پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۴۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
زمین لرزه هنوز در کوهبنان مردم را تهدید می کند اما زلزله زده هایی که زمستان را در چادر پشت سرگذاشتند حالا از بی پولی و کمبود نقدینگی به دلیل تعلل بانک عامل تنشان می لرزد.

شعار سال: زمین لرزه نچندان قوی که شب چله سال گذشته شمالی ترین شهر کرمان را لرزاند، شب یلدای کوهبنانی ها را به طولانی ترین شب مردم این شهر تبدیل کرد، شبی که هنوز هم سایه خود را بر سر مردم شهر پهن کرده است.

زمین لرزه های شمال کرمان ادامه دارد بطوریکه طی سه روز گذشته دو زمین لرزه بالای چهارریشتر این منطقه را تکان داده است، این روزها کمتر می توان چادرنشینی را در معابر شهر مشاهده کرد، چادرها اکثرا به حیاط خانه ها منتقل شده و برخی از مردم نیز بعد از تخریب کامل و آواربرداری خانه هایشان، در کنار خانه تخریب شده کانکس ها را به پا کرده اند.

عدم تزریق به موقع تسهیلات برنامه ریزی های مسئولان را بی تاثیر کرده است

حدود سه هزار و ۲۰۰ خانه در این شهر و روستاهای اطرافش از زمین لرزه متاثر شده است اما تاکنون فقط یک خانه بازسازی شده است.

در میان این حجم خانه خسارت دیده برخی از خانه ها به صورت صد در صد و برخی نیز در بخش هایی دچار تخریب شده اند.

از زمان بروز زمین لرزه مسئولان بلند پایه دولت بارها به کوهبنان سفر کرده اند و بعد از تصمیم گیری های صورت گرفته است کار ساخت و ساز بر اساس پرونده هایی که در بنیاد مسکن تشکیل شده است در مناطق مختلف آغاز شده است.

طبق وعده ای که به مردم داده شده است قرار است تا تابستان سال جاری کار بازسازی این واحدهای مسکونی به صورت کامل انجام شود اما تعلل بانک عامل در پرداخت اقساط وام ها و تسهیلات حمایتی مردم را با مشکل جدی مواجه کرده است. طبق گفته مردم کوهبنان مسئولان در رده های استانی و ملی به موقع در منطقه حضور یافته و برنامه ریزی کرده اند اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد که می توان به تعلل برخی پیمانکاران و یا تعلل بانک در پرداخت تسهیلات اشاره کرد.

زمین لرزه کوهبنان بیشترین خسارتها را در بافت قدیم شهر و روستاهای اطراف این شهر به جای گذاشت این مناطق دقیقا مناطقی بودند که افراد با تمکن مالی اندک در آنها زندگی می کردند و پس از زمین لرزه نیز امکان بازسازی خانه ها بدون تکیه برتسهیلات دولتی امری غیر ممکن است.

در همین راستا تصمیم گرفته شد که بانک مسکن که به عنوان بانک عامل انتخاب شده بود پس از تایید بنیاد مسکن و در مراحل مختلف ساخت، وام ها را آزاد کند تا مردم بتوانند به تدریج و پس از تایید مراحل ساخت مابقی وام را برای تکمیل سازه ها دریافت کنند.

اما از ابتدای سال جاری و با وجود اینکه اکثر مردم ساخت و سازها را تا ۳۰ تا ۴۰ درصد رسانده اند بانک عامل مابقی مبلغ وام را آزاد نکرده است و مردم نیز به دلیل کمبود اعتبار بلاتکلیف مانده اند.

محمد یکی از شهروندان کوهبنان است که می گوید: پس از زمین لرزه چندین روز در چادر زندگی می کردیم و پس از آن اقوامی که در کرمان داشتیم با جمع آوری مبلغی یک کانکس برایم تهیه کردند.

وی افزود: از ابتدای بروز زمین لرزه و طبق برنامه ای که توسط دولت اعلام شد اقدام به تشکیل پرونده کردم و با دریافت قسط اول وام فندانسیون خانه را احداث کردم اما حالا که کار به ۴۰ درصد رسیده است طبق گفته بانک باید بخش دیگری از وام آزاد شود اما این مبلغ پرداخت نشده و اکثر مردم با مشکل مواجه شده اند.

مردم پولی برای ادامه ساخت و ساز ندارند/ ارزیابی متوقف شده است

علی دیگر زلزله زده کوهبنانی است که در روستای گورک زندگی می کند، وی گفت: در ایام عید فقط یک واحد در این روستا احداث و تحویل داده شد باقی خانه ها همه نیمه کاره زیر ۴۰ درصد هستند چون مردم پولی برای ساخت و تکمیل خانه ها ندارند.

وی افزود: ارزیاب بانک باید از میزان پیشرفت ساختمان بازدید کند و نسبت به آزاد شدن باقیمانده وام که هنوز نزد بانک است اقدام کند اما از ابتدای سال جاری هیچ گونه بازدیدی برای ارزیابی از خانه ها انجام نشده است.

از سوی دیگر برخی از مردم نیز برای دریافت وام اقدام نکرده اند این افراد اکثرا از اقشار بسیار ضعیف جامعه از نظر اقتصادی هستند.

یکی از زلزله زده های می گوید: من ساخت خانه را شروع کرده ام نیمی از خانه من ویران شده بود و بخش دیگر قابل سکونت بود اما طبق دستور العمل بنیاد مسکن باید تمام خانه تخریب می شد تا بتوانیم کانکس تحویل بگیریم و از سوی دیگر خانه نیز باید به کلی تخریب و آوار برداری می شد.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ نفر در یک کانکس زندگی می کنیم و به دلیل کمبود بودجه برای تکمیل خانه نیز با مشکل مواجه هستیم.

احمد ادامه می دهد: اکثر پیمانکاران نیز غیر بومی هستند و بعضا تعهد لازم برای اجرای دقیق و به موقع را ندارند، از مسئولان می خواهیم برای ساخت خانه های محکم و نظارت بر روی کار پیمانکاران دقت بیشتری داشته باشند.

زهرا دیگر زلزله زده ساکن در محله قدیمی کوهبنان می گوید: در گذشته ما در خانه های بزرگ هر چند قدیمی زندگی می کردیم اما حالا با ۵۰ میلیون وام در بهترین حالت می توانیم یک یا دو اتاق بسازیم که با توجه به جمعیت بالای خانواده های کوهبنان زندگی در این خانه بسیار مشکل است.

وی افزود: در حال حاضر هم در کانکس های کوچک زندگی می کنیم که به زحمت می تواند توان اعضای خانواده را در خود جای دهد.

وی خواستار حمایت و توجه جدی دولت و رفع مشکلاتی از جمله آزاد نشدن مابقی وامهای حمایتی شد و گفت: زندگی در این شرایط برای مردمی که تا دو ماه قبل در خانه شخصی در حال زندگی بودند بسیار مشکل است.

آیت الهی موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان در خصوص آخرین وضعیت مردم کوهبنان می گوید: مشکل اصلی که مردم دارند کمبود نقدینگی است، دولت قبل از این تسهیلات ویژه برای بازسازی خانه ها در نظر گرفته است و در تلاش هستیم طبق وعده داده شده در تابستان سال جاری کار بازسازی انجام شود.

وی بیان کرد: به همه خانواده های زلزله زده که خانه هایشان آسیب دیده است پس از تشکیل پرونده و آواربرداری تسهیلات بلاعوض و یا با سود اندک اختصاص یافته است و کار ساخت خانه ها آغاز شده است.

وی گفت: متاسفانه بانک مسکن طی روزهای اخیر در زمینه آزاد سازی بخش دوم وام مطابق با پیشرفت فیزیکی خانه ها با مشکل مواجه شده است که این مشکل به دلیل عدم استقرار بانک در منطقه زلزله زده بوده است.

موسوی بیان کرد: بانک اعلام کرده است که چون نیروی لازم در منطقه زلزله را نداشته است نتوانسته ایم نسبت به ارزیابی اقدام کند و به همین دلیل اختصاص تسهیلات عقب افتاده است اما در همین راستا با حضور رئیس این بانک در استان جلسه ای برگزار کردیم و قرار شد در اسرع وقت این مشکل رفع شود.

وی بیان کرد: اگر مشکل در استان حل نشود حتما در سطوح بالا تر پیگیری خواهیم کرد.

مردم کوهبنان انتظار دارند با توجه به اقلیم خاص منطقه ساخت و سازهای مناطق زلزله زده در کوتاه ترین زمان ممکن پایان یابد و زندگی بار دیگر در بام کرمان جریان یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 5 اردیبهشت 97، کد مطلب: 4280002: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین