پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
وزیر امور خارجه هفته گذشته در یک سفر دوره ای در جنوب شرق آسیا به سر می برد، که خورشید گرفت، اما «آفتاب برجام» همچنان می تابید. برجامی که به رغم برخی مخالفت ها، نتایج و دستاوردهای آن هر روز از روز پیش درخشان تر و روشن تر آشکار می شود.

شعار سال: خبرگزاری جمهوری اسلامی شنبه هر هفته مهم ترین رویدادهای حوزه سیاست خارجی هفته گذشته را برای مخاطبان منتشر می کند تا علاقه مندان این حوزه با مروری اجمالی در جریان دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار گیرند.

سفر وزیر امور خارجه ایران به کشورهای اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا در جنوب شرق آسیا،پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی، چهاردهمین نشست مجمع گفت وگوی همکاری آسیا، سفر نخست وزیر ترکیه به تهران، حضور معاونان وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مواضع سخنگوی وزارت امور خارجه، سفر رییس دفتر رییس جمهوری به لندن، از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی در هفته گذشته بود که مورد توجه خبرنگاران سیاسی قرار گرفت.

*برجام، مثل آفتاب روشن است

هفته گذشته ده ها میلیون نفر از مردم بخش هایی از استرالیا و منطقه جنوب شرق آسیا به ویژه کشورهای اندونزی، مالزی و برونئی شاهد خورشیدگرفتگی بودند که امکان تکرار چنین صحنه ای شاید سال ها زمان نیاز داشته باشد. این پدیده نادر در زمانی رخ داد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک سفر دوره ای منطقه ای در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه به سر می برد.

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان، دیپلماسی پسا برجام و پساتحریم را در سراسر جهان پی گیری می کند. برجامی که برخی منتقدان داخلی و مخالفان خارجی روشن بودن آن را انکار می کنند، اما در سفرهای دیپلماتیک، نتایج و دستاوردهای«برجام، مثل آفتاب روشن است.»

این جمله را حسن روحانی رییس جمهوری در آخرین نشست خبری خود در سال 94 در هفته گذشته در مورد برجام بیان کرد، اگر چه در آن نشست وزیر امور خارجه حضور نداشت.

*دیپلماسی آفتابی، سفر به جنوب شرق قاره کهن

هفته سوم اسفند به پایان رسید، اما دیپلماسی آفتابی ظریف در جزایر جنوب شرق آسیا تداوم دارد. برنامه سفر کاری مرد اول سیاست خارجی کشورمان 11روزه و سفر به 6 کشور اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا است.

دیپلمات برجسته و پرکار کشورمان هفته گذشته را با سفر به 4 کشور آسیایی اندونزی، سنگاپور، برونئی و تایلند به پایان رساند و نیوزلند و استرالیا، ایستگاه های بعدی سفر وزیر امور خارجه در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه است که در برنامه این هفته وی قرار دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان را در این سفر، یک هیات بلندپایه سیاسی همراهی می کند. گسترش مناسبات دو جانبه درعرصه سیاسی ازمهم ترین محورهای دیدارهای ظریف در این کشورها بود.

مسائل بین المللی و موضوع ایرانیان مقیم این کشورها نیز در سفر دوره ای ظریف به جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سفر دوره ای وزیر امور خارجه به شرق آسیا و اقیانوسیه ازاقدامات فعالانه و دیپلماتیک ایران دردوران پسابرجام برای استفاده حداکثری از منابع وظرفیت های آزاد شده کشور است.

*سفر به اندونزی/اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی

نخستین ایستگاه در این سفر، اندونزی و شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا پایتخت این کشور بود.

پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی ، هفته گذشته با موضوع آزادی فلسطین و قدس شریف با شرکت وزیران امورخارجه و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان برگزار شد.

ظریف علاوه بر حضور در این نشست با مقامات این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

* ظریف نماد صلح و اتحاد در جهان اسلام

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که از جمله شرکت کنندگان در این نشست بود هنگام گرفتن عکس یادگاری تلاش کرد که در کنار وزیر امور خارجه ایران قرار نگیرد، اما پس از عکس گرفتن با هم رو به رو شدند و دست دادند.

در این میان یک نقاش مشهور اندونزیایی یک تابلوی نقاشی به دیپلمات برجسته جهان اسلام اهدا کرد.

جیهان سوکنانتارو این اثر هنری خود را به نشانه صلح و دوستی مسلمانان به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اهدا کرد. این نقاش شهیر اندونزی در خلق آثارش تاثیر بسیاری از تفکرات جلال الدین رومی - مولانا - گرفته است.

وی به خاطر تلاش های ظریف در گسترش صلح در جهان اسلام، این اثر هنری را به وی اهدا کرد.

*دیدارهای دیپلماتیک ظریف در جاکارتا

رییس دستگاه دیپلماسی با جوکو ویدودو دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار پیام کتبی رییس جمهوری اسلامی ایران را در پاسخ به پیام قبلی رییس جمهوری اندونزی تقدیم وی کرد.

ظریف در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با همتایان خود از کشورهای اندونزی و تاجیکستان دیدار کرد و در نشست های جداگانه، صمیمی و خصوصی به تبادل نظر درباره روابط دوجانبه و مشکلات جهان اسلام پرداخت.

وی در جاکارتا با نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه نیز دیدار و گفت و گو کرد.

*سفر نخست وزیر ترکیه در تهران/ فشرده، مهم و راهبردی

این در حالی بود که احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز هفته گذشته به تهران آمده بود و رایزنی های گسترده ای را با مقامات ارشد کشورمان در خصوص تداوم و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی انجام داد.

داود اوغلو که در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی اقتصادی به تهران آمده بود مورد استقبال رسمی معاون اول رییس جمهوری قرار گرفت. وی با حسن روحانی رییس جمهوری نیز دیدار و گفت و کرد.

سفر کوتاه ولی فشرده احمد داود اوغلو به تهران در شرایط بسیار حساس منطقه و پس از یک دوره افت در گفت و گوهای راهبردی بین دو همسایه بزرگ و قدرتمند، دوران پساتحریم، برگزاری انتخابات در ایران و ترکیه و برقراری آتش بس در سوریه انجام گرفت که بسیار مهم و راهبردی ارزیابی می شود.

*دیپلماسی کنسولی، از تسهیلات روادید تا انتقال محکومان

علی چگینی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه که ظریف را در سفر منطقه ای اش همراهی می کند، در دیدار با همتای اندونزیایی خود آمادگی ایران را برای امضا اسناد تسهیلات روادیدی، انتقال محکومان و همکاری های پلیس دو کشور در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی ، قاچاق مواد مخدر و انسان اعلام کرد.

جواد قوام شهیدی مدیر کل امور ایرانیان وزارت امور خارجه نیز در این دیدار حضور داشت و موضوع بازگشت داوطلبانه مهاجران ایرانی در این دیدار مورد تبادل نظر قرار گرفت.

*روز های پرکار ظریف در دولت-شهر سنگاپور

رییس دستگاه دیپلماسی ایران که برای فروریختن کامل تحریم های ناعادلانه و اجرای دیپلماسی پساتحریم عزم خود را جزم کرده است، از اندونزی راهی سنگاپور شد و دو روز پرکار را در این دولت-شهر اقتصادی و ثروتمند گذراند.

نخستین برنامه کاری وزیر امور خارجه در سنگاپور نشست با ایرانیان مقیم در این دولت شهر بود. وی در این نشست مشکلات ایرانیان مقیم در عرصه تجارت و اقتصاد را از نزدیک شنید.

حضور و سخنرانی در کنفرانسی به دعوت مرکز مطالعات خاورمیانه سنگاپور و دیدارهای جداگانه بامقامات بلند پایه سیاسی و اقتصادی این کشور و گفت و گو درباره ضرورت گسترش مناسبات دو کشور باعث شد این دیپلمات برجسته در کانون توجه مجامع شرق آسیا قرار گیرد.

*سفر دیپلمات های ایرانی به برونئی، سرزمین آشتی

ظریف در ادامه دور سفر جنوب شرق سرزمین های آفتابی اقیانوس آرام، از سنگاپور به کشور برونئی سفر کرد.

نام رسمی این کشور «کشور برونئی سرزمین آشتی» است.

این کشور کوچک با اکثریت مسلمان، در آسیا بیش تر به دلیل نام پادشاه آن و ثروت افسانه ای اش شناخته شده است.

ظریف در سفر به این کشور با حسن البولکیاح سلطان برونئی و سایر مقامات بلند پایه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

گسترش روابط دو جانبه سیاسی واقتصادی ازمهم ترین محورهای سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور است.

*سفر به تایلند/ مجمع گفت و گوی همکاری های آسیا

رییس دستگاه دیپلماسی ایران برای شرکت در اجلاس مجمع گفت و گوی همکاری های آسیا و دیدار با مقامات تایلندی در چهارمین مرحله از سفر دوره ای خود به جنوب شرق آسیا از سری بگاوان پایتخت برونئی،راهی تایلند شد.

وی در بانکوک پایتخت این کشور علاوه بر حضور و سخنرانی در نشست رسمی چهاردهمین مجمع گفت وگوی همکاری آسیا با دبیرکل این مجمع و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان نیز دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین محمدجواد ظریف و دون پرامودوینای وزرای خارجه ایران و تایلند ضمن دیدار بر ضرورت گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور تاکید کردند.

وی در روز آخر کاری خود در بانکوک، علاوه بر دیدار با پرایوت چان او چا نخست وزیر تایلند با شمشاد اختر معاون دبیرکل و دبیر اجرایی اسکاپ ملاقات کرد و سپس در جمع دیپلمات ها، صاحب نظران و پژوهشگران تایلندی سخنرانی کرد.

*چهاردهمین نشست مجمع گفت وگوی همکاری آسیا

مجمع گفت وگوی همکاری آسیا،یک سازمان بین المللی است

که جمهوری اسلامی ایران در سال 2004 به آن پیوست.

این نهاد منطقه ای و بین المللی مباحث اقتصادی، توسعه ای و فرهنگی را دنبال می کند و 33 عضو دارد که وزیران 22 عضو در اجلاس چهاردهم در تایلند شرکت کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست سخنرانی کرد. ظریف همکاری های همه جانبه منطقه ای ایران در مسائلی از جمله مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را به عنوان یک رویکرد مهم و اساسی ایران عنوان کرد.

*سفر به نیوزلند/ پنجمین ایستگاه برجام در اقیانوس آرام

پنجمین مرحله از سفر دوره ای وزیر امورخارجه به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه نیوزلند بود. نیوزیلند یا زلاندنو در جنوب غربی اقیانوس آرام قرار دارد و پایتخت آن ولینگتون است.

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در سفر به نیوزلند با نخست وزیر، وزیر خارجه، دو تن از وزرای اقتصادی نیوزیلند و نیز با وزیر خارجه سایه این کشور که از حزب مخالف دولت است دیدار و درباره توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشور گفت و گو کرد .

وی علاوه بر حضور در نشست ایرانیان مقیم نیوزیلند و دیدار با بخش خصوصی این کشور، در کنفرانس موسسه امور بین الملل نیوزیلند سخنرانی کرد.

*مواضع رسمی سخنگوی وزارت امور خارجه از جنوب شرق آسیا

نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه هفته گذشته در تهران برگزار نشد. حسین جابری انصاری به همراه وزیر امور خارجه به جنوب شرق آسیا رفته بود، اما این سفر وی باعث نشد که درخصوص تحولات بین المللی و منطقه، مواضع دستگاه دیپلماسی اعلام نشود.

جابری انصاری حمله تروریستی به یک مرکز دولتی در شهر بن قردان تونس که منجر به کشته و مجروح شدن جمعی از نیروهای دولتی و شهروندان تونسی شد، را محکوم کرد.

وی همچنین در پاسخ به ادعای برخی منابع غربی اظهارداشت: رزمایش اخیر نیروهای مسلح ایران و سلاح های به کارگرفته شده در آن، نه تنها تعارضی با تعهدات ایران تحت برجام ندارد، بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نیست.

*کمیسیون امنیت ملی مجلس؛میزبان دو معاون وزیر امور خارجه

حسین امیرعبداللهیان و سید عباس عراقچی هفته گذشته جداگانه به بهارستان دعوت شدند و با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، هرکدام آتش بس در سوریه و مسائل اقتصادی برجام را تشریح کردند.

امیر عبداللهیان همچنین هفته گذشته در گفت و گوی تلفنی با استفان دیمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بر حل بحران سوریه بر مبنای حفظ تمامیت ارضی، استقلال و وحدت ملی سوریه تاکید کرد.

*ایران و روسیه ، تشریک مساعی و هماهنگی در مورد اوضاع منطقه

همچنین هفته گذشته دور دیگری از رایزنی های ایران و روسیه با شرکت میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه و نماینده رییس جمهوری روسیه و حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شد و در جریان آن درباره مجموعه مسایل منطقه خاورمیانه به خصوص اوضاع یمن، عراق، لبنان و مساله فلسطین و نیز اوضاع منطقه خلیج فارس، تبادل نظر توأم با اعتماد متقابل انجام گرفت.

*فروردین95، گزارش برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس

عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رییس ستاد پیگیری اجرای برجام هم به یک همایش حقوقی دعوت داشت. وی در این نشست با بیان اینکه ایجاد دفتر راستی آزمایی پادمان های ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خلاف برجام نیست، از ارائه گزارش روند اجرای برجام در فروردین 95 به کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس خبر داد.

* سفر رییس دفتر رییس جمهوری/ پی گیری دیپلماسی اقتصادی در لندن

محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری هفته گذشته راهی انگلستان شد. وی در سفر به لندن ضمن سخنرانی در دومین «همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا» به بررسی رویکردهای دولت برای توسعه اقتصادی و تقویت بخش خصوصی پرداخت.

وی همچنین در اجلاس فرصت های سرمایه گذاری و تعامل با اقتصاد ایران، ظرفیت های اقتصادی کشور را تشریح کرد.

نهاوندیان طی این سفر دو روزه با تعدادی از مقامات برجسته سیاسی و اقتصادی و نیز مدیران ارشد موسسات اقتصادی، مالی، بیمه و بانکهای بزرگ اروپایی دیدار و گفت و گو کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری در این سفر همچنین با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دیدار و در مورد توسعه ظرفیت های ایجاد شده برای توسعه روابط دو کشور بعد از برجام گفت و گو کرد.

*بازگشت ثبات، صلح و آرامش در منطقه با کمک هند

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه هفته گذشته با جن وای جی مدیر بنیاد بین المللی ویوکاندا هند دیدار کرد. وی با اشاره به روند تحولات در منطقه و نقش کشورمان در برقراری صلح و آرامش از هند به عنوان کشوری بزرگ یاد کرد که می تواند با بهره گیری از تجارب دیپلماتیک به فرآیند بازگشت ثبات به منطقه کمک کند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 22 اسفند 1394، کد مطلب: 81999669 (5223363):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین