پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: شناخت بازار و طراحی محصول بازارپسند از جمله مشکلات عدیده هنرمندان صنایع دستی است.

شعار سال: افسانه رنجبر اظهار داشت: در سطح کشور 350 رشته صنایع دستی وجود دارد که از لحاظ تنوع محصول بعد از هند و چین سومین جایگاه متعلق به ایران است، که در ایران نیز با توجه به تنوع قومی این صنایع دستی متناسب با هر قومیت و منطقه دارای تنوع خاص و زیبایی منحصر به فردی می‌باشد.

وی گفت: 40 نوع صنایع دستی توسط هنرمندان آذربایجان غربی تولید می‌شود که در مرکز استان صنایع چوب، در جنوب استان نساجی، قالی‌بافی در شمال استان تراش سنگ از جمله هنرهای دستی بومی آذربایجان غربی است.

رنجبر با اعلام اینکه آمار دقیقی از میزان تولید و صادرات صنایع دستی در دست نیست، اظهار کرد: صادرات صنایع دستی بیشتر از طریق چمدانی صورت می‌گیرد و آماری از میزان صادرات چمدانی در دسترس نیست همچنین در سال گذشته حدود 1 میلیون دلار از گمرکات آذربایجان غربی صادر شده است که در این بین محصولات سایر استان‌ها نیز ممکن است وجود داشته باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص ثبت جغرافیایی صنایع دستی آذربایجان غربی اعلام کرد: در آذربایجان غربی تنها فرش خوی ثبت جغرافیایی شده است، فرد هنرمند و سازمان میراث فرهنگی توان و امکان ثبت جغرافیایی جهانی ندارند بلکه باید تعاونی یا انجمنی قوی وجود داشته باشد.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته جهت ثبت آثار هنرمندان آذربایجان غربی، تصریح کرد: سازمان مردم نهادی به عنوان انجمن صنایع دستی با حضور اکثر هنرمندان صنایع دستی در شرف تاسیس می‌باشد که تلاش خواهد کرد در ثبت صنایع دستی آذربایجان غربی به هنرمندان کمک کند.

رنجبر در خصوص عمده مشکلات پیش روی صنایع دستی نیز گفت: تمایل کارگاه‌های سنتی به تغییر طرح محصولات و شیوه‌های تولید کمتر است با وجود اینکه از لحاظ فنی امکان تولید و تغییر را دارند ولی تمایل هنرمندان کمتر است که به نظر می‌رسد مشکل در بازاریابی و تک محصولی بودن این کارگاه‌ها می‌باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: البته اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی ورود پیدا کرده و اقدام به سفارش طرح‌های جدید کرده است و این طرح‌ها را به تولید کنندگان پیشنهاد خواهد داد و در صورت تمایل اقدام به تولید طرح‌های جدید می‌کنند.

وی با اشاره به تجربیات گذشته در حوزه فروش صنایع دستی تاکید کرد: بازارشناسی و طراحی بازار پسند محصولات از جمله مشکلات عدیده‌ای است که انتظار می‌رود به وسیله تغییر محصول با توجه به ذائقه مشتریان و همچنین ورود متخصصان صادرات و بازاریابی بتوان این مشکل را مرتفع کرد.

رنجبر با اشاره به شعار هفته صنایع دستی، گفت: اشتغال‌زایی، هویت‌زایی و ارزآوری شعار هفته صنایع دستی می‌باشد، اشتغال‌زایی به این مفهوم که بدون نیاز به سرمایه گذاری خاص یا واردات ماشین آلات خاص وگران قیمت، بدون نیاز به تحصیلات خاص صنایع دستی شغل ایجاد می‌شود، هویت‌زایی از این منظر که هر آفریده دست هنرمند تبلور هویت هرمنطقه است، ارزآور از این دید که گردشگران به ویژه گردشگران خارجی در سفرهای خود معمولا از صنایع دستی هر منطقه خریداری کرده و به عنوان سوغات نیز استفاده می‌کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23 خرداد 1396، کد مطلب: ۱۳۹۶۰۳۲۱۰۰۱۶۴۳:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
0
0
وقتی نگاه ، نگاه انحصار طلبانه دولتی است، بیشتر از این انتظار نداشته باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین