پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۰۴۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پدیداری «خاوری» ها در کشور را حاصل پولشوئی و نبود قانون دقیق برای مبارزه با این مهم می داند و معتقد است که تصویب قانون مبارزه با پولشویی می تواند موجبات شفاف سازی نظام پولی و بانکی کشور را فراهم آورد.
شعار سال: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پدیداری «خاوری» ها در کشور را حاصل پولشوئی و نبود قانون دقیق برای مبارزه با این مهم می داند و معتقد است که تصویب قانون مبارزه با پولشویی می تواند موجبات شفاف سازی نظام پولی و بانکی کشور را فراهم آورد.

 چند هفته ای است که در کمیسیون حقوقی و قضائی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و پس از تصویب این کمیسیون اکنون چشم انتظار نوبت خود برای ورود به صحن علنی بهارستان است.

این لایحه نظیر چند لایحه دیگر مجلس موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. مخالفان تصویب این قانون را از مقدمات پیوستن ایران به FATF می دانند و سمت موافق با رد این ادعا متذکر می شود که کشور برای اصلاح نظام بانکی خود و ایجاد شفاف سازی نیازمند تصویب و به روز رسانی قوانین خود است.

محمد محمودی شه نشین، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پانا در خصوص بررسی «قانون مبارزه با پولشویی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس» ضمن ابراز امیدواری از تصویب آن در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: «قانون مبارزه با پولشویی تمام داد و ستدهای مالی را تحت نظر یک سامانه قرار می‌دهد و این سامانه نظارت بر این تراکنش‌ها دارد.»

وی ادامه داد: «به عبارتی کل این داد و ستدهای مالی توسط این سامانه رصد می‌شود و اگر این تراکنش‌ها دلیل منطقی نداشته باشد و بر اساس اسناد نباشد تحت پیگیری و سؤال قرار می‌گیرد. همچنین اگر مشخص شود این تراکنش‌ها با یک منشا جرمی انجام شده است خود به خود کسانی که این تخلفات را انجام داده باشند به پای میز محاکمه کشیده می‌شوند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب که «پولشویی در کشور رواج دارد» و «ایجاد خاوری ها حاصل پولشوئی در کشور است » متذکر شد: «چون زیرساخت‌های مربوط به تراکنش‌ها و هم قوانینی که مستقیماً بتواند این تراکنش را کنترل کند نداریم، پولشویی در کشور رواج پیدا می‌کند.»

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بار دیگر ضمن ابراز امیدواری از تصویب این قانون در صحن علنی بهارستان تصریح کرد: «قانون مبارزه با پولشویی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده است که این قانون به مجلس نیز ارائه می‌شود که امیدواریم مجلس این قانون مترقی را تصویب کند چرا که شفافیت در نظام پولی و مالی و نقدینگی کشور را بیش از پیش فراهم می کند و می تواند از بروز جرائم پولشوئی جلوگیری به عمل آورد.»

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود قانون مبارزه با پولشوئی در تمام کشورهای دنیا، خاطرنشان کرد: «قانون مبارزه با پولشویی در صورت تصویب نهایی بدون شک سیستم گردش پول و نقدینگی را شفاف می‌کند و تحت نظارت دقیق قرار می‌دهد. در تمام دنیا پولشویی وجود دارد و مسئله فراگیری است. اگر نظارت بر گردش پول نقد نباشد فساد بوجود می‌آید.»

این نماینده مجلس در خاتمه یادآور شد: «ورود پول‌های سیاه با منشا جرم به این معنا که "جرمِ منشا" ثروتی را ایجاد کند و این پول وارد جریان عادی اقتصاد کشور شود، پولشویی ایجاد می‌کند. به تعبیری دیگر پول سیاه شسته می‌شود و در جریان اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.»

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشوئی در کنار لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، هر دو از سوی دولت مهر تایید گرفتند و پاستور نشینان خواستار تصویب این موارد به منظور بهبود روند تجارت جهانی هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار: 4 خرداد 1397، کدخبر: 824455 ، www.www.pana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
پولشویی در دستگاه های اجرایی ایران به وفور یافت میشود ؛ نبود سیستم جامع نظارتی میتونه مشکل های زیادی رو به وجود بیاره
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین