پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۲۷۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی مسائل ارزی کشور اظهار داشت: حفظ ذخایر و منابع بانک مرکزی به‌عنوان پس‌انداز ملی از اولویت‌های دولت است که با اجرای سیاست‌های ارزی اتخاذ شده این مقصود حاصل خواهد شد.

شعار سال: نرخ ارز به‌عنوان یکی از متغیرهای مهم اقتصادی در ایران علاوه بر تأثیر در شاخص‌های کلان اقتصادی بر زندگی و رفاه مردم نیز مؤثر است. برهمین اساس نوسانات شدیدی که طی ماه‌های اخیر در بازار ارز رخ داد مردم را نگران کرد که دارایی و سرمایه آنها را با افت همراه می‌کند. اما معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به منابع و ذخایر ارزی و فلزات گرانبهای بانک مرکزی گفت: نظام بانکی کشور باید با برنامه‌ریزی و مدیریت نقدینگی موجود کشور به جامعه اطمینان دهد که ارزش دارایی‌های مردم حفظ خواهد شد و نباید آن ها نسبت به آینده دغدغه و نگرانی داشته باشند و سیاست‌های ارزی جدید کشور به‌همین منظور اتخاذ شده است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی مسائل ارزی کشور اظهار داشت: حفظ ذخایر و منابع بانک مرکزی به‌عنوان پس‌انداز ملی از اولویت‌های دولت است که با اجرای سیاست‌های ارزی اتخاذ شده این مقصود حاصل خواهد شد.

وی ضرورت هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید و بازار سرمایه را یادآور شد و گفت: دولت اجازه نمی‌دهد زندگی میلیون‌ها ایرانی متأثر از نوسانات ارزی توسط برخی افراد سودجو آسیب ببیند.

جهانگیری از بانک مرکزی خواست با ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه همانند سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها اقدام لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند با سپرده‌گذاری طلا و سکه نزد بانک‌ها سود این سپرده گذاری‌ها را نیز دریافت کنند. رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به میزان پیش فروش سکه و استقبال مردم در روزهای اخیر گفت: برای از بین بردن حباب قیمت در بازار طلا و سکه بانک مرکزی به پیش فروش سکه ادامه خواهد داد.

در این جلسه که وزیران اقتصاد و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و رؤسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و معاون اقتصادی رئیس جمهوری و دستیار ارشد اقتصادی رئیس جمهوری حضور داشتند پیرامون نحوه عرضه و قیمت سکه در بازار و تخصیص مابه التفاوت واردات دارو و کالاهای اساسی بحث و تبادل نظر شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در این جلسه همچنین مقرر شد قیمت دارو با توجه به پرداخت مابه التفاوت 400 تومانی به ازای هر دلار برای واردات دارو افزایش پیدا نکند.

هیچ کس درصدد حذف صرافی‌ها از اقتصاد ایران نیست

همچنین در ادامه سلسله جلسات بانک مرکزی با موضوع اجرایی شدن سیاست‌های اخیر دولت در حوزه ارز، رئیس کل بانک مرکزی میزبان اعضای هیأت مدیره کانون صرافان ایران بود. به‌گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ولی‌الله سیف با تأکید بر نقش مهم صرافی‌ها در اقتصاد کشور گفت: قصد حذف و تعطیلی صرافی‌ها را نداریم.

وی تصریح کرد: مصالح ملی اقتضا می‌کند که از صرافی‌ها حمایت کنیم. آنها روابط کاری ارزشمندی در سطح بین‌المللی دارند که راهگشا بوده و هست. وی خطاب به اعضای هیأت مدیره کانون صرافان ایران گفت: متأسفانه امروز صحبت‌هایی مبنی بر اینکه بانک مرکزی قصد حذف صرافی‌ها از فضای اقتصادی کشور را دارد شنیده می‌شود. من اطمینان می‌دهم که هیچ کس نمی‌خواهد صرافی‌ها را از اقتصاد ایران حذف کند و بالعکس معتقدیم که صرافی‌ها نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و امروز این جلسه را برگزار کردیم تا با همکاری شما مدل فعالیت صرافی‌ها در فضای جدید را طراحی کنیم.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تکمیل و تدوین وظایف و مدل کاری جدید برای صرافی‌ها در شرایط فعلی است، افزود: صرافی‌های مجاز همکاران نظام بانکی هستند که مسئولیت‌های خاصی را در تأمین نیازهای اقتصادی کشور برعهده دارند و ایفای این نقش در دوره‌های مختلف به تجارت خارجی و ارتباطات اقتصادی کشور کمک کرده است. در حال حاضر و با توجه به اقدام ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی در خصوص تک نرخی کردن ارز، صرافی‌ها باید خود را با فضای جدید تطبیق دهند و متناسب با نیازها فعالیت کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی نیز گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه ابلاغیه بانک مرکزی و تصمیمی که به تک نرخی شدن ارز منجر شد بهترین و کارآمدترین تصمیم در شرایط فعلی بود، گفت: بر اساس این تصمیم اقتصاد ایران در مقابل فضاسازی‌ها و التهابات مصون و نفوذناپذیرخواهد شد و بانک مرکزی هم اشراف کامل بر فضای بازار را به دست خواهد آورد. البته همان طور که گفته شد این قیمت هم به هیچ وجه تثبیت شده نیست و با واقعیت‌های اقتصادی و روند متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد.

اعضای هیأت مدیره کانون صرافان ایران نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای همکاری متقابل با بانک مرکزی در شرایط جدید ارزی، راهکارها و نظرات خود را در این خصوص بیان کردند.

نرخ ارز فقط پنج تا شش درصد تغییر خواهد داشت

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین نرخ ارز گفت: این نرخ در طی سال ۵ تا ۶ درصد تغییر خواهد داشت و دامنه تغییر آن بیشتر از اینها نخواهد بود. سیف در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به مسأله مدیریت بازار ارز اظهار داشت: تلاش دولت بر ایجاد آرامش اقتصادی و اطمینان برای فعالان اقتصادی است و یک کمیته دائمی نیز در بانک مرکزی مستقر شده تا مسائل پیش‌بینی نشده را مدیریت کند. وی با بیان اینکه در بازار ارز کشور با تعادل روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: تنها دو عامل قاچاق و انتقال سرمایه می‌تواند بر بازار ارز تأثیر داشته باشد و غیر از اینها مشکلی نداریم و این مدل جدید بانک مرکزی هم با نرخی که تعریف شده، جوابگو خواهد بود. سیف درباره تأمین ارز برای مسافران خارج از کشور نیز گفت: برای کسانی که در حال مقدمات سفر اول به خارج هستند کارها در حال انجام است.

وی گفت: برای ارز موردنیاز جهت دریافت ویزا با وزارت امور خارجه مکاتبه کرده‌ایم که در کشورهای مقصد واحد پول ملی را دریافت کنند تا بانک مرکزی هم زمینه اختصاص ارز را فراهم کند.

تا اطلاع بعدی، عرضه ارز به بازار متوقف است

همچنین سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد: تا اطلاع بعدی، خرید و فروش نقدی اسکناس ارزهای خارجی در صرافی‌ها انجام نخواهد شد.

به گزارش صداوسیما، محمد علی کریمی، با اشاره به اینکه این بانک با رصد نیازهای همه گروه‌ها، ارز مورد نیاز را از طریق بانک‌های عامل تأمین اعتبار می‌کند گفت: تا اطلاع بعدی، خرید و فروش نقدی اسکناس ارزهای خارجی در صرافی‌ها انجام نخواهد شد. وی تقاضای عمده ارز را از محل واردات دانست که باید پس از ثبت سفارش از طریق بانک انجام شود و در عین حال درباره تأمین نیازهای خرد نیز افزود: ارز مسافرتی از طریق بانک‌های ملی و سامان و ارزهای دانشجویی و درمانی هم از طریق بانک‌های تجارت و سامان پرداخت می‌شود تا از رهگذر آن با شناسایی و رصد نیازها، ارز به متقاضیان واقعی ارز تخصیص یابد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی پارسال ۴۸ میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی برای واردات رسمی کشور تأمین اعتبار کرد گفت: بقیه نیز از محل درآمد صادرات غیرنفتی صرف واردات شد که طبق سیاست‌های جدید، صادرکنندگان غیرنفتی موکلف شدند ارزشان را برای ایفای نقش در واردات تجارت خارجی کشور اختصاص دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 463809، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین