پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۳۲۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور ضمن ریشه‌یابی موضوع تعرض به چند دانش‌آموز در یک مدرسه تأکید کرد: معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست و باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. امروز می‌توانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی «سازمان نظام معلمی» به آن تفویض کنیم.

شعار سال: رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور ضمن ریشه‌یابی موضوع تعرض به چند دانش‌آموز در یک مدرسه تأکید کرد: معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست و باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. امروز می‌توانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی «سازمان نظام معلمی» به آن تفویض کنیم.

بهرام محمدیان به بررسی ابعاد تعرض و آزار جنسی تعدادی از دانش‌آموزان در تهران پرداخت و با اشاره به ریشه وقوع چنین اتفاقاتی اظهار کرد: این ناهنجاری‌های اخلاقی و ‌اختلالات رفتاری در وهله اول ناشی از عدم‌تربیت صحیح است. وقتی تربیت به‌صورت متوازن و در ابعاد مختلف شخصیتی اتفاق نیفتد و فرد به مرحله خودمدیریتی در کنترل قوا و غرایز نرسد، نمی‌توان به پیامدهای رفتاری شخص اطمینان پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست، گفت: باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. نباید بعد از استخدام و احراز شرایط معلمی، مراقبت از صلاحیت‌های حرفه‌ای و ماندگاری شرایط مورد غفلت قرار بگیرد.

به گفته محمدیان، امروز می‌توانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی سازمان نظام معلمی به آن تفویض کنیم؛ همانطور که اکنون سازمان نظام‌پزشکی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای، آموزش‌های دوره‌ای و رسیدگی به شکایات از جامعه پزشکی و خطاهای صنفی و حرفه‌ای نظارت می‌کند یا به دفاع از حقوق حرفه‌ای آنان می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه باید تعلیم و تربیت نیز به چنین سازوکاری مجهز شود، گفت: حدود ۲۰سال است همین معنا را تکرار می‌کنیم اما متأسفانه آنهایی که باید تصمیم بگیرند از زاویه سیاست یا توسعه و تهدید قدرت و اختیارات به آن نگاه می‌کنند و مانع شکل‌گیری‌اش می‌شوند. اگر چنین نهاد مدنی وجود داشته باشد به‌صورت طبیعی غربالگری مداوم، بدون هیچ تنش و نگرانی برای ضمانت سلامت ارائه خدمت تربیتی و آموزشی اتفاق می‌افتد.

محمدیان با اشاره به بهداشت جسمی و روانی و حتی نوع رژیم غذایی که بر این موضوع اثرگذار، تحریک‌کننده و تشدید‌کننده است، گفت: مراقبت‌های خانوادگی و محیطی نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد و خانواده، مدرسه و نهادهای مدنی مسئول باید در این حوزه هوشیارانه عمل کنند که متأسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌شود.

وی درباره ضرورت آموزش مسائل جنسی در آموزش و پرورش گفت: بنده براساس نظریه‌های تربیتی و طبی آموزش‌های بهداشت و سلامت جنسی و مراقبت‌های جنسی را فی‌نفسه بدون اشکال و جایز می‌دانم اما در این آموزش‌ها به صلاحیت‌های آموزش‌دهنده، مراتب سنی رشد، آموزش‌گیرنده و محتوای آموزشی و موضوع آموزش تأکید دارم؛ زیرا این نوع آموزش‌ها تیغ دولبه است و اگر صلاحیت و شرایط رعایت نشود، نتیجه عکس دارد؛ هرچند سخت بودن به‌معنای حذف کردن نباید باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 12 خرداد 97، کدمطلب:18601، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین