پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۹۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
درحالی‌که در کشور درباره فناوری بلاک‌چین هنوز شبهه و تردید وجود دارد مقام‌های دوبی برنامه بلند‌مدتی برای این فناوری چیده‌اند.

شعار سال: «بلاک‌چین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد می‌کند و اگر خود و ساختار خود را منطبق با این تغییرات نکنیم، دوباره در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود.» این جملات چند‌ماه قبل وزیر ارتباطات به خوبی اهمیت بلاک‌چین در آینده دنیای فناوری را نشان می‌دهد. اما درحالی‌که در داخل کشور هنوز درباره نحوه برخورد با بلاک‌چین تردید و شبهه وجود دارد مقام‌های دوبی اعلام کرده‌اند که قصد دارند تبدیل به نخستین شهر بر پایه بلاک‌چین شوند. براساس گزارش‌های منتشر شده دوبی قصد دارد تبدیل به پایتخت فناوری بلاک‌چین در جهان شود و از این طریق سرمایه هنگفتی را بار دیگر در این منطقه جذب کند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، دوبی در قالب پروژه‌ای با عنوان Blockchain Business Registry برای کمک به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در مراحل مختلف از اخذ مجوزها گرفته تا راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار، از بستر بلاک‌چین استفاده خواهد کرد. بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی، پایگاه داده توزیع شده و مبتنی بر اجماع است که به‌صورت مستمر فهرستی از رکوردها (رده‌ها) را که هرکدام به گزینه‌های قبلی فهرست ارجاع می‌دهند، حفظ می‌کند و بدین وسیله در مقابله با تضعیف یا بازنگری غیرمجاز تقویت می‌شود.

فاز آزمایشی این پروژه در منطقه‌ای موسوم به «پارک فناوری» پیاده‌سازی‌ می‌شود. دوبی که لقب «شهر آینده» را برای خودش انتخاب کرده قصد دارد آینده اقتصادی‌اش را بر پایه پلتفرم بلاک‌چین بنا کند و ارائه ارز دیجیتال emCash در امارات هم نخستین گام در این مسیر طولانی بوده است. مقام‌های امارات می‌گویند با توجه قابلیت‌های بلاک‌چین در ایجاد شفافیت مالی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در موارد دیگری نظیر ثبت ورود و خروج، صدور ویزا، معاملات املاک و... نیز به استفاده از این فناوری روی آورده‌اند.

ایران و تأخیر همیشگی

«بلاک‌چین‌»ها یا سیستم‌های زنجیره بلوکی یکی از جدیدترین سامانه‌های فناورانه در جهان است که ضمن ارتباط دادن کاربران به یکدیگر، امنیت بالایی دارد، سریع است و دست‌کم تا امروز هیچ راهی برای هک آن پیدا نشده است. با همین سیستم است که خیلی از داده‌های حساس در سطح جهان از پول‌های دیجیتال گرفته تا داده‌های رمزگذاری‌شده- ارسال و دریافت می‌شوند.

بلاک‌چین آن قدر مهم است که به اعتقاد بسیاری می‌تواند اینترنت جدید را در جهان بسازد اما آنطور که محمد جواد آذری جهرمی به تازگی در همایش سالانه بانکداری الکترونیک گفته بود «خیلی از مسئولان نیز هنوز با این مفاهیم آشنا نیستند». تعلل در این رابطه در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای دیگر به‌صورت پیشتازانه در حال آماده شدن برای «انقلاب بلاک‌چین» هستند. ارزهای دیجیتال تنها یکی از بخش‌های فناوری بلاک‌چین به‌حساب می‌آیند. در این فناوری با وجود کاربران متعددی که به‌طور همزمان داده‌هایی را ثبت و اصلاح می‌کنند و ممکن است که آن داده‌ها با هم تداخل داشته باشند، شبکه قادر به حفظ یکپارچگی محتوای پایگاه داده‌ است. با توجه به ساختار داده‌ای رمزنگاری شده که بلاک‌چین داراست یکپارچگی بدون هیچ کنترل‌‌کننده مرکزی حفظ می‌شود. با ذخیره داده‌ها در سراسر شبکه، زنجیره بلوکی خطراتی را که با ذخیره داده‌ها به‌طور مرکزی نگه داشته می‌شوند حذف می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 18 اردیبهشت 97، کد مطلب: 15239، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
این فناوری هنوز مورد اعتماد خیلی ها نیست ؛ برای چه دارد اینقدر محبوب میشود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین