پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۷۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
این روزها نوسانات قیمت دلار باعث شده است تا وضعیت بازار به وضعیت سال 90 نزدیک شود. اگر به بازار سری بزنید بسیاری از کاسبان و فعالان اقتصادی به شما خواهند گفت، جنس داریم ولی نمی فروشیم و این اوضاع تا آنجا پیش رفته است که طی دو فصل اخیر، بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها (مواد اولیه و محصولات) به عنوان نامناسبترین مولفه فضای کسب و کار، گوی سبقت را از سایر مولفه ها ربوده است.
شعار سال: روند صعودی قیمت دلار از تابستان سال گذشته آغاز شد و در اوایل زمستان 96 این نوسانات به اوج خود رسید و روزانه قیمت های جدیدی برای دلار ارائه می شد. با ورود بانک مرکزی مدتی جلوی صعود قیمت دلار گرفته شد اما بعد از تعطیلات عید دوباره روند صعودی به قیمت این ارز خارجی بازگشت. همین نوسانات باعث شد تا بسیاری از کاسبان و فعالان اقتصادی دست از فروش بردارند و اگر به بازار سری بزنید قطعا بسیاری از کاسبان و فعالان اقتصادی به شما خواهند گفت که جنس داریم اما نمی فروشیم. این وضعیت بازار شبیه آن چیزی است که در سال 1390 در بازارها اتفاق افتاد. فعالان اقتصادی و کاسبان معتقدند که اگر جنس خود را امروز به فروش برسانند باید آن را با قیمت بالاتری خریداری کنند و همین بی ثباتی باعث شده است تا دست از فروش بردارند.

در گزارش های منتشر شده نیز این امر مشهود است. به عنوان نمونه در گزارش پایش محیط کسب و کار هم که اکنون توسط اتاق بازرگانی تهیه و منتشر می شود، فعالان اقتصادی در دو فصل پاییز و زمستان 96، بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها (مواد اولیه و محصولات) را به عنوان نامناسبترین مولفه فضای کسب و کار مطرح کرده اند و این انتخاب در حالی رخ داده است که از بدو تهیه این گزارش (سال 1389) توسط مرکز پژوهش های مجلس و سپس توسط اتاق بازرگانی، در تمامی فصول از دیدگاه فعالان اقتصادی دشواری تامین مالی از بانک ها به عنوان نامناسب ترین مولفه فضای کسب و کار مطرح بوده است.


نمودار زیر روند میانگین نمره ای که توسط فعالان اقتصادی در فصل های اخیر به این مولفه داده شده است را نشان می دهد. مطابق با گزارش پایش محیط کسب و کار، عدد هر مولفه بین صفر تا ده می باشد و هر چه عدد به ده نزدیکتر باشد، مولفه نامناسب تر و مانع جدی تری برای فعالان اقتصادی است. همان گونه که از نمودار مشاهده می گردد نمره این مولفه در فصل های اخیر به خصوص بعد از آغاز روند صعودی قیمت دلار در تابستان 96، همواره روند صعودی داشته و به ده نزدیکتر شده است.


با این وضعیت باید به آقای رئیس جمهور گفت: که درست است که فیلتر نمودن تلگرام شاید باعث از بین رفتن چند هزار شغل در فضای مجازی شده است اما در نظر داشته باشید که در دنیای واقعی نوسانات قیمت دلار در سال گذشته و متعاقب آن، بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها (مواد اولیه و محصولات) خود را به عنوان جدی ترین مانع بر سر راه فعالان اقتصادی مطرح کرده است و ادامه این وضعیت می تواند باعث بیکاری و ورشکستگی خیلی از شاغلین و فعالان اقتصادی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 797885: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین