پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
معاون امور اجرایی و برنامه‌ریزی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با سفیر قرقیزستان در تهران گفت: بخشی از مشکلات میان کشورهای اسلامی ناشی از دخالت بیگانگان در امور کشورهای اسلامی است.

شعار سال:رضا گلرو،معاون امور اجرایی و برنامهریزی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر امروز دوشنبه ۲۴ اسفندماه با حسن بیک عثمان علیف سفیر قرقیزستان در تهران دیدار و گفتگو کرد.

گلرو در این دیدار با بیان اینکه ما و مردم آسیای میانه گذشته یکسانی داشتیم و قطعا آینده مشترکی نیز خواهیم داشت، گفت: این آینده مشترک را باید خودمان بسازیم و برای ساختن این آینده مشترک نیاز به دیدار و شناخت بیشتر داریم.

وی افزود: بخش عمده مشکلات دنیای امروز بویژه جهان اسلام ناشی از عدم شناخت یکدیگر است و اگر ما مشترکات را مبنای صحبت قرار دهیم قطعا این مشترکات در حد و اندازه‌ای هستند که این مختصر اختلافات را نیز برطرف کنند.

معاون امور اجرایی و برنامه‌ریزی مجمع جهانی تقریب در ادامه با اشاره به دخالت بیگانگان در امور کشورهای اسلامی تأکید کرد: بخشی از مشکلات موجود میان کشور‌های اسلامی نیز ناشی از دخالت بیگانگان در امور کشور‌های اسلامی است. لذا باید به این نکته اشاره کنیم که اکنون کشورهای اسلامی به آن مرتبه از رشد و بالندگی رسیده‌اند که بتوانند مشکلاتشان را بدون دخالت بیگانگان میان خودشان حل کنند.

وی افزود: هرجا که بیگانگان ورود کردند موجب اختلاف و تنش میان کشورهای اسلامی شدند بنابراین این مسئله نشان می دهد که ما با کشتی بیگانگان نمی توانیم به ساحل آرامش برسیم.

گلرو با اشاره به راه اندازی مجمع جهانی تقریب به دستور مقام معظم رهبری، گفت: هدف از تشکیل این مجمع ایجاد یک گفتمان مبتنی بر اصل برادری میان همه مسلمانان است و بعد از برگزاری ۲۹ دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران توسط مجمع جهانی تقریب می توانیم به صراحت اعلام کنیم که اکنون مسئله وحدت و برادری به عنوان یک اصل فقهی اثبات شده است.

گلرو ادامه داد: با توجه به اینکه از لحاظ فقهی این مسئله اثبات شده از دو سال قبل مجمع جهانی تقریب تصمیم گرفت که جامعه مخاطب خود را از سطح علمایی به سایر اقشار جامعه نیز گسترش دهد؛ بنابراین در دوره اخیر کنفرانس وحدت علاوه بر علما از سایر اقشار جامعه از جمله بازرگانان، دانشگاهیان، احزاب، بانوان و اصحاب رسانه جهان اسلام برای حضور در کنفرانس وحدت دعوت به عمل آورده است.

معاون امور اجرایی و برنامه‌ریزی مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: همچنین در این راستا تعداد زیادی اتحادیه از جمله اتحادیه تجار و بازرگانان جهان اسلام، اتحادیه زنان مسلمان، اتحادیه دانشگاهیان جهان اسلام، اتحادیه علمای مقاومت، اتحادیه احزاب حامی مقاومت و دبیر‌خانه توسعه علوم و فن آوری کشور‌های اسلامی را راه اندازی کرد.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی دبیر‌خانه توسعه علوم و فن آوری کشور‌های اسلامی، خاطرنشان کرد: طی دو دهه اخیر بویژه بعد از صدور فرمان مقام معظم رهبری برای ایجاد یک جنبش در حوزه علوم و فن آوری، شاهد تحولات خوبی در زمینه توسعه علوم و فن آوری در جمهوری اسلامی ایران بودیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی معتقد است که سایر کشور‌های اسلامی نیز باید از توسعه علوم و فن آوری بهره مند شوند زیرا اگر توسعه علمی در کشور‌های اسلامی به صورت هماهنگ اتفاق بیافتد قطعا کشور‌های اسلامی به قطب بزرگ علمی در جهان امروز تبدیل می‌شوند.

گلرو ابراز امیدواری کرد که همکاری در زمینه توسعه علوم و فن آوری بتواند فتح بابی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان گردد.

وی افزود: ما می‌توانیم در این زمینه یک دفتر مشترک همکاری در زمینه توسعه علوم و فن آوری در کشور قرقیزستان داشته باشیم تا این دفتر بتواند ظرفیت‌های همکاری مشترک میان قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور‌های اسلامی را شفاف‌تر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

حسن بیک عثمان علیفسفیر قرقیزستان نیز در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است، اظهار داشت: طی مدت اخیر اتفاقات خوبی برای جمهوری اسلامی ایران رخ داده است و پرونده هسته‌ای ایران به سرانجام رسید و روابط ایران با سایر کشور‌های جهان توسعه یافت .

وی با بیان اینکه ارتباط خوبی میان ایران و جمهوری قرقیزستان وجود دارد، گفت: میان ایران و جمهوری قرقیزستان نزدیکی خوبی از لحاظ فرهنگی و دینی وجود دارد مردم هر دو کشور مسلمان هستند و کلمات فارسی فراوانی در زبان قرقیزی وجود دارد.

سفیر قرقیزستان تأکید کرد: دورنمای بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و شرایط بسیار خوب ایران از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این اجازه را می دهد که ما بتوانیم روابط خوبی با ایران داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های کشور قرقیزستان، اظهار داشت: قرقیزستان یک کشور کوهستانی است که از آب فراوانی برخوردار است و مسئله احداث نیروگاههای برق یکی از مسائل مهم این کشور است و این کشور اکنون در زمینه نیروگاه برق بسیار در مضیقه است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در زمینه احداث نیروگاه بر روی رودخانه های پرآب قرقیزستان با این کشور همکاری کند و در این بخش نیاز مبرمی به توانایی و دانش فنی ایران داریم.

با اندکی تلخیص و اضافات، بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 24 اسفند 1394، کد مطلب: 3580271 www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین