای ایران برگزار کنیم».

رضوانی اعتقاد دارد برگزاری این مسابقات در شهرستان‌ها از جهات مختلف می‌تواند به‌نفع شنای ایران باشد: «به‌هرحال شنا یکی از رشته‌هایی است که در ورزش بانوان هنوز نگاه‌ها به آن، آن‌طور که باید مثبت نیست. ما برای اینکه بتوانیم این نگاه‌ها را تغییر دهیم باید میزبانی مسابقات آن را به شهرستان‌ها بدهیم تا به این وسیله بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم و این رشته را در سطح داخلی گسترش دهیم. درست است که ما در اعزام به رقابت‌های خارجی محدودیت داریم اما باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که به جمع مستعدان این رشته اضافه کنیم و در سطح داخلی فعالیتمان را انجام دهیم. از طرفی دادن میزبانی رقابت‌های بین‌المللی به شهرستان‌ها می‌تواند به فقر امکاناتی ما کمک کند. ما سال گذشته هم‌زمان با مسابقات خانم‌ها در تبریز، رقابت‌های آقایان را هم برگزار کردیم. برگزاری این رقابت‌ها در استخر یادگار امام تبریز نشان داد که وضعیت سخت‌افزاری تبریز در این رشته به چه شکل است. اینکه چرا نبايد این شهر یک استخر استاندارد ٥٠متری داشته باشد. این مسابقات باعث شد که بودجه‌ای برای تبریز در نظر بگیرند و استخر ٥٠متری برای آن احداث کنند». پیش‌کسوت واترپلوی ایران به عدم تمایل برای شرکت کردن شناگران مطرح در مسابقاتی که به این شکل با میزبانی ایران برگزار می‌شود، اشاره می‌کند: «به‌هرحال ما کشوری اسلامی هستیم و به موازین شرعی پایبند. به همین دلیل اگر بخواهیم مسابقاتی را برای خانم‌ها برگزار کنیم که همه شئونات در آن رعایت شود، تنها باید خودمان میزبان باشیم. با توجه به این موضوع در این شرایط محدود به این هستیم که این رقابت‌ها در رده‌های سنی برگزار شود. اگر بخواهیم شناگران مطرح و خوب دنیا را برای این مسابقات دعوت کنیم باید هزینه بدهیم. چراکه آنها برای شرکت در هر مسابقه‌ای مبالغ زیادی را می‌گیرند. ما هم با توجه به شرایط مالی ضعیفی که داریم، این امکان برایمان میسر نیست. ان‌شاءالله که بشود که همین مسابقات را هم در این سطح برگزار کنیم و به شنای زنان رونق بهتری ببخشیم».

مسابقات اسلامی ژیمناستیک

به‌جز شنا، ژیمناستیک رشته دیگری است که از بعد از انقلاب بانوان ایرانی به دلیل نوع پوشش آن اجازه شرکت در مسابقات بین‌المللی را ندارند و فعالیت‌های آنها محدود به رقابت‌های داخلی است. مسئولان فدراسیون ژیمناستیک نیز درصددند تا زمینه برگزاری رقابت‌های این رشته را مثل شنا برای خانم‌های ژیمناستیک‌کار کشور فراهم کنند. زهرا اینچه‌درگاهی دراین‌باره می‌گوید: «درست است که دختران مسلمان ما نمی‌توانند به مسابقات خارجی اعزام شوند؛ اما ما مسابقات اسلامی بانوان را طراحی کرده‌ایم که در دو سال آینده این مسابقات عملیاتی خواهد شد. خدا را شکر در این راه معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان نیز در بحث کارهای اجرائی و هم در بحث بودجه پشتیبان ما هستند. درحال‌‌حاضر نیز چندین سال است که تیم‌ ‌ملی ژیمناستیک برای بانوان نداریم، اما من امیدوارم که در یک سال آینده تیمی تشکیل شود و مسابقات خوب و شایسته‌ای برای زنان مسلمان و آسیا ترتیب دهیم. مسابقات ژیمناستیک زنان مسلمان آسیا را به رئیس ژیمناستیک آسیا پیشنهاد دادیم و درحال‌‌حاضر به دنبال تعریف فضاهای رقابتی و اسلامی برای زنان مسلمان هستیم. حتی برای دست‌اندرکاران نیز اقداماتی صورت گرفته است».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 23 فروردین 97، کدمطلب: 185318 ، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
واقعا در زمینه ورزش زنان باید یک سری تمهیدات جدی دنبال بشه در ایران
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین