پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
سال گذشته بود که وزیر ارتباطات وقت، محمود واعظی در خصوص شکایات بیشمار کاربران از حجم خوری برخی اپراتورها اعلام کرد: « بررسی‌های فشرده‌ای که بر روی این موضوع و شکایات ثبت شده در سامانه 195 صورت گرفته، گویای آن است که اپراتورها هیچ تخلفی در این زمینه مرتکب نشده‌اند. این که در برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها از اصطلاح حجم خوری اینترنت استفاده می‌شود، تعبیر درستی نیست. در حال حاضر تمام امور اپراتورها به صورت هوشمند انجام می‌شود و امکان تغییر حجم مصرفی مشترکان وجود ندارد. ما در ابتدا تصور می‌کردیم که شاید در سیستم فروش این اپراتورها مشکلی وجود داشته باشد اما پس از بررسی وضعیت به این قطعیت رسیدیم که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

شعار سال: اما حجم خوری همچنان ادامه دارد و تنها تغییری که صورت گرفته سروشکل قانونی دادن به آن از سوی اپراتورهایی چون ایرانسل است. به نظر می‌رسد ایرانسل توانسته در این زمینه پیشرو باشد!

یک بررسی ساده در اندروید مارکت "چارخونه” که برنامه‌ای وابسته به ایرانسل است این موضوع را اثبات می‌کند.

چارخونه برنامه‌ای مانند نسخه‌های مشابه جهانی چون "گوگل پلی” و یا رقبای داخلی مانند "کافه بازار” است.

از چارخونه می‌توانید بسیاری از برنامه‌های کاربردی که به آن نیاز دارید را نصب کنید.

اما به محض نصب و حتی یک ثانیه بعد هم نمی‌توانید مطمئن شوید که آخرین نسخه برنامه مورد نظر را دارید. چرا؟ چون چارخونه به شما در لحظه می‌گوید به روز رسانی کنید! تنها زمانی خیال شما راحت می‌شود که همان لحظه به سراغ بازارهای دیگری مانند گوگل پلی و کافه بازار بروید و ببینید که هیچ نیازی برای به روز رسانی نیست.

به روز رسانی برنامه‌ها یکی از مواردی است که حجم اینترنت را مصرف می‌کند. حال اگر اپراتوری با راه‌اندازی یک اپلیکیشن وابسته که برای نصب برنامه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود مدام شما را وادار کند به روز رسانی کنید، تکلیف روشن است: حجم خوری!

بررسی‌ها از چارخونه نشان می‌دهد ایرانسل پا را از این هم فراتر گذاشته و برای حجم خوری تمهید زیرکانه‌ای طراحی کرده است. برای نمونه در برخی از برنامه ها به شما پیغام به روز رسانی‌ می‌دهد اما برنامه شما را به نسخه‌ای قدیمی‌تر باز می‌گرداند و پس از چندی دوباره به شما برای به روز رسانی پیغام می‌دهد. طبیعی است در چنین مواردی اگر به بازارهای دیگر هم مراجعه کنید می‌بینید که به روز رسانی نیاز است.

این به روز رسانی‌های پی در پی ولی بی مورد حجم اینترنت شما را در مدت کوتاهی مصرف می‌کند و چنانچه شکایتی هم مطرح شود با سر و شکل قانونی که به آن داده شده است، مسئولان شما را به صرفه جویی در مصرف اینترنت ارجاع می‌‌دهند.

وقتی کاربران عادی با بررسی ساده یک برنامه وابسته به ایرانسل توانستند متوجه این روش حجم خوری شوند، بهتر نیست که مسئولان نظارتی نیز شکایات را جدی گرفته و با بررسی‌های دقیقتر مواردی که ممکن است از چشم کاربران نیز پنهان مانده باشد را کشف و با متخلفان برخورد کنند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت بادیجی، تاریخ 8 خرداد 97، کد مطلب:-: www.badigi.com



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین