پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۷۱۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی : اگر پولشویی وجود ندارد چرا برای آن قانون داریم؟

شعار سال: برخی از منتقدان سخنان آقای ظریف درباره وجود پولشویی گسترده در ایران، خواستار ارائه مستندات در این باره شده اند؛ آیا می‌توان عدد و میزان پولشویی در ایران را ارائه کرد؟ نمی توان برای میزان پولشویی در ایران عددی ارائه کرد زیرا پولشویی اساساً یک فعالیت زیرزمینی و پنهان است و چیزی که پنهان است، جایی ثبت و ضبط نمی‌شود تا بتوانیم عددی برای این مسأله ارائه بدهیم.

پس چرا باوجود قاچاق گسترده در کشور یا فرار مالیاتی، اصلاً وجود پولشویی در کشور تکذیب می‌شود؟ مگر می‌توانیم بگوییم میزان دقیق سالانه قاچاق در کشور چقدر است؟ آیا می‌توانیم حجم دقیق فرار مالیاتی در کشور را مشخص کنیم؟ اگر می‌دانستیم میزان دقیق آن چقدر است، طبیعتاً می‌توانستیم از مؤدیان این ارقام را دریافت کنیم و چون به‌صورت دقیق نمی‌توانیم این ارقام را مشخص کنیم، ارقام ارائه شده بیشتر تحلیل، تخمین و برآورد است. بنابراین، در حوزه قاچاق و پولشویی نمی‌توان عدد ارائه داد، اما این را هم نمی‌توان منکر شد که در ایران هم مانند همه جای دنیا پولشویی دارد صورت می‌گیرد.

شما پنج سال به‌صورت مستقیم با مفاسد اقتصادی درگیر هستید. فکر می‌کنید چرا با این مسأله برخورد سیاسی شده و از اساس منکر وجود پولشویی در کشور می‌شوند؟ به این دلیل که کسانی که احساس نگرانی می‌کنند، اغلب صورت مسأله را پاک می‌کنند، اینکه بپذیریم این مسأله وجود دارد، بسیار مهم است. اصلاً باید بپرسیم اگر پولشویی در کشور وجود ندارد، چرا برای آن قانون داریم؟ پس پولشویی وجود دارد که قانون مبارزه با پولشویی را هم تصویب کردیم.

اتفاقا برخی به ظریف خرده می‌گیرند که چون قانون مبارزه با پولشویی در کشور وجود دارد، پس دیگر پولشویی اتفاق نمی‌افتد. مگر وجود قانون مانع از وقوع جرم می‌شود؟ قانون تنها دست مجری را در اجرا باز می‌گذارد که مانع از وقوع جرم شود. مثالی بزنم. ما قانون مبارزه با جرایم راهنمایی و رانندگی هم داریم، آیا به این معنی است که چون قانون وجود دارد، هیچ تخلف راهنمایی و رانندگی صورت نمی‌گیرد؟! قانون به ضابط کمک می‌کند تا اگر کسی از قانون عبور و عدول کرد، با او برخورد شود و جرایم و اثرات بعد از آن را برای آن مشخص می‌کنند. بنابراین اصلاً نمی‌توان گفت که چون قانونی وجود دارد، پس تخلف مربوط به آن هم اتفاق نمی‌افتد. این بی‌معنی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران، تاریخ انتشار 30 آبان 97، کد مطلب: 427064، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین