پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۵۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۱
نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که خوردن غذای ناسالم برای مغز مضر است زیرا مغز و روده در ارتباط همیشگی با هم هستند.

شعارسال: حتماً بارها این جمله را شنیده‌اید که شما همان چیزی هستید که می‌خورید، شاید این جمله کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما تا میزان زیادی هم درست است، به خصوص وقتی درباره مغز صحبت می‌کنیم.

نتایج پژوهشی که به تازگی در مجله«سایکولوژی»منتشر شده است، نشان می‌دهد سیگنال‌هایی که از روده به مغز فرستاده می‌شود تأثیر زیادی روی رفتارها و احساسات شما به ویژه در جریان اتفاقات استرس زا دارد.

عصب واگ چیست؟

روده و مغز شما همواره با یکدیگر ارتباط دارند، این ارتباط از طریق عصب واگ برقرار می‌شود؛ عصب واگ نه تنها وظیفه کنترل و نظارت روی گوارش ازطریق سینه و شکم را بر عهده دارد، بلکه سطح هورمون‌ها، عملکرد سیستم ایمنی، تپش قلب و فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. این عصب بخشی از یک سیستم محافظتی است که به شما کمک می‌کند با ارزیابی یک موقعیت خاص بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید.

در واقع این عصب مغز را با دستگاه گوارش مرتبط می‌کند، دستگاه گوارش سطح بسیار بزرگی دارد و مملو از حسگرهای عصبی است. برای این که درکی بهتر از سطح وسیع دستگاه گوارش داشته باشید باید بدانید که سطح دستگاه گوارش 100 برابر بزرگتر از کل مساحت پوست شما است و به همین دلیل نیز سیگنال‌هایی که از دستگاه گوارش به مغز فرستاده می‌شود، بیشتر از دیگر اعضای بدن است؛ به همین دلیل است که روده عضوی بسیار قدرتمند شناخته می‌شود.

یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند جلوی سیگنال‌های محافظتی را که توسط عصب واگ منتقل می‌شوند، بگیرد. بدین ترتیب ممکن است رفتار و روحیه شما تغییر کند.

در حقیقت ارتباط بین روده و مغز آنقدر قوی است که مطالعات اخیر نشان می‌دهند آسیب‌های مغزی تروماتیک می‌توانند علاوه بر مغز به روده نیز صدمه بزنند. علاوه بر این به نظر می‌رسد این جاده دو طرفه است و مشکلات دستگاه گوارشی نیز می‌توانند موجب التهاب مغز به خصوص پس از صدمات مغزی تروماتیک شوند.

رژیم غذایی ناسالم عامل اضطراب و افسردگی

لیندا رینامن استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی فلوریدا می‌گوید: یک رژیم غذایی با چربی بالا می‌تواند پاسخ های التهابی در داخل دستگاه گوارش را تحریک کند. در نتیجه سیگنال های واگ تغییرمی‌یابند و حالت های ذهنی مانند افسردگی و اضطراب را بدتر می‌کنند.

علاوه بر موارد فوق دکتر رینامن معتقد است باکتری‌های روده شما به شدت تحت تأثیر رژیم غذایی شما قرار دارند، این باکتری‌ها تأثیر زیادی روی وضعیت شناختی و احساسی شما دارند. در واقع تحریک الکتریکی عصب واگ می¬تواند به کاهش افسردگی بالینی کمک کند.

پروفسور رینامن در ادامه افزود: شواهد نشان می‌دهند اصلاح رژیم غذایی به عنوان مثال مصرف بیشتر پروبیوتیک‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و رفتاری کمک کند. این موضوع در مطالعات مختلفی که روی انسان‌ها و حیوان‌ات صورت گرفته، ثابت شده است. با این وجود دانشمندان هنوز دقیقاً علت این موضوع را نمی‌دانند.

با توجه به این که رژیم غذایی اکثر افراد ناسالم است، جای تعجب ندارد که بسیاری از افراد از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند. هر روز در اخبار داستان‌هایی از افرادی می‌شنویم که دست به اقداماتی عجیب زده‌اند. شاید وقت آن رسیده باشد که هر کدام از ما دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم که چگونه غذاهای آماده و فست فودی می‌توانند بدن ما را نابود کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 12اردیبهشت1397 ، کدخبر: 6520013: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
0
0
اضطراب و افسردگی و پرخاشگری که تو دوره الان زیاد شده به خاطر مصرف زیاد فست فود ها میتونه باشه
ا.ف۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین