پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۷۳۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
یک کارشناس اقتصادی گفت: عدم شفافیت و نبود نظام آمار و اطلاعات دقیق، یکی از دلایل اصلی فرار مالیاتی در اقتصاد ایران است، به طوری که در ایران نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی تقریبا 8 درصد است در حالی که این رقم در کشور ترکیه 20 درصد است، بنابرین می‌توان گفت ایران بهشت دلالان و واسطه گران است و اگر سیستم مالیاتی ما درست باشد این فرار مالیاتی کاهش می‌یابد.

شعارسال:یک کارشناس اقتصادی گفت: عدم شفافیت و نبود نظام آمار و اطلاعات دقیق، یکی از دلایل اصلی فرار مالیاتی در اقتصاد ایران است، به طوری که در ایران نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی تقریبا 8 درصد است در حالی که این رقم در کشور ترکیه 20 درصد است، بنابرین می‌توان گفت ایران بهشت دلالان و واسطه گران است و اگر سیستم مالیاتی ما درست باشد این فرار مالیاتی کاهش می‌یابد.

مهدی پازوکی( اقتصاددان ) در مورد اهمیت موضوع شفافیت در اقتصاد کشور گفت: یکی از مسائلی که باعث نهادینه شدن فساد در اقتصاد کشور شده، عدم شفافیت است و این مساله از مهمترین مشکلات اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: عدم شفافیت از عوامل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، نامناسب بودن فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذار است بنابراین هرچه شفافیت و مبادله آزاد اطلاعات بیشتر باشد به نفع اقتصاد ملی ایران خواهد بود.

پازوکی تاکید کرد: چون تندروها شناخت کاملی از جهان ندارند پس رابطه خوبی با شفافیت هم نخواهند داشت.

این اقتصاددان در مورد عدم همکاری مناسب سیستم بانکی کشور با بانک‌های بین المللی گفت: هرچند کشور ما خود قربانی تروریسم است اما عدم شفافیت در سیستم بانکی کشور موجب شده که کشور در لیست سیاه FATF قرار بگیرد و در پی آن مناسبات بانکی کشور با بانک‌های بین المللی تحت تاثیر قرار بگیرد.

پازوکی متذکر شد: طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است حقوق و دارایی مسئولین را منتشر کند همانطور که در کشور افغانستان است و ما باید کمک کنیم که این شفافیت بر فعالیت‌های مالی و پولی، نظام بانکی و معاملات تجاری حاکم شود تا مشکلاتی مانند بیکاری که ریشه در این عدم شفافیت دارند بر طرف شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این شفافیت به نفع اقتصاد ملی ما خواهد بود، یادآور شد: در اقتصادهای پیشرفته مانند آمریکا، در صورت مجهول بودن منشا پول ورودی به حساب، با دارنده آن برخورد می‌کنند. در حالی‌که این روند در ایران وجود ندارد و بخشی از پولشویی از طریق داشتن کارت‌های بانکی متعدد صورت می‌گیرد.

پازوکی با اشاره به رابطه شفافیت و سیستم مالیاتی گفت: عدم شفافیت و نبود نظام آمار و اطلاعات دقیق، یکی از دلایل اصلی فرار مالیاتی در اقتصاد ایران است، به طوری که در ایران نسبت مالیات بر تولید ناخالص داخلی تقریبا 8 درصد است در حالی که این رقم در کشور ترکیه 20 درصد است، بنابرین می توان گفت ایران بهشت دلالان و واسطه گران است و اگر سیستم مالیاتی ما درست باشد این فرار مالیاتی کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: بنابرین برای برپایی شفافیت در اقتصاد باید مجموعه حکومت به ویژه قوه قضاییه تمام توان خود را در این راستا به کار ببندد و باید توجه کرد که در این مسیر دیدگاه‌های سنتی نمی‌تواند در ریشه کنی عدم شفافیت موثر باشد و باید از امکانات روز مانند آی تی استفاده کنیم.

پازوکی با اشاره به اهمیت شفافیت گفت: ما امروز نیاز به شفافیت و آزادی اطلاعات داریم و به جز اطلاعات شخصی افراد و اطلاعات مربوط به امنیت ملی این امر باید محقق شود، مثلا در مورد موسسات غیرمجاز پولی، افراد خاطی باید سریعا محاکمه و به مردم معرفی شوند.

وی افزود: در سال‌های اخیر بانک مرکزی اقدامات مناسبی در راستای شفافیت و خروج ایران از لیست سیاه FATF انجام داده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار 21 اردبیهشت 97، کد خبر: 620424 ، www.ilnanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
وقتی دستگاه های نظارتی درستی در کشور وجود نداشته باشد این مشکلات هم به وجود می آید
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
ایران در شرایطی قرار گرفته که تفکر مولداز جامعه حذف شده و اموزش و پرورش باید به گسترش این تفکر اقدام کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین