پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
گرمای هوا در فصل تابستان، احتمال اپیدمی بیماری، روند کند بازسازی منازل مسکونی و عدم شفافیت در پرداخت وام‌ها از جمله مشکلات اصلی زلزله‌زدگان غرب استان کرمانشاه است.

شعار سال: یکی از برنامه‌های سفر وزیر ارتباطات به استان کرمانشاه همچون سایر مسئولان کشوری بازدید از مناطق زلزله‌زده بود که با گلایه‌های مردم در حوزه‌های مختلف همچون کندی در ساخت‌وساز و معضل امهال وام‌ها همراه بود.

سرعت کند روند بازسازی در مناطق زلزله‌زده به گونه‌ای بود که به گفته وزیر ارتباطات به طور احتمالی بنیاد مسکن زمان بیشتری را برای اتمام فعالیت و تحویل به متقاضی نیاز دارد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور در جلسه مدیریت بحران ثلاث‌باباجانی با اشاره به اینکه کار اجرایی در تمام روستاها و شهرها آغاز شده است اظهار داشت: 12 استان به عنوان معین در مناطق زلزله‌زده فعالیت می‌کنند اما تعطیلات عید با وجود فعالیت ستادها سرعت کار را کاهش داد.

عزیزالله مهدیان با بیان اینکه تاکنون 20 هزار واحد آواربرداری، 12 هزار پی‌کنی، 7000 پی‌ریزی، 4600 اسکلت و 2000 واحد سقف انجام شده است عنوان کرد: تلاش می‌شود براساس برنامه زمانبندی شده 12 هزار واحد روستایی تخریب شده تا پایان شهریور ماه تحویل متقاضیان شوند.

وی با اشاره به اینکه در زلزله استان کرمانشاه برای نخستین بار بعد از 36 ساعت اعتبارات تصویب و تسهیلات بعد از یک هفته قابل پرداخت بود گفت: در زلزله خراسان پرداخت تسهیلات هفت ماه طول کشید اما این مدت برای استان کرمانشاه تنها یک هفته بود.

پوشش 100 درصدی شهرهای استان کرمانشاه تا پایان اردیبهشت

مشاور وزیر ارتباطات در جلسه ستاد بحران که در فرمانداری ثلاث‌باباجانی برگزار شد اظهار داشت: تاکنون 80 درصد شهرهای استان کرمانشاه تحت پوشش اپراتورهای تلفن همراه هستند و تا پایان اردیبهشت این ظرفیت به 100 درصد می‌رسد.

صادق بیک‌پور عنوان کرد: تا پایان مهر ماه تمامی جاده‌های استان کرمانشاه تحت پوشش تلفن همراه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های ارتباطی در زلزله استان کرمانشاه در طول 24 ساعت به شرایط اولیه بازگشت، گفت: در آن زمان 10 تا 15 درصد سایت‌ها به دلیل مسدود بودن جاده‌ها از شبکه خارج شدند که در طول 24 ساعت به شبکه پیوستند.

راه‌اندازی فیبر نوری در بازارچه‌های استان در اولویت قرار گیرد

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مهمترین اولویت استان راه‌اندازی فیبر نوری در بازارچه‌های مرزی است، اظهار داشت: در حوزه مناطق زلزله‌زده امهال وام‌ها به عنوان یک معضل برای مردم آزاردهنده است.

فرهاد تجری با بیان اینکه رویه شفافی برای امهال وام‌ها تعریف نشده است، عنوان کرد: روند بازسازی در مناطق زلزله‌زده با سرعت کنونی وعده‌های داده شده درباره زمان اتمام را محقق نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از روستاهای زلزله‌زده برای بازسازی بلاتکلیف هستند و میراث فرهنگی مانع از شروع کار می‌شود، گفت: مشکلات بهداشتی و وضعیت نامطلوب کانکس‌ها و چادرها در محیط‌های عمومی از دیگر مشکلات این مناطق است.

تجری با بیان اینکه ترافیک داخل شهر مردم سرپل‌ذهاب را آزار می‌دهد، افزود: خدمات شهرداری و فرمانداری کافی نیست و وضعیت کانکس‌ها و موانع باید سریعتر مشخص شود.

ضرورت تهیه وسایل سرمایشی برای زلزله‌زدگان

فرماندار سرپل‌ذهاب در این جلسه با اشاره به ضرورت راه‌اندازی زیرساخت فیبر نوری در بازارچه تیله‌کوه اظهار داشت: با این اقدام زمینه اشتغال 2000 بیکار در سرپل‌ذهاب و قصرشیرین فراهم می‌کند.

محبت جمالی‌نیا با بیان اینکه 992 واحد احداثی و 1500 واحد تعمیری در سرپل‌ذهاب وجود دارد، عنوان کرد: گرمای شدید، حساسیت و اپیدمی‌های مختلف از جمله بیماری سالک مشکلات زلزله‌زدگان در فصل گرما است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تهیه وسایل سرمایشی برای زلزله‌زدگان گفت: افرادی که وام‌های آن‌ها به اسم اعضای خانواده است قانون امهال برای آن‌ها اعمال نمی‌شود و این موضوع از مشکلات موجود است.

فرماندار سرپل‌ذهاب با بیان اینکه ساماندهی چادرها و کانکس‌ها از مشکلات آینده است، افزود: ساماندهی چادرها و کانکس‌ها باید مورد توجه باشد و تاکنون بیش از 1500 چادر و کانکس جمع‌آوری شده است.

ساخت پنج مدرسه قصرشیرین هنوز شروع نشده است

فرماندار قصرشیرین در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهرستان اظهار داشت: تاکنون 340 مورد پی‌کنی، 205 مورد بتن‌ریزی و آواربرداری، 165 مورد اجرای اسکلت و 104 مورد بتن‌ریزی سقف انجام شده است.

فرامرز اکبری با اشاره به ضرورت ابلاغ دستور وام 10 میلیون تومانی عنوان کرد: برخی از واحد‌های تعمیری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند بانک بلافاصله اقساط را دریافت می‌کند در حالی که باید تنفس 6 ماهه داشته باشد.

وی گفت: وعده داده شد که در ابتدای مهر ماه مدارس قصرشیرین فعالیت خود را شروع می‌کنند اما کار بازسازی پنج مدرسه هنوز شروع نشده است.

کمک‌های بلاعوض شهری و روستایی تاکنون پرداخت نشده است

فرماندار گیلانغرب نیز با اشاره به اینکه برای پرداخت کمک‌های بلاعوض شهری و روستایی اقدامی انجام نشده است، اظهار داشت: سکونتگاه‌های عشایری نیز اکنون در بلاتکلیفی قرار دارند و اقدامی برای آن‌ها انجام نشده است.

کوروش محمودیان با بیان اینکه برای واحدهایی که وکالت دارند هنوز تصمیم‌گیری نشده است عنوان کرد: خدمات اجرای عملیات آواربرداری به جای ستاد توسط خود اهالی انجام و گاهی یک میلیون و 200 هزار تومان دریافت می‌شود.

تعطیلی مرزهای کوله‌بری بازارچه جوانرود را به رکود کشانده است

فرماندار جوانرود در این نشست با اشاره به اینکه آزادسازی قسط اول تسهیلات یکی از دلایل تأخیر در بازسازی‌ها است، اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود قسط اول تسهیلات همزمان با انعقاد قرارداد آزاد شود.

آرش لهونی با بیان اینکه زلزله علاوه بر تخریب منازل مسکونی بر تجارت و ورود گردشگران به شهرستان جوانرود نیز تأثیر گذاشته است، عنوان کرد: زلزله یک شوک اقتصادی برای 2000 تا 3000 واحد تجاری در بازارچه جوانرود بود و تعداد مسافران کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه بازارچه جوانرود چند روزی را در رکود به سر می‌برد، افزود: بعد از زلزله شرایط در حال بازگشت به حالت عادی بود که تعطیلی مرزهای کوله‌بری رکود دوباره‌ای را در بازار ایجاد کرد.

8600 واحد مددجویان کمیته امداد در زلزله دچار خسارت شدند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه در این جلسه با اشاره به اینکه 61 هزار نفر از جمعیت ساکن در مناطق زلزله‌زده از مددجویان کمیته امداد هستند، اظهار داشت: از این تعداد به 8600 مورد خسارت وارد شد که برای هرکدام پرونده‌سازی و به بانک معرفی شدند.

حسین خدرویسی با بیان اینکه 400 سرویس بهداشتی برای مددجویان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: 1850 واحد کار تعمیر و بازسازی را آغاز کرده‌اند و در پایان اردیبهشت ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه منازل مددجویان یک تا سه نفره 60 متر در نظر گرفته شده است، گفت: مرحله نخست با کمک تسهیلات بلاعوض انجام می‌شود و گروه‌های جهادی و خیران در مرحله تکمیل کمک می‌کنند.

هرچند گویی مشکلات مردم زلزله‌زده همچون قصه‌ای بی‌پایان است اما امید داریم قاطعیت استاندار برای برخورد با بانک‌هایی که با دلایل واهی به ارسال پیامک تأخیر در پرداخت اقساط و تنفس در تسهیلات را نادیده می‌گیرند قدری مسئولان را هوشیار کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 31 فروردین 97، کدمطلب: 1704835 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین