پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۴۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
شهرام فداکار گفت: بر اساس اهداف بیانیه توسعه هزاره سوم باید حدود ۱۴ درصد نواحی ساحلی تحت حفاظت قرار گیرند.

شعار سال: شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با توسعه سواحل و جزایر خلیج فارس اظهار کرد: در خلیج فارس بیش از 39 جزیره وجود دارد که از این تعداد حدود 30 جزیره مسکونی هستند و یا قابلیت سکوت دارند.

وی افزود: بخشی از جزایر خلیج فارس تحت حفاظت محیط زیست بودند اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی دو جزیره تحت حفاظت محیط زیست را به سازمان مناطق آزاد کیش واگذار کرد؛ گرچه در برخی مصوبات ذکرشده که توسعه جزایر باید با رویکرد حفاظت از محیط زیست باشد، اما تاکنون این اتفاق روی نداده است.

فداکار گفت: تمامی محدوده های دریایی جزایر ایران به خصوص نواحی کم عمق اطراف جزایر، زیستگاه های بسیار حساس محسوب می شوند به دلیل اینکه تمامی پوشش های مرجانی در خلیج فارس در نزدیکی جزایر ما هستند؛ مانند جزایر کیش، هرمز و بخش جنوبی جزیره قشم و ابوموسی که ارزش زیستگاهی در محیط زیست دریایی بسیار بالایی دارند.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه ششم که یک سال از آن را سپری کردیم، تاکنون هیچ اقدامی در زمینه توسعه سواحل و دریا صورت نگرفته است .

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: یکی از موارد توسعه سواحل، تامین 30 درصدی آب شرب از طریق آب دریاها است که در ماده 36 برنامه توسعه ششم ذکر شده است؛ چرا که دریا به عنوان یک سوم اکوسیستم طبیعی سرزمین برای ما اهمیت بسیاری دارد .

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه توسعه سواحل و دریاها اقداماتی از جمله گسترش فعالیت های زیست محیطی در کنوانسیون های منطقه ای از جمله کویت و تهران، تهیه طرح های پهنه بندی برای توسعه سواحل و همچنین معرفی مناطق حساس ساحلی به عنوان معرفی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را انجام داده است.

فداکار بیان کرد:‌ بر اساس اهداف بیانیه توسعه هزاره سوم باید بالغ بر 14 درصد الی 17 درصد از نواحی ساحلی به عنوان مناطق تحت حفاظت قرار گیرند که متاسفانه کشور ما از این اهداف بسیار دور است؛ به طوری که تنها کمتر از دو درصد عرصه های ساحلی حفاظت شده و تحت مدیریت هستند. این در حالی است که عرصه های زیادی می توانند به عنوان عرصه های تحت مدیریت حفاظت شده قرار گیرند.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: طرح جامع مدیریت زیستگاهی محیط زیست کشوربا همکاری گروه جایکا و با اولویت حفاظت از سواحل جنوب از تابستان سال گذشته از سواحل هرمزگان آغاز شده است که این طرح می تواند کمکی به مدیریت زیست محیطی کل خط ساحلی کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 28 اردیبهشت 97، کد مطلب: 6533804، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
واقعا جای تاسف داره که ما با این مناظق خودمون همچین برخوردی رو داریم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین