پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
سید مسلم یگانه شهرستان ماکو با همه قابلیت‌ها و زیبایی‌هایی که دارد، به دلیل مشکلاتی چون نداشتن راه مناسب و خطرات زندگی در خانه‌های زیر کوهی، تاکنون نتوانسته گام‌های توسعه را بخوبی بردارد.
شعارسال: ماکو از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که از طریق مرز بازرگان با کشور ترکیه همسایه است و این شهرستان با ظرفیت‌های زیادی که در زمینه‌های مختلفی چون کشاورزی و صنعتی دارد، می‌تواند نقش مهمی در معادلات تجاری این منطقه ایفا کند. اما در این میان، مشکلاتی وجود دارد که رفع آن‌ها می‌تواند به رونق اقتصادی و اشتغال این منطقه کمک کند. همچنین این منطقه از لحاظ طبیعی نیز موقعیت خاصی دارد، به طوری که از طرف شمال و جنوب کوهستانی است و از جانب غرب و شرق نیز به جلگه های«قلعه دره سی» و «چای باسار» منتهی می‌شود. ماکو با برخورداری از تمدن کهن، آثار تاریخی غنی و جاذبه‌های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری توان بالقوه فراوانی در بهره‌گیری از صنعت گردشگری را نیز دارد. شرایط آب و هوایی مناسب، پوشش گیاهی، رودها، چشمه‌ها، غارها، آبشارها، قلعه‌ها و دژها، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، اماکن و ابنیه تاریخی، صنایع دستی و باغ‌های اطراف شهر، جلگه‌ها و دامنه‌های پر از گل‌های وحشی، دست بافته‌های عشایر، لباس‌های رنگی، محلی و از همه مهمتر مردم خونگرم و میهمان نواز هم زمینه مناسبی برای جذب مسافران و جهانگردان و ایجاد مراکز تفریحی خدماتی را در این شهرستان دوچندان می‌کند. به منظور بررسی مسائل و مشکلات این منطقه و یافتن راهکارهایی برای رفع آن‌ها خبرنگار «ایران» گفت‌و‌گویی با «شاهین علیزاده» فرماندار ماکو انجام داد.

*مشکل خانه‌های زیر کوهی

فرماندار ماکو در مورد مشکلات خانه‌های زیرکوهی این شهر که سلامتی مردم را به دلیل احتمال ریزش کوه بویژه در فصول بارش به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: در این بحث، براساس مصوبه سال 88 هیأت دولت مقرر شده که ساکنان بخش‌های پر خطر مناطق زیرکوهی در قالب سه فاز با تمهیداتی شامل زمین رایگان و تسهیلات مناسب بانکی به مناطق دیگری منتقل شوند. تاکنون بخشی از ساکنان خانه‌های زیرکوهی به مجتمع‌های آپارتمانی‌ «آسمان3» واقع در منطقه «بش گز» ماکو انتقال یافته و بخشی هم در اراضی مشهور به «باغ داداشخانی» درحال ساخت وساز و آماده‌سازی واحدها در قالب آپارتمان‌های دو واحدی هستند که به علت برخی از مشکلات چون نبود تسهیلات بانکی و معارض ملکی محل، از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست.

*نبود راه ترانزیتی

ماکو با وجود اینکه اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین دروازه زمینی کشور به اروپا است، مشکل راه ترانزیتی دارد که فرماندار این شهرستان در این خصوص بیان کرد: در شبکه حمل و نقل جاده‌ای این منطقه، مهم‌ترین خصوصیات محدوده طرح دسترسی به بزرگراه بازرگان - تبریز است که بخشی از بزرگراه تهران - استانبول نیز بشمار می‌رود. با توجه به اینکه 51‌ درصد از ترانزیت کشور از مرز بازرگان عبور می‌کند و این موضوع نشان دهنده اهمیت این‌ گذرگاه مرزی است، عملیات ساخت بزرگراه بازرگان تا «ایواغلی» از سال 93 شروع و با جدیت ادامه دارد.

*رفع مشکلات با برنامه‌ریزی

فرماندار ماکو در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های این شهرستان برای توسعه و رونق اقتصادی، اعلام کرد: بررسی شرایط موجود و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در بخش صنعت، ‌معدن و کشاورزی، ایجاد راهکارهای مناسب برای توسعه با فراهم کردن زیرساخت‌های اشتغال پایدار، بستر‌سازی برای مشارکت آحاد جامعه، جلب مشارکت همگانی و توجه به تمامی ظرفیت‌های ملی در برنامه‌های تدوین توسعه از جمله این برنامه‌ها است. همچنین جلوگیری از مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا، برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی با توجه به‌ عمران و توسعه مناطق مرزی و برقراری امنیت لازم برای فعالیت اقتصادی در منطقه، آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته و بهره‌مندی از حداکثر منابع اقتصادی با صنایع توسعه یافته متکی به فناوری نوین، از دیگر طرح‌ها برای رونق اقتصادی این شهرستان بشمار می‌رود. علیزاده با اشاره به ظرفیت‌های موجود و ویژگی‌های خاص منطقه، افزود: توسعه صنعت، معدن و بازرگانی خارجی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان و حداکثر استفاده از قابلیت‌های کشاورزی و گردشگری باملاحظات زیست محیطی در برنامه بلند مدت در دست اقدام است.

*آماده‌سازی زیر ساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری

فرماندار ماکو با تأکید بر اینکه این شهرستان با دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور می‌تواند در توسعه اقتصاد منطقه نقش مهمی داشته باشد، افزود: وجود شهرک‌های صنعتی 1 و 2 و نواحی صنعتی با مساحت تقریبی 150هکتار که دارای امکانات خدماتی است، به‌عنوان بستر مناسبی در ایجاد سایر صنایع در شهرستان محسوب می‌شود.

همچنین وجود منطقه آزاد تجاری- صنعتی با اهداف تسریع در انجام امور زیربنایی، عمرانی و آبادانی، توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی در ایجاد اشتغال سالم و مولد در این منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی وجود گمرک بازرگان، بازارچه مرزی و موقعیت مناسب شهرستان را برای تبدیل شدن به مرکز توسعه و پردازش کالاهای صادراتی آذربایجان غربی و کشور به ترکیه و اروپا ارزشمند دانست و اضافه کرد: وجود خط لوله گاز در منطقه به‌عنوان بستری مناسب برای استفاده از آن در گازرسانی به شهرها بشمار می‌رود و ظرفیت بالای بخش شیلات این منطقه نیز برای صادرات مهم تلقی می‌شود.

*نقش منطقه آزاد ماکو در رشد شهرستان

فرماندار ماکو به نقش سازنده این منطقه در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی بخصوص در جهت عمران، ایجاد زمینه‌های رشد و توسعه اقتصادی و افزایش درآمد عمومی این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: منطقه آزاد ماکو در ایجاد امکانات زیرساختی از قبیل حمل و نقل جاده‌ای، ساخت فرودگاه، بازرگانی و دستیابی به بزرگترین جایگاه مرکز صادرات و واردات ترانزیت کالا نقش بسزایی داشته است.

*تأمین آب «بورالان»

علیزاده، در مورد تأمین آب روستاهای منطقه «بورالان» ماکو، اظهار داشت: مشکل چند ساله محدوده روستاهای «بورالان» با پیگیری و تصویب اعتبارات عمرانی کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان و شورای برنامه‌ریزی آذربایجان غربی حل شد.

در فاز نخست این طرح که در هفته دولت امسال با اعتبار 3022 میلیون ریال به بهره‌برداری رسید، 5 روستا از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شد. با تزریق اعتبار استانی و ملی فاز بعدی آن نیز در ماه‌های آتی به‌ بهره‌برداری خواهد رسید. گفتنی است، طرح آبرسانی به روستاهای منطقه «بورالان» ازسال 90 شروع شد، اما در دو سال گذشته بعلت کمبود اعتبارات راکد مانده بود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6048 ، شنبه 18 مهر 1394، صفحه14

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین