پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۳۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
مرز بازرگان به عنوان دروازه تجاری-بازرگانی ایران به اروپا همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.

شعار سال: مرز بازرگان به عنوان دروازه تجاری-بازرگانی ایران به اروپا همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. گستردگی روابط تجاری ایران و اروپا و حجم بالای تبادل کالا با کشور‌های این قاره سبب گردیده تا مرز بازرگان به یکی از فعال‌ترین مرز‌های زمینی کشور تبدیل گردد. وجود این ویژگی در کنار سایر خصوصیات شهرستان ماکو، شوط و پلدشت مانند نزدیکی به قطب صنعتی تبریز، همجواری با کشور‌های حوزه قفقاز سبب گردید تا ایده اولیه ایجاد منطقه آزاد ماکو در اوایل دهه ۸۰ پدید آید.

اساسنامه سازمان منطقه آزاد ماکو سال ۸۹ به تصویب رسید و در سال ۹۲ به طور رسمی راه اندازی شد.

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو در شمال غرب کشور و مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار، به عنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور، با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب و حاکمیت مجموعه‌ای از قوانین و مقررات ویژه حمایتی، فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نموده است.

هم اکنون منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان‌ترین و در عین حال بزرگترین منطقه آزاد کشور شاهد دستاورد‌های قابل توجهی در زمینه توسعه زیرساخت، تسهیل تجارت، رونق اقتصادی و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است؛ توسعه‌ای که مرز بازرگان را به عنوان بزرگترین و مهمترین مرز زمینی کشور در مسیر بالندگی اقتصادی قرار داد و افقی روشن برای منطقه آزاد ماکو را ترسیم می‌کند.

حسین فروزان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت:منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو شامل ماکو، بازرگان و پلدشت در حدود ۵۰۰ هزار هکتار وسعت دارد.

وی ادامه داد:این منطقه از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت کالا به واسطه اتصال به بازار‌های اروپا و آسیای میانه برخوردار است.

فروزان افزود: این منطقه از شمال به جمهوری ترکیه، از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خود مختار نخجوان محدود است که این موقعیت، منطقه را به عنوان ماکو شاهراه ارتباطی ترانزیت کالای کشور‌های های آسیای میانه و اروپا به عنوان مهمترین شاخص تجارت جهانی مطرح کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تصریح کرد:منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو علاوه بر هم مرزی با ترکیه و نخجوان، همجواری با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب و نقطه اتصال آسیا و اروپا است و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شد‌های تجاری سیاسی بین ایران و وسیه و اروپا از این محور می‌باشد.

فروزان با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو گفت: معافیت ۲۰ ساله مالیاتی، معافیت عوارض گمرکی ورود تجهیزات و وسایل مورد نیاز منطقه آزاد ماکو، فرصتی برای سرمایه گذاری تولیدی و صنعتی، حذف تشریفات دست و پاگیر اداری، صدور مجوز فعالیت‌های اقتصادی در ۲۴ ساعت، واگذاری زیر ساخت‌های کسب و کار و اعطای تسهیلات بانکی از مهمترین امتیازات این منطقه برای سرمایه گذاران است.

ترانزیت کالا در منطقه آزاد ماکو تسهیل می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به فرودگاه ماکو نیز اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل فرودگاه ماکو ترمینال فرودگاه این فرودگاه بود که با تکمیل و تجهیز این بخش و اتمام پارتیشن بندی این فرودگاه در دهه فجر امسال شاهد افتتاح و بهره برداری کامل فرودگاه خواهیم بود.

وی ادامه داد:این ترمینال با ۸ هزار کیلومتر مربع بزرگترین ترمینال کشور هست که در روز‌های آینده به بهره برداری می‌رسد.

فروزان افزود: برای احداث فرودگاه منطقه آزاد ماکو بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و این فرودگاه در کمترین زمان ممکن (۳۰ ماه) به بهره برداری رسیده است.

شبکه ریلی در منطقه آزاد ماکو توسعه می یابد

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به توسعه شبکه ریلی این منطقه گفت: در سال ۹۱ موضوع ساخت خط آهن ترانزیتی مسیر کارس- ایغدیر- بازرگان- تبریز به عنوان پروژه اولویت دار در یاداشت تفاهم همکاری راه آهن‌های ایران و ترکیه مورد تاکید مقامات ریلی دو کشور قرار گرفت.

فروزان با بیان این که در این زمینه درآینده نزدیک منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو از دسترسی مناسب به شبکه ریلی کشور برخوردارمی شود، ادامه می‌دهد: محدوده طرح‌ها دارای دسترسی مناسب به منابع آب زیر زمینی و سطحی است و تجهیز این منابع و تامین نیاز‌های طرح‌های سرمایه گذاری پیگیری می‌شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین با بیان این که دسترسی محدوده به شبکه زیر ساخت مناسب بوده به طوری که زیر ساخت فیبر نوری از محدوده بازرگان وارد کشور می‌شود، می‌افزاید: مشوق‌ها و حمایت‌های ویژه قانونی از طرح‌های سرمایه گذاری این منطقه هم انجام می‌شود.

اجرای طرح جامع منطقه آزاد ماکو

اکبر نوبخت سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری و مدیرکل گمرک و ترانزیت نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛با اشاره به طرح جامع منطقه آزاد ماکو گفت: اولویت اول طرح جامع در خصوص ترانزیت، تجارت و توسعه حمل و نقل بود که اجرا شد. اما اولویت دوم طرح جامع توسعه گردشگری و صنعت بود که خوشبختانه پیرو انعقاد تفاهم نامه با میراث فرهنگی آذربایجان غربی در خصوص تهیه پرونده ثبت منظر فرهنگی ماکو در فهرست میراث جهانی، عملیات مرمت باغ موزه باغچه جوق، عملیات مرمت برج‌ها و حصار قلعه قبان، مرمت پل‌های تاریخی از جمله پل تاریخی قلعه جوق، پل کشمش تپه صورت گرفت و همچنین با توجه به این طرح مطالغات طرح توسعه گردشگری به اتمام رسیده که از جمله محور‌های گردشگری رند، قره خاج و گجوت را شامل می‌شود.

وی با اشاره به شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو دارای معادن غنی فلزی و غیر فلزی و پنج شهرک صنعتی است که سرمایه‌گذارانی از چین، ترکیه و هند در آن سرمایه گذاری کرده‌اند.

نوبخت ادامه داد: توسعه صنعتی و معدنی مولد اشتغال پایدار بوده و محور برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری با بیان اینکه همگام با برنامه ریزی‌های منسجم در بخش صنعت و معدن جهت تقویت هسته‌های اساسی توسعه اقدامات موثری انجام گرفته است، ادامه می‌دهد: آماده شدن شهرک صنایع سبک، آماده شدن پنج باب سوله صنعتی، آغاز عملیات اجرایی پنج باب سوله دیگر جهت اجاره به تولید کنندگان داخلی و خارجی، واگذاری زمین به صنایع نیمه سنگین و آغاز عملیات احداث مجتمع بزرگ پتروشیمی در سال جاری از جمله اقدامات مهم این سازمان در بخش صنعت است.

نوبخت در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی می‌گوید: اقدام‌های خوبی در منطقه آزاد ماکو شکل گرفته که ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی با حضور سرمایه گذارانی از چین از جمله این طرح هاست و امیدوار هستیم حداکثر ظرف دوماه آتی ۱۰۰ مگاوات از این نیروگاه به بهره برداری برسد.

وی افزود: بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای منطقه آزاد ماکو پیش بینی شده است که تاکنون ۱۴۵ میلیون دلار آن محقق شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 19بهمن 96، کدمطلب:۶۴۲۷۰۶۶، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
باید قدر این شهر های واردات صادراتی رو بیشتر دونست
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین