پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۷۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۱
سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر سلامتی خون اهداکنندگان ایرانی گفت:‌ در حالی‌که هنوز ۷۰ کشور در جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته‌ هستند، ایران از سال ۲۰۰۷ به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یافته است و به عنوان اولین کشور در منطقه توانست به این مهم دست یابد.

شعارسال: سازمان بهداشت جهانی روز 14 ژوئن مطابق با 24 خرداد را به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاینر کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل به عنوان روز جهانی اهدای خون و تقدیر از اهداکنندگان خون نام گذاری کرده است که امسال نیز «اهدای خون؛ مرا هزار امید است و هر هزار تویی» به عنوان شعار این روز جهانی انتخاب شده است.

باتوجه به نیاز همیشگی برخی بیماران به خون و فرآورده‌های خونی، سازمان انتقال خون در تمام ایام سال به مناسبت‌های مختلف از مردم و اهداکنندگان مستمر دعوت می‌کند برای تامین ذخایر خونی کشور به مراکز انتقال خون مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند. به‌ویژه اینکه در برخی ایام سال مانند زمستان و ماه مبارک رمضان با کاهش ذخایر خونی مراکز درمانی و کاهش اهدای خون مواجه می‌شوند.

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون  به وضعیت اهدای خون در ایران پرداخت و اظهار کرد: در ایران اهدای خون به عنوان امری داوطلبانه و بدون چشم داشت مالی و صرفا با انگیزه کمک و نجات بیماران نیازمند خون صورت می‌گیرد به طوری که جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور منطقه محسوب می‌شود که در سال 2007، اهدای خون صد درصد داوطلبانه را در کارنامه افتخارات خود ثبت کرد و این شاخص بسیار ارزشمندی برای یک کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به رتبه نخست ایران در تولید داروهای مشتق از پلاسما در منطقه ادامه داد: شاخص اهدای خون در کشورهای جهان به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت بین ۰.۳ تا ۵۶ واحد در ۱۰۰۰ نفر جمعیت است. حال متوسط نرخ اهدا در میان کشورهای با درآمد بالا ۳۲.۱ ،در کشورهای با درآمد متوسط ۱۴.۹ و در کشورهای با درآمد پایین ۷.۸ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است. متوسط شاخص اهدا در کشورهای عضو مدیترانه شرقی نیز ۴.۹ است که این شاخص اهدای خون در ایران ۲۷ واحد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است بنابراین از این نظر ایران سرآمد کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

شرایط اهدای خون چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور به شرایط اهدای خون اشاره و بیان کرد: هر فرد سالم در گروه سنی 18 تا 60 سال می‌تواند خون خود را اهدا کند زیرا سن قانونی اهدا کننده خون نباید زیر 18 سال و بالای 60 سال باشد البته در گروه‌های خونی کمیاب و نادر از سنین بالای 60 سال نیز خون دریافت می شود، همچنین مردان سالم می‌توانند سالانه 4 مرتبه و زنان سالم سه مرتبه خون اهدا کنند که البته افراد برای اهدای پلاکت و پلاسما می‌توانند دفعات بیشتری نسبت به اهدای خون مراجعه کنند.

حاجی بیگی با تاکید براینکه کارشناسان سازمان انتقال خون قبل از دریافت خون از افراد سوالات شخصی در مورد سفر به کشورهای خارجی،‌ داشتن تاتو و خالکوبی و رابطه جنسی می‌پرسند، افزود:‌ براساس این پرسشنامه و همچنین آزمایش خون پیش از اهدا، افرادی که مبتلا به ایدز و هپاتیت باشند از اهدای خون معاف می‌شوند و همچنین چنانچه فردی به کشورهای خارجی از جمله مناطقی مانند آفریقا سفر کرده باشد با توجه به شیوع بیماری مالاریا در این منطقه و مشخص نشدن ابتلا به این بیماری در یک بازه زمانی موقت از اهدای خون معاف می‌شود که این موضوع نیز در راستای سلامت خون اهداکننده و امنیت دریافت کننده خون صورت می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه سازمان انتقال خون با انجام غربالگری و آزمایش‌های مختلف سلامت خون را برای دریافت کنندگان خون تضمین می‌کند، گفت: اهداکنندگان مستمر خون باید سالانه 2 مرتبه خون اهدا کنند و هم اکنون نیز حدود 50 درصد خون مورد نیاز کشور را اهداکنندگان مستمر خون تامین می‌کنند و این افراد به عنوان سرمایه‌های ملی سازمان انتقال خون کشور هستند زیرا سلامت خون آنها تایید و تضمین شده است و با حضور مستمر خود فرهنگ اهدای خون را در کشور نهادینه می‌کنند.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 500 هزار اهداکننده مستمر خون عضو سازمان انتقال خون کشور هستند، افزود: با توجه به حجم بالای تصادفات در کشور بسیاری از مصدومان حوادث ترافیکی و همچنین بیماران مبتلا به تالاسمی؛ زنان باردار هنگام زایمان و بیماران قلبی، مراکز درمانی همواره نیازمند تامین خون مورد نیاز این بیماران هستند که سازمان انتقال خون با تکیه بر اهداکنندگان مستمر و داوطلب خود این نیاز را مرتفع می‌کند.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۱۳ میلیون اهدای خون در جهان صورت گرفته است، که از این میان سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی حدد ۹۹ میلیون است و از این میزان بیش از ۲ میلیون اهدای خون در ایران دریافت شده که رقم قابل توجهی است.

وی همچنین از رسانه‌ها و چهره‌های مشهور و هنرمندان درخواست کرد در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون در کشور از ظرفیت و توان خود در این زمینه استفاده کرده و مردم را نسبت به اهدای خون تشویق کنند البته این افراد می‌توانند به عنوان یکی از اهداکنندگان مستمر سازمان انتقال خون به عضویت این سازمان در آمده و به صورت عملی فرهنگ سازی اهدای خون را در بین مردم رواج دهند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:24خرداد1397 ، کدخبر: 396659: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
در بحث خون دادن،خوشبختانه وضعیت کشور ما خوب است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین