پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۱۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
طی روزهای گذشته بحث‌هایی مبنی بر چگونگی اهدای نشان درجه یک هنری به سیدمجتبی حسینی، معاون کنونی امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است.

شعارسال: سیدمجتبی حسینی، معاون کنونی امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدتی را به عنوان دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان فعالیت کرد؛ شورایی که مسئولیت اهدای نشان درجه یک هنری را بر عهده دارد و بر اساس آرای اعضای این شورا، نشان مذکور به هنرمندان رشته‌های گوناگون اعطا می‌شود.

«نشان درجه یک هنری» یکی از گواهی‌نامه‌هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌کند و این درجه هنری، جایگزینی برای مدرک علمی یک هنرمند به شمار می‌رود. هنرمندانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند یا مدرک دانشگاهی آنها آن سطح را نمی‌پوشاند، این فرایند را طی می‌کنند و پس از مدتی درجه هنری دریافت می‌کنند.

یکی از افرادی که شورای ارزشیابی هنرمندان (نه در زمان تصدی سیدمجتبی حسینی) نشان درجه یک به او اهدا کرده؛ معاون فعلی امور هنری وزارت ارشاد است که گفته می‌شود، این نشان، بدون طی مراحل لازم و بررسی در شورای تخصصی مربوطه (خوشنویسی) اهدا شده است.

طبق ضوابط شورای ارزشیابی، مدارک هنرمندان ابتدا در کمیته‌های تخصصی در بخش‌ها و معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند بنیاد شعر و ادبیات داستانی (برای نویسندگان و شاعران)، معاونت سینمایی (برای سینماگران)، معاونت هنری (برای بررسی صلاحیت فعالان حوزه‌های تئاتر، موسیقی، تجسمی و ...) که هرکدام کمیته‌های هنری خاص خود را دارند، بررسی می‌شود و بر اساس جدول امتیازات و میزان تخصص و توانمندی هنری آنها توسط داوران، سطح افراد ارزشیابی شده و در نهایت به آنها درجه هنری داده می‌شود. اتفاقی که طی روزهای گذشته در برخی محافل هنری گفته شده در مورد حسینی نیفتاده و او بدون طی این مراحل، گواهینامه درجه یک هنری‌اش را که معادل دکتری ارزش دارد، دریافت کرده است.

حسن مهرجردی، دبیر سابق شورای تخصصی ارزشیابی از پاسخ به این سوال که «آیا پرونده خوشنویسی سیدمجتبی حسینی به شورای تخصصی ارزشیابی ارایه شده یا خیر؟» طفره رفت و با اینکه خود مقام مسئول این شورا بود و در جریان جزییات قرار داشت، پیگیری این موضوع را به حسینی ارجاع داد و گفت: بهتر است پاسخ به این سئوال را خود ایشان بدهند.

پس از تماس با روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید فروغی، مدیر روابط عمومی این معاونت اعلام کرد: «بهتر است این موضوع از اعضای شورای ارزشیابی که عهده‌دار تایید این نشان بوده‌اند، سوال شود.» اما این مرکز برای کمک به روشن شدن موضوع، متنی را در اختیارمان قرار داد که در ادامه می‌خوانید:

«درجه هنری سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظر و تصویب شورای ارزشیابی هنرمندان کشور و کاملاً مطابق قانون داده شده است. شورای ارزشیابی هنرمندان بر اساس سوابق و مدارک هنری به ایشان درجه هنری داده است و صورتجلسه این شورا نیز موجود است.

پیش از انتصاب سید مجتبی حسینی به سمت مشاور وزیر و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، امور اداری آستان قدس رضوی چنان که درخواست ارزشیابی همکاران هنرمند خود را به این شورا ارائه می‌کند، در خواست ارزشیابی هنری سیدمجتبی حسینی را نیز که در آن زمان رییس کتابخانه و موزه ملک (از موقوفات آستان قدس رضوی) بود، برای بررسی به این شورا می‌فرستد. زمان زیادی سپری می‌شود و در سال 1392 حسینی به عنوان دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان منصوب می‌شود، اما برای اینکه شبهه‌ای ایجاد نشود، پرونده خود را از دبیرخانه کمیته‌های تخصصی پس می‌گیرد تا در دوره‌ای دیگر که خودش در این سمت نیست، دوباره پرونده‌اش را برای بررسی ارائه کند.

در پرونده حسینی برای بررسی سوابق و مدارک لازم از جمله تایید دو استاد در حوزه تخصصی (که یکی از شروط و ضوابط است) از جمله غلامحسین امیرخانی موجود است. پس از مدتی با اصرار وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی (علی جنتی) که طبق قانون، رییس شورای ارزشیابی هنرمندان است و اختیار دارد که پرونده‌ای از هنرمندان را برای بررسی به شورای ارزشیابی هنرمندان کشور ارسال کند و پرونده به کمیت‌ های تخصصی ارائه نشود، پرونده حسینی در شورا مطرح می‌شود و اعضای شورا با اعطای درجه هنری موافقت می‌کنند.

کمیته‌های تخصصی در شورای ارزشیابی هنرمندان از نظر حقوقی نقش مشورتی دارند و رای آنها نظر حقوقی و قانونی نیست و درجه‌ای را برای هنرمند به شورا پیشنهاد می‌کنند، تصویب درجه هنری که اعتبار حقوقی دارد و ممکن است با نظر کمیته‌های تخصصی یکسان باشد یا نباشد، بر عهده شورای ارزشیابی هنرمندان کشور است.

پیش از آن نیز زمانی که محمدحسین نیرومند؛ مشاور وزیر ارشاد [در دولت‌های نهم و دهم] و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور بوده، پرونده نیرومند در رشته کاریکاتور بدون ارجاع به کمیته‌های تخصصی در شورا ارزشیابی هنرمندان کشور بررسی شده و درجه هنری دریافت کرده است

از طرفی طی روزهای گذشته نامه‌ای منصوب به خوشنویسان و فعالان هنری که خطاب به وزیر ارشاد نوشته شده،‌ در فضای مجازی دست به دست می‌شود. در این نامه ذکر شده که «حسینی بدون داشتن شرایط هنری و بدون طی کردن مراحل قانونی و ضوابط حقوقی و عدم ارسال پرونده به شورای فنی که منصوب خودش بوده، نام خود را در فهرست هنرمندانی قرار داده که شایسته درجه هنری بوده‌اند. براساس توضیحات نویسندگان این نامه، از نظر قانونی هر هنرمندی که دارای شیوه و سبک و امتیازات و رتبه ملی و بین المللی یا تالیفات فراوان باشد، ده‌ها نمایشگاه داخلی و بین‌المللی برگزار کرده، مراحل قانونی را پشت سر گذاشته و از بیست و اندی کمیته فنی گذر کرده باشد، در صورت تایید خبرگان هر رشته مفتخر به درجه یک هنری می‌شود و این اتفاقی است که درباره سیدمجتبی حسینی رخ نداده است

اما اصالت این نامه با توجه به مشخص نبودن افراد امضاکننده قابل تایید نیست. حال باید منتظر ماند و دید که اساتید خوشنویسی کشور که برخی‌ از آن‌ها عضو شورای ارزشیابی اعطای گواهینامه درجه یک هنری نیز بوده‌اند به این اتفاق چه واکنشی نشان خواهند داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1397، کد خبر: 13970307000860، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
چی بگم همه چیز شده بازیچه درست قدرت نه هنر و توانایی
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین