پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۸۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
در مراسم تجلیل از هنرمندان بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی، به رشد ۴۴ درصدی فروش در این نمایشگاه اشاره و هدف اصلی،توجه به صادرات عنوان شد.

شعار سال: مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ۲۹ تیر ماه در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

پویا محمودیان مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور در ابتدای این مراسم گفت: نمایشگاه امسال با ماه مبارک رمضان همزمان شد و ما ناچار شدیم زمان برگزاری نمایشگاه را از ۲۰ خرداد به پنجم خرداد ماه تغییر دهیم. همین مسئله موجب شد ما نتوانیم بیست و ششمین نمایشگاه را در فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار کنیم.

به گفته او، بیست ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با رویکرد تجاری آغاز به کار کرد؛ چراکه صنایع دستی تبلور عینی اقتصاد مقاومتی است و ما با حضور ۳۱ کشور، هنرمندان، فارغ التحصیلان دانشگاه ها و سایت های الکترونیک توانستیم این نمایشگاه را در مصلی امام خمینی(ره) برپا کنیم.

محمودیان با اشاره به تفاوت نمایشگاه امسال با سال های گذشته بیان کرد: تاکید ما بر فاصله گرفتن خرده فروشی و رسیدن به ثبات، بازار پایدار و همچنین سفارش پذیری در زمینه صنایع دستی بود و در راستای رسیدن به این منظور اولین هیات اتحادیه اروپا در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. همچنین دو نفر از بازرگانان ایرانی از آمریکا و اروپا به این نمایشگاه آمده بودند تا با محصولات و کیفیت صنایع دستی ایران آشنا شوند.

مدیرکل صادرات صنایع دستی همچنین به رونمایی از آثار فاخر در نمایشگاه بیست و ششم اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه از چند اثر فاخر رونمایی شد. همچنین آثاری که نشان ملی صنایع دستی و همچنین مهر اصالت یونسکو دریافت کرده اند نیز از جمله آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه بودند.

او با اشاره به فروشی بالغ بر ۵ میلیارد تومان در نمایشگاه بیست و ششم بیان کرد: در نمایشگاه امسال ما شاهد رشدی ۴۴ درصدی در زمینه فروش صنایع دستی بوده ایم و میزان فروش محصولات ما به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. ما در این نمایشگاه توانستیم به اصلی ترین هدف خود یعنی تجاری سازی دست پیدا کنیم، اما هنوز به نقطه دلخواه نرسیده ایم.

محمودیان همچنین بیان کرد: حال اقتصاد صنایع دستی کشور رو به بهبود است، اما تا رسیدن به سلامتی کامل مسیری طولانی پیش روی ما است و شهر بزرگی چون تهران ظرفیت این را دارد که نه یک نمایشگاه که چندین نمایشگاه بزرگ در طول سال در آن برگزار شود.

*بانک‌ها رابط میان فرهنگ و اقتصاد هستند

محمدعلی سهمانی مدیرعامل بانک رفاه نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او با اشاره به ترویج و توسعه صنایع دستی در سال‌های اخیر گفت: نظام بانکی به دنبال حمایت از فرآورده های دستی کشور است. بانک توسعه تعاون و همچنین بانک رفاه از صنایع دستی و همچنین از برگزاری نمایشگاه های مختلف در این زمینه حمایت می کنند و امیدواریم که نظام بانکی کشور با پشتیبانی های خود بتواند به وظیفه خود در عرصه فرهنگ و هنر عمل کند.

مدیرعامل بانک رفاه با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی و اهمیت توجه دولت به صنایع دستی در چنین سالی بیان کرد: یکی از گرفتاری‌های ما در سال های اخیر رکود مالی و بیکاری بوده است. توجه به صنایع دستی هم به اشتغال زایی کمک می کند و هم موجب صدور فرهنگ و هنر می شود.

سهمانی حمایت از صادرات صنایع دستی را یکی دیگر از وظایف نظام بانکی کشور دانست و افزود: صنایع دستی نقش مهمی در رشد فرهنگ و هنر دارد. خوشبختانه در سال های اخیر به اقتصاد هنر توجه ویژه ای شده است؛ چراکه هنر و رشته های مختلف هنری از جمله صنایع دستی به انباشت و توسعه ثروت کمک می کند و بانک ها نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد دارند.

*صادرات ما محدود به چهار بازار ناپایدار است

مجیدرضا حریری رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی نیز اوضاع صادرات در مملکت را اوضاع نامناسبی دانست و گفت: صادرات در مملکت ما از وضعیت خوشایندی برخوردار نیست. آمار از کاهش صادرات خبر می دهند، اما در حوزه صنایع دستی با رشد اندکی در این زمینه روبه رو هستیم، اما باید از خود بپرسیم رشد نسبت به چه چیز؟ آیا ظرفیت صنایع دستی ما، صادرات سالانه ۱۶۰ میلیون دلار است؟

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، یکی از مسائلی که صادرات ما را در ایران و در زمینه صنایع دستی به خطر می اندازد، محدود بودن بازار ما به چهار کشور است آن هم کشورهایی که بازار صنایع دستی در آنها پایدار نیست. برای مثال، عراق بازار خوبی است، اما بازار پایداری نیست. پس ما باید به فکر تنوع بازار و یافتن بازارهای جدید باشیم.

حریری بازاریابی و پژوهش در زمینه بازارهای جدید را یکی از وظایف سازمان های دولتی و ذیربط برشمرد و گفت: این وظیفه برعهده فعالان بخش خصوصی نیست. ما در اتاق بازرگانی مطالبات خود را شناسایی و مطرح می کنیم، اما مخاطب شناسی و بازاریابی بر عهده سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان سازمان متولی در این زمینه است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خبر داد: در آینده نزدیک مدرسان بین المللی در زمینه بازاریابی به ایران می آیند تا ما را در این زمینه کمک کنند. چراکه صنایع دستی در بخش تولید می‌تواند بر اساس شیوه های سنتی پیش برود اما در بخش بازرگانی و فروش به دانش مدرن نیاز دارد.

به گفته حریری تا زمانی که سیستم بانکی روان نداشته باشیم و سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد نباشد، هیچ اتفاق خاصی در زمینه توسعه صادرات صنایع دستی نمی افتد و بلندترین دیوار در این زمینه سیاست و مسائل سیاسی است. امید که سیاست مداران ما به رفع این مشکل بپردازند.

سخنران بعدی این مراسم، بهمن نامورمطلق بود. اما پیش از آن‌که معاون صنایع دستی کشور به سخنرانی بپردازد، ناصر پرهیزکار هنرمند فعال در زمینه دست بافته های داری رشته سخن را به دست گرفت و با لحنی معترضانه گفت: من ۳۵ سال است که در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنم و بیش از یکسال است که برای تمدید کارت شناسایی خود به مشکل برخوردم؛ چراکه یارانه کد شناسایی من را تشخیص نمی دهد. گویی من در طی این ۳۵ سال وجود خارجی نداشته ام.

این هنرمند فعال در زمینه صنایع دستی به برخورد بد مدیران میراث فرهنگی استان تهران اشاره و بیان کر: این اداره کل، برای رسیدگی به مسائل من و امثال من شکل گرفته، اما نه تنها به منِ کارآفرین در زمینه صنایع دستی یاری نمی رساند، بلکه کارآفرین‌کشی هم می کند. امروز، روز تجلیل از هنرمندان صنایع دستی نیست امروز، روز مرگ آنان است. من آمده ام تا از شما بخواهم تابوت من را به سالن بیاورید.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 29 تير 1395، کد مطلب: 3718004:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین