پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
نخستين هم انديشي توليد و تجارت ميگو، با همکاري اداره کل شيلات گلستان و اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي گرگان برگزار شد.

شعار سال: در اين هم انديشي که علي مرگدري، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي استاندار گلستان، قدس علوي، مدير کل شيلات گلستان، بهرامي، رئيس اتاق بازرگاني گرگان و جمعي ديگر از مديران کشوري و استاني و سرمايه گذاران بخش خصوصي شرکت داشتند، بر اهميت توليد و تجارت ميگو در استان تاکيد شد.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي استاندار گلستان با اعلام رضايت از روند توليد و تجارت ميگو در استان گفت: رويکرد 28 هزار هکتاري توليد ميگو در دولت به تصويب رسيده است که با اجرايي شدن اين طرح حوزه توليد، صادرات و اشتغال ميگو در استان رشد بسزايي خواهد کرد.
وي با تاکيد بر اينکه تمام فعاليت‌ها در زمينه توليد و تجارت ميگو بايد مبتني بر دانايي و آگاهي باشد بيان کرد: اساس کار بايد بر آگاهي و دانايي باشد و فعاليت‌ها در اين حوزه بايد بر مبناي دانش بنيان صورت گيرد.
علي مرگدري در ادامه گفت: طبق اسناد توافق شده، پروسه توليد و صادرات ميگو بايد از صفر تا صد داخل استان انجام شود.
وي با اشاره به ظرفيت‌هاي بخش کشاورزي اظهار کرد: بخش کشاورزي ظرفيت‌هاي متنوعي دارد که شيلات هم از اين قاعده مستثني نيست و اگر توليد 1200 هکتار ماهيان خاوياري و 28 هزار هکتار ميگو در استان محقق شود گام بزرگي در اين مسير برداشته خواهد شد.

مجتمع پرورش ميگو گميشان مجتمعي پاک در سطح کشور و خاورميانه
در اين هم انديشي مدير کل شيلات گلستان با ارائه گزارشي کامل از تاريخچه ميگو در استان گفت: مطالعات اجرايي فاز اول مجتمع پرورش ميگو گميشان در دهه 80 با پرروش ميگو گونه اينديکوس آغاز شد که در اواخر دهه 80 با وارد شدن گونه وانامي به چرخه توليد ميگو استان به اين نتيجه رسيديم که اين گونه در شرايط و مشخصات منطقه رشد خوبي دارد.
قدس علوي با تاکيد بر پاک بودن مجتمع پرورش ميگو گميشان اظهار کرد: اين مجتمع به عنوان مجتمع پاک در ايران و خاورميانه شناخته مي‌شود که تاکنون هيچ آلودگي يا گزارشي مبني بر بيماري از اين مجتمع اعلام نشده است.
وي در خصوص ميزان اشتغال زايي در مجتمع پرورش ميگو گميشان با اعلام اينکه در افق آينده اين مجتمع ده‌ها هزار نفر مشغول به کار خواهند شد، گفت: بالاترين نرخ بيکاري در کشور به منطقه گميشان و بندرترکمن اختصاص دارد که پرورش ميگو در اين مجتمع باعث توسعه اقتصادي و اجتماعي در منطقه مرزي و محروم گميشان خواهد شد.
قدس علوي با اشاره به شرايط واگذاري زمين در فاز اول مجتمع پرورش ميگو گميشان به متقاضيان بيان کرد: 2 لاين از فاز 4 هزار هکتاري زمين‌هاي مجتمع به صورت 100 درصد تحويل داده شده است و همچنين لاين 3، 50 درصد از مراحل اخذ مجوزهاي لازم را طي کرده است و زمين‌هاي لاين 4 هم به بومي‌هاي منطقه گميشان تعلق خواهد گرفت که صد درصد در شرف معرفي جهت دريافت موافقت اصولي است.
وي هدف از برگزاري اين همايش را استفاده از ظرفيت مراکز علمي و تحقيقاتي دانست و اظهار کرد: هدف از برگزاري اين همايش استفاده از ظرفيت مراکز علمي و تحقيقاتي و تجارب افرادي است که در صنعت ميگو فعاليت دارند تا بتوانيم با استفاده بهينه از اين ظرفيت‌ها در برون رفت از مشکلات موفق باشيم.
مدير کل شيلات استان با بيان اينکه چالش هاي زيادي در مسير توليد و تجارت ميگو در استان وجود دارد گفت: از جمله چالش‌هايي که در اين راستا وجود دارد تأمين بچه ميگو است که ما براي رفع نياز وابسته به استان هاي جنوبي هستيم که البته در آينده اي نزديک اين وابستگي رفع خواهد شد.
وي که در نشست هم انديشي يک روزه توليد و تجارت ميگو سخن مي‌گفت، با اشاره به ارزي آوري فراوان صادرات ميگو براي استان اعلام کرد: از ديگر چالش هاي ما عدم وجود پايانه صادرات آبزيان و ناوگان حمل و نقل مناسب در استان است که متاسفانه ما براي صادرات ميگو مجبوريم محصول را به استان هاي ديگر بفرستيم تا از آنجا و با برند آن‌ها ميگوي توليد شده در استان ما صادر شود.
قدس علوي در پايان با اعلام آمادگي اداره کل شيلات استان براي همکاري با سرمايه گذاران گفت: برگشت سرمايه در اين مجتمع 3 الي 4 سال است و شرايط براي سرمايه گذاري کاملاً ايده آل است اميدواريم بتوانيم با همکاري دولت تدبير و اميد و سرمايه گذاري بخش خصوصي افق 28 هزار هکتاري پرورش ميگو در استان را شاهد باشيم.
همچنين در اين هم انديشي رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي گرگان با اعلام رضايت و اميدواري از برپايي از اين جلسه گفت: فارغ التحصيلان زيادي در زمينه شيلات وجود دارند که با شروع کار سايت 4 هزار هکتاري ميگو گلستان بايد از آن‌ها استفاده شود.
رمضان بهرامي در خصوص توسعه تجارت ميگو استان گفت: کشورهاي همسايه به تجارت پرورش ميگو ما نياز دارند و آمادگي خود را در اين زمنيه به ما اعلام کردند. حتي مديران کشاورزي خود را براي پيگيري به استان ما فرستادند.
وي در ادامه بيان کرد: مواد اوليه ارزان، آب درخشان و بدون جزر و مد درياي خزر، و زمين‌هاي کم بازده که بايد تقويت شوند، مي‌توانند ارزش افزوده بهره برداري را بالا ببرند.
لازم به ذکر است هم انديشي يک روزه توليد و تجارت ميگو در گلستان با سخنراني خدايي مدير اتحاديه صادر کنندگان آبزيان ايران، شکوري، قائم مقام مشاور معاونت آبزي پروري شيلات ايران، قاجاري، مدير کل دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي آبزيان دامپزشکي، صادقيان، رئيس کميسيون کشاورزي اتاق ايران، بازاري، مدير کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه و تجارت، گلشاهي، مدير کل بهبود کيفيت فراوري شيلات ايران، ادامه پيدا کرد و با بازديد از مجتمع پرورش ميگو گميشان و مراکز عمل آوري بندرترکمن به کار خود پايان داد.-

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت موج ، تاریخ انتشار 18 مهر 1394،کد مطلب - www.mojnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین