پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
مدیرکل انتقال خون استان گیلان گفت:‌ هفتمین پالایشگاه پلاسمای فرآورده‌های خونی جهان با مشارکت کشور آلمان در استان گیلان احداث می‌شود.

شعار سال: احمد مرادی در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ هفتمین پالایشگاه پلاسمای فرآورده‌های خونی جهان که از لحاظ کارکرد در منطقه خاورمیانه نیز بی‌نظیر است با مشارکت کشور آلمان به‌زودی در استان گیلان احداث می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان عنوان کرد:‌ احداث پالایشگاه فرآورده‌های خونی گیلان از روند نسبتاً خوبی برخوردار است و اخیراً نیز با اخذ تأییدیه‌های لازم در کمیته رفع موانع تولید استانداری، بانک عامل جهت اعطای تسهیلات لازم به این پروژه مشخص و معرفی شده است.

مرادی با بیان اینکه چنین مرکز ویژه‌ای با این کارکردهای منحصر به فرد در کل کشور وجود ندارد تصریح کرد:‌ به علت نبود امکانات و تجهیزات لازم، فرآورده‌های خونی تولیدشده در استان‌ها از جمله استان گیلان باید به کشور آلمان صادر و پس از طی مراحل خاصی به شکل دارو مجدداً وارد کشور شود.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح ملی را حدود 220 میلیون دلار اعلام کرد و افزود:‌ هم‌اکنون با حمایت‌های انجام شده از سوی استانداری گیلان، زمین مورد نیاز جهت احداث این طرح مشخص شده است و با معرفی پروژه به بانک ملی امیدواریم مراحل احداث آن نیز به‌خوبی پیش‌ برود.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ مراسم آغاز عملیات ساخت و به اصطلاح کلنگ‌زنی احداث پالایشگاه فرآورده‌های خونی کشور که در استان گیلان ایجاد می‌شود به‌زودی با حضور وزیر بهداشت کشورمان و سفیر و وزیر بهداشت کشور آلمان انجام خواهد ‌شد.

مرادی با بیان اینکه گیلانی‌ها به‌طور متوسط سالانه 83 هزار واحد خون اهدا می‌کنند گفت‌:‌ جدای از نیازهای خونی که برای مصدومان حوادث‌ مختلف و یا جراحی‌ها وجود دارد استان گیلان در بین سایر استان‌های دیگر یکی از پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در حوزه فرآورده‌های خونی است.

وی تعداد بیمارانی که در گیلان نیاز جدی به تزریق خون دارند را برشمرد و اظهار داشت:‌ هم‌اکنون بیش از هزار بیمار دیالیزی، ‌هزار و 200 بیمار تالاسمی،‌ 270 بیمار هموفیلی و حدود 4 هزار بیمار سرطانی در گیلان وجود دارد که همه این‌ها نیاز جدی به خون و فرآورده‌های خونی دارند.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان به یکی از وظایف مهم این سازمان اشاره کرد و ابراز داشت:‌ از سال 86 سازمان انتقال خون کشور مأمور تأسیس بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادی خون‌ساز شده است که این مهم یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های خطیر این سازمان محسوب می‌شود.

مرادی راه علمی جهت درمان برخی بیماری‌های صعب‌العلاج را برشمرد و عنوان کرد:‌ امکان پیوند مغز استخوان از فرد اهدا کننده به فرد گیرنده و مبتلا به بیماری سرطان خون که هر دو دارای یک تشابه ژنتیکی خاصی هستند توسط بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادی خون‌ساز انجام می‌شود.

وی ضمن درخواست از گیلانیان جهت مشارکت بیشتر در امر اهدای خون به نیازمندان بیان داشت:‌ با این عمل خداپسندانه علاوه بر حل مشکل افراد نیازمند،‌ اطلاعات خونی فرد اهداکننده نیز در بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادین جهت مواقع اضطراری که به پیوند مغز استخوان نیاز است ذخیره می‌شود.

مدیرکل انتقال خون گیلان از احداث مرکز جامع فرآورده‌های خونی گیلان خبر داد و گفت:‌ با مشارکت خیری که خود نیز از اساتید و پزشکان برجسته گیلان است مبلغ 150 میلیون تومان برای این طرح در نظر گرفته شد که به زودی عملیات احداث آن در شهر رشت انجام می‌شود.

مرادی نقش رسانه‌ها را در ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای خون بسیار مؤثر و مهم ارزیابی کرد و افزود: در امر اهدای خون‌ از شهریور 95 تا شهریور سال 96 حدود 11 درصد رشد داشتیم اما با توجه به نیازهای گسترده گیلان به انواع فرآورده‌های خونی این میزان باز هم کافی نیست.

وی به برخی از کارهای فرهنگی اداره کل انتقال خون گیلان در جهت تشویق مردم به امر اهدای خون اشاره کرد و بیان داشت:‌ برگزاری همایش‌های عمومی،‌ اجرای مسابقات ورزشی و کاشت درخت برای شهدای مدافع حرم اهداکننده خون در گیلان از جمله این برنامه‌های ویژه فرهنگی است.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان اظهار داشت:‌ با کمک همه اقشار مردم در امر اهدای خون و مشارکت دستگاه‌هایی نظیر بسیج،‌ سپاه،‌ فرمانداری‌ها و سایر نهادهای دیگر، استان گیلان از یک استان وارد کننده خون به یک مرکز برتر در شعبه ملی خون‌رسانی کشور تبدیل شده است.

مرادی ایجاد مراکز چندگانه انتقال خون در سطح شهر رشت را بسیار ضروری خواند و عنوان کرد:‌ امیدواریم با مساعدت‌های لازم از جانب شهرداری رشت،‌ برای تکریم و ایجاد سهولت در مراجعه اهداکنندگان خون مکان‌های مورد نیاز برای احداث مراکز مربوطه در اختیار ما قرار گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دارو و سلامت ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب:۱۳۴۳۷، www.phana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین