پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۳۲۸۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
رفع فقر، سوء تغذیه و تامین امنیت غذایی مردم گرسنه جهان، آرزویی است که دانشجوی نخبه دانشگاه شیراز را وادار به انتخاب رشته اصلاح نباتات کرد و امیدوار است ...
شعارسال:رفع فقر، سوء تغذیه و تامین امنیت غذایی مردم گرسنه جهان، آرزویی است که دانشجوی نخبه دانشگاه شیراز را وادار به انتخاب رشته اصلاح نباتات کرد و امیدوار است ...

 نخبگان جامعه بخش مهم و ارجمندی از سرمایه‌های انسانی کشور هستند که سالیان متمادی برای ورود آن‌ها به حوزه نخبگی سرمایه گذاری و هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری صرف شده است.

امروزه سرمایه‌های انسانی در پیوند مستمر با سرمایه‌های فکری جزو مهم‌ترین دارایی‌های یک کشور محسوب و ابزار اصلی توسعه و پیشرفت قلمداد می‌شوند؛ از این رو به سراغ نخبه علمی در بزرگترین دانشگاه مادر جنوب کشور رفتیم تا بتوانیم این سرمایه‌های فکری علمی را بهتر معرفی کرده و در آینده با استفاده از این پتانسیل‌ها شاهد شکوفایی بیش از پیش جامعه باشیم.

زهرا زکی پور، دانشجوی دکتری اصلاح نباتات (ژنتیک و بهنژادی) دانشگاه شیراز و متولد سال ۱۳۶۷ در شهر اصفهان است که به گفته خودش از همان کودکی بیشتر از آنکه درسخوان باشد، به خواندن کتاب علاقه داشته است.

وی در خصوص رتبه ورودی به دانشگاه و چگونگی انتخاب رشته تحصیلی خود گفت: در کنکور رتبه پنج هزار علوم تجربی منطقه یک را کسب کردم. خیلی دغدغه اجتماعی داشتم و بیشترین موضوعی که عذابم می داد، فقر و سوء تغذیه بود، فکر می‌کردم اگر وارد این رشته شوم، می‌توانم یک روز با تولید برنج و گندم با عملکرد بالا مثلا مردم گرسنه جهان را از لحاظ امنیت غذایی تامین کنم؛ اما الان می‌بینم که کار ساده‌ای نیست؛ هرچند هنوز هم به عنوان آمال و آرزو به این سمت در حال حرکتم.

خیلی دغدغه اجتماعی داشتم و بیشترین موضوعی که عذابم می داد، فقر و سوء تغذیه بود، فکر می‌کردم اگر وارد این رشته شوم، می‌توانم یک روز با تولید برنج و گندم با عملکرد بالا مثلا مردم گرسنه جهان را از لحاظ امنیت غذایی تامین کنم.

این دانشجوی نخبه علمی در خصوص انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود بیان داشت: انتخاب دانشگاه محل تحصیل برای من خیلی شخصی است؛ اما برایتان می‌گویم. دایی من، دکتر اکبر زیبایی در دانشگاه شیراز دندانپزشکی خوانده بودند و بعد از آن برای تخصص پروتز‌های دندانی را انتخاب کرد که متاسفانه در اواسط تحصیل دچار یک بیماری شدند؛ به طوری که هنگام دفاع از پایان نامه تخصص روی ویلچر بود و چند وقت بعد از فارغ التحصیلی هم از دنیا رفت؛ بنده علاقه شدیدی به او داشتم؛ دلم می‌خواست در شهری درس بخوانم که دایی درس خوانده بود، به جای او راه بروم، درس بخوانم و زندگی کنم. به همین دلیل از اصفهان به شیراز آمدم و در تمام مدت تحصیل در این شهر ماندم.

وی در خصوص اینکه چطور نخبه علمی شده است، گفت: در هر دو مقطع کارشناسی و ارشد جزو دانشجویان استعداد درخشان بودم و بدون کنکور وارد مقطع ارشد و دکتری شدم؛ همانطور که در رزومه‌ام مشخص است، هرجا هر کاری از دستم برآمده و احساس تکلیف کرده‌ام، انجام داده‌ام، اما نخبگی تعریف بزرگی است که گمان نمی‌کنم در قد وقواره من باشد؛ اما سعی می‌کنم در این راستا حرکت کنم.

زکی پور با اشاره به وظایف نخبه علمی تصریح کرد: طبق تعریف بنیاد نخبگان نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فناوری و فرهنگ سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری، موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور شود. فکر می‌کنم همین تعریف بنیاد نخبگان تعریف کاملی از شرح وظایف یک نخبه باشد.

وی در جواب به این سوال که چه کسانی در موفقیتش نقش داشته‌اند، گفت: به صراحت می‌توانم بگویم در درجه اول مادرم که یک زن سخت کوش با همت و پرتلاش هست و استادم دکتر عباس عالم‌زاده که یازده سال است افتخار شاگردی وی را دارم و پدر و همسرم که همیشه حامی من بوده‌اند.

این دانشجوی نخبه در خصوص برنامه و چشم انداز‌های آینده خود بیان داشت: همانطور که گفتم زمان انتخاب رشته به این فکر می‌کردم که بتوانم به مردم گرسنه جهان کمکی در حد خودم انجام دهم؛ شاید از نگاه سایرین یک جمله کلیشه‌ای باشد؛ اما دوست دارم محصولی با عملکرد بالا با کیفیت، ارزان و در دسترس تولید و به میلیون‌ها مردم گرسنه جهان تقدیم کنم. شاید دور از دسترس بنظر باشد؛ اما آرزوست! در حال حاضر روی گندم کار می‌کنم برای یک دوره کوتاه به زودی به آلمان می‌روم و آنجا هم قرار است روی غلات کار کنم.

وی با توضیح اینکه یک نخبه چطور می‌تواند در پیشرفت کشور موفق شود، گفت: یک نخبه پتانسیل‌ها و ایده‌های زیادی دارد که البته عملی شدن آن‌ها نیازمند حمایت جامعه و مسئولین است؛ البته اگر فضا برایش مهیا باشد و جامعه پذیرای وی باشد، می‌تواند از ایده‌ها و توانایی‌هایش استفاده کرده و گامی بلند در جهت ارتقای کشور از لحاظ اجتماعی اقتصادی فرهنگی علمی و. ...بردارد.

یک نخبه پتانسیل‌ها و ایده‌های زیادی دارد که البته عملی شدن آن‌ها نیازمند حمایت جامعه و مسئولین است؛

زکی پور سطح علمی دانشجویان را رو به کاهش دانست و گفت: به خاطر تعداد زیاد دانشجو و کاهش انگیزه‌ها سطح علمی از نظر کیفی رو به کاهش است؛ بهتر است تعداد دانشجویان کاهش پیدا کند؛ اما کیفیت علمی افزایش یابد.

وی با اشاره به مشکلاتی که دانشجویان با آن مواجه هستند، گفت: یک دانشجو به خصوص یک نخبه زمانی می‌تواند در پیشرفت کشور موثر باشد که حداقل نیاز‌های وی تامین شود و دغدغه‌ای از بابت تامین معاش و گذران زندگی نداشته باشد؛ به علاوه برای عملی کردن ایده‌ها و خلاقیت‌هایش نیاز به امکانات و حمایت کافی دارد. این امکانات مخصوصا در سطح آزمایشگاهی در بعضی از رشته‌ها کافی نیست.

زکی پور در خصوص فرار مغز‌ها گفت: از نگاه من اگر به دانشجویان نخبه بهای بیشتری داده شود و به اندازه کافی میدان برای فعالیت داشته باشند، در کنار این موارد دغدغه‌های دیگر از جمله امرار معاش رفع شود، دلیلی برای رفتن از کشور باقی نمی‌ماند.

فعالیت‌ها و افتخارات زهرا زکی پور

کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه شیراز معدل ۶۷/۱۷ (استعداد درخشان)

کارشناسی ارشد اصلاح نباتات دانشگاه شیراز معدل ۹۵/۱۸ (استعداد درخشان)

کسب مقامات دانشگاهی

۱. برگزیده در بخش نشریه علمی هشتمین جشنواره دانشگاهی حرکت سال ۹۶،

۲. برگزیده در بخش انجمن علمی دانشجویی در هشتمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۳. شایسته تقدیر در بخش پژوهش در هشتمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۴. برگزیده نهایی در بخش نشریه علمی هفتمین جشنواره دانشگاهی حرکت سال ۹۵،

۵. برگزیده دانشگاهی در بخش انجمن علمی هفتمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۶. برگزیده دانشگاهی در بخش مسابقات علمی و فناورانه در هفتمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۷. قابل تقدیر در بخش فعالیت‌های ترویجی هفتمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۸. برگزیده نهایی در بخش نشریه ششمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۹. برگزیده دانشگاهی در بخش انجمن علمی دانشجویی ششمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۰. قابل تقدیر در بخش پژوهش ششمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۱. قابل تقدیر در بخش فعالیت اموزشی ششمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۲. برگزیده در بخش نشریات علمی در پنجمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۳. برگزیده در زمینه تألیفات دانشجویی پنجمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۴. برگزیده در بخش افتخارآفرینی در پنجمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۵. قابل تقدیر در زمینه فعالیت آموزشی در پنجمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۶. برگزیده در زمینه انجمن علمی دانشجویی در پنجمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۷. برگزیده نهایی در زمینه پژوهش در پنجمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۸. قابل تقدیر در زمینه پژوهش در چهارمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۱۹. برگزیده در زمینه فعالیت ترویجی در چهارمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۲۰. برگزیده در زمینه نشریات علمی در چهارمین جشنواره حرکت

۲۱. برگزیده در زمینه انجمن علمی دانشجویی در چهارمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۲۲. کسب رتبه اول در بخش نشریات علمی تخصصی کشاورزی و دامپزشکی اولین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه شیراز سال ۹۵.

۲۳. دبیر برگزیده هفتمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۲۴. دبیر برگزیده هشتمین جشنواره دانشگاهی حرکت

۲۵. شایسته تقدیر ویژه در بخش نشریات منتخب معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز

۲۶. کسب مقام برگزیده در جشنواره جهادگران علم و فناوری بهمن ماه ۱۳۹۶ از بین نخبگان سازمان بسیج دانشجویی سپاه فجر

کسب مقامات کشوری

۱. کسب دیپلم افتخار در مسابقات ناحیه پنج کشور

۲. کسب مقام شایسته تقدیر در جشنواره ملی حرکت در زمینه نشریه علمی و تخصصی ۱۳۹۲،

۳. کسب مقام اول در جشنواره ملی نشریات تیتر ۹، ۱۳۹۵،

۴. کسب مقام شایسته تقدیر در جشنواره ملی نشریات تیتر ده ۱۳۹۶،

۵. کسب مقام شایسته تقدیر در زمینه‌ی انجمن‌های علمی در جشنواره ملی حرکت سال ۱۳۹۶ (در سمت دبیر انجمن علمی)

سایر افتخارات

۱. لوح تقدیر در زمینه فعالیت‌های دانشجویی فرهنگی واجتماعی از طرف معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز ۱۳۹۲،

۲. لوح تقدیر درزمینه ارائه مشاوره تحصیلی به دانشجویان کارشناسی از طرف مدیریت علمی دانشگاه شیراز ۱۳۹۲،

۳. گواهی حضور در هفتمین نمایشگاه دستاورد‌های انجمن‌های علمی دانشجویی ۱۳۹۳،

۴. لوح تقدیر در زمینه دبیر نمونه انجمن علمی از طرف معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز ۱۳۹۴،

۵. لوح تقدیر در زمینه فعالیت‌های دانشجویی فرهنگی و اجتماعی از طرف معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز ۱۳۹۴،

۶. لوح تقدیر از طرف فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس ۱۳۹۵

مقالات

دو مقاله ISI

۱. Zakipour Z. and Alemzadeh A. (۲۰۱۶) Expression analysis of gene encoding a. NADP-malice enzyme incommon wheat and its relatives. Plant cell Biotechnology and Molecular Biology. ۱۷ (۱&۲): ۳۹-۴۸.

۲. Olfatmiri H, Alemzadeh A. and Zakipour Z. (۲۰۱۴) Up-regulation of plasma membrane H+-ATPase under salt stress may enable Aeluropuslittoralisto cope with stress. Molecular Biology Research Communications. ۱): ۶۵-۷۳.

مقالات همایشی

۱. Zakipour Z. and HamidiH. R. (۲۰۱۲) Effect of ash primingon seed germination characteristics of barley (Hordeum vulgar L.) ۱۲thcrop sciences and plant breeding Congress.Tehran, Iran

۲. Zakipour Z, Alemzadeh A, RahpeymaSarvestani N, and Ebrahimi E. (۲۰۱۲) Study of the domain and active site of proteins are involved in heavy metal stress tolerance mechanisms in plants and animals. Proceedingsof ۴th Iranian Conference on Bioinformatics. Tehran, Iran

۳. Zakipour Z, Alemzadeh A. and Razi H. (۲۰۱۴) Expression analysis of a. gene encoding a. NADP-Malic enzyme in wheat and its ancestral species. ۱th International and ۱۳th Iranian Genetics Congress. Tehran,Iran.

۴. Tavakol E, Zakipour Z. and Alemzadeh A. (۲۰۱۶) Evaluation of protein structure and the regulatory elements of promoter in cytosolic and chloroplast isoforms of NADP-ME. ۲th International and ۱۴thNational Iranian genetics Congress. Tehran, Iran

پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی

عنوان پروژه کارشناسی

بررسی اثر محلول خاکسترروی ویژگی‌های جوانه زنی جو (پرایمینگ بذر جو با خاکستر)

عنوان پروژه کارشناسی ارشد

در آجیلوپس و برخی گونه‌های دیپلوئید، تتراپلوئید و هگزاپلوئید گندم NADP- malic بررسی الگوی بیان ژن رمز کننده آنزیم

طرح‌های پژوهشی

پروتکل جدید برای جوانه زنی گیاه دارویی Prosopisfarcta و مطالعه میزان جذب عناصر مس و کادمیوم در ریشه شاخساره گیاه در غلظت‌های مختلف و تغییرات وزن خشک و‌تر گیاه و کارآیی آب

فعالیت‌ها

۱. عضو شورای مرکزی انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه شیراز ۱۳۹۱-۱۳۹۲،

۲. عضو شورای مرکزی انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه شیراز ۱۳۹۲-۱۳۹۳،

۳. دبیر انجمن علمی زراعت واصلاح نباتات دانشگاه شیراز ۱۳۹۳-۱۳۹۴،

۴. دبیر انجمن علمی زراعت واصلاح نباتات دانشگاه شیراز ۱۳۹۴-۱۳۹۵،

۵. دبیر انجمن علمی زراعت واصلاح نباتات دانشگاه شیراز ۱۳۹۵-۱۳۹۶،

۶. سردبیر و مدیرمسول نشریه علمی - تخصصی دانشجویی جهش ۱۳۹۶ -۱۳۹۱،

۷. عضو هیات تحریریه نشریه علمی - تخصصی دانشجویی جهش ۱۳۹۶-۱۳۹۱،

۸. عضو هیات تحریریه نشریه علمی گندمه انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات ۱۳۹۶-۱۳۹۵،

۹. عضو دانشجویی کمیته هیات نظارت برطرح‌های پژوهشی انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز ۱۳۹۵-۱۳۹۶،

۱۰. عضو اتاق فکر انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز در سال جاری

۱۱. مسئول واحد نانو فناوری شهید رنجبر در دانشگاه شیراز واحد خواهران به مدت یکسال

۱۲. مسئول واحد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به مدت یکسال

۱۳. دستیار استاد در دروس ژنتیک کارشناسی و بیوتکنولوژی ارشد و مهندسی ژنتیک ارشد بیش از پنج سال

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 15خرداد97، کد خبر: 683622،www. snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین