پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
تهران - معاونت امور زنان و خانواده با صدور بیانیه ای به مناسبت روز زن و میلاد حضرت فاطمه (س) اعلام کرد: پالایش فکری و پیرایش ذهنی از خرافات و تحجراتی که بزرگان و برگزیدگانی چون آن حضرت را احاطه کرده است، نیازی عینی و جدی است.

شعار سال: از پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این بیانیه آمده است: بزرگداشتِ زهرای اطهر(س) در روز میلادش برای ما شیعیانی که معنای انسانی و معرفت رحمانی را در عصر حاضر می جوییم، فرصتی ممتاز برای تفکر دربارة ابعاد متنوع و متکثر آن وجود متعالی است... اهمیت نمادین این ایام مناسبتی مغتنم است؛ آن هم در زمانه ای که نیاز به پالایش فکری و پیرایش ذهنی از خرافات و تحجراتی که بزرگان و برگزیدگانی چون آن حضرت را احاطه کرده است، نیازی عینی و جدی است.

این بیانیه حاکی است: آغازین روزهای سال نو را در حالی جشن گرفته ایم که عطر شکوفه های بهاری با عطر یاسی که از پس قرن ها و فاصله ها همچنان تازه و پر طراوت احساس می شود، مشام جامعة امروز ما را مملو از عشق و امید ساخته است. زادروز دردانة پیامبر اعظم(ص) به راستی بزرگداشت بانویی است که عمر کوتاه اما پربارش، سراسر خروش و خیزش در تکریم انسان و انسانیت بود. او که با تأسی از سیرة نبوی و سنت رحمانی، الگویی برجسته و بایسته از زنِ آرمانی مسلمان پیش روی جامعة بشری می گذارد و منبعی معنابخش برای نسل های متمادی زنان و البته تمام انسان ها تلقی می شود.

این بیانیه می افزاید: بزرگداشتِ زهرای اطهر(س) در روز میلادش برای ما شیعیانی که معنای انسانی و معرفت رحمانی را در عصر حاضر می جوییم، فرصتی ممتاز برای تفکر دربارة ابعاد متنوع و متکثر آن وجود متعالی است.

هرچند بهره گیری از ظرفیت های متعدد نهفته در این شخصیت مبارک، محدود به روزهای میلاد و وفاتش نیست و بازخوانی وجوه متمایز آن حضرت نمی تواند و نباید محدود به زمان و زمینه ای خاص باشد، اما اهمیت نمادین این ایام مناسبتی مغتنم است؛ آن هم در زمانه ای که نیاز به پالایش فکری و پیرایش ذهنی از خرافات و تحجراتی که بزرگان و برگزیدگانی چون آن حضرت را احاطه کرده است، نیازی عینی و جدی است.

برپایه این بیانیه ، شناختن و شناساندنِ روایت هایی عقلانی و عاطفی سازگار با درک امروزی و هنجاری، رسالتی راستین است تا عمل و ایثارگری سرشناسان مذهبی و ملی در جان نسل های متمادی تثبیت و تقویت شود. آن انحصار و انجمادی که برخی کوته اندیشان و نزدیک بینان کوشیده اند پیرامون سیمای تاریخی این بانوی مستقل و سرنوشت ساز بکشند و اهمیتِ وجودی ایشان را به حیطه هایی خاص محدود کنند، نه تنها با واقعیت های تاریخی سازگار نیست، بلکه مانع از استمرار ارتباطی سازنده میان نسل امروز با این چهرة الهام بخش است و ظلم تاریخی دیگری بر آن حضرت و دوستدارانش خواهد بود.

این بیانیه حاکی است، زنگارهای زشت و آلوده به تحجر و تعصب اگر زدوده شوند، غبارهای جعلی و غلوهای تاریخی اگر کنار روند، چهره ای آشنا و عمیق، باورپذیر و نزدیک از حضرت فاطمه زهرا (س) بیش از هر زمان دیگری ظرفیت ساز و انگیزه بخش خواهد بود. تکریم آن عقیلة صفیه، تجلیل مکرر از کرامت انسانی است که با تاکید بر انسان بودنش، زن بودنش، دختر بودنش، همسر بودنش و مادر بودنش می بایست محترم و معتمد و مرجع باشد.

این بیانیه می افزیاد: بزرگداشتِ زهرای مطهره(س) ترویج اخلاق و تضمین انصاف و تصریح بر عدالت است. اصراری است بر کوشش های سنجیده ای که سهیم شدن زنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را طلب می کند و عزمی راسخ برای برآوردن درخواست ها و همّی عاجل برای فراهم دیدن فرصت ها و امکانات عادلانه را طلب می کند تا تمامی منابع انسانی این جامعه و نه فقط نیمی از آنان در قدرت و ثروت سهیم باشند.

بر پایه این بیانیه ،حضور موثر در عرصة عمومی و مواجهة منطقی با خلیفة اول در منظر مردم و استدلال مفصل ایشان در تبیین حکمرانی خوب و تکریم حقوق خصوصی، جلوه ای بارز از شخصیتِ شاخصِ یک زن مسلمان را ترسیم می کند که اثرگذار و هدفمند به قصدِ بهبود و بهسازی جامعة خود و تحول در احوال زمانة خود می کوشد. بازخوانی و بازنمایی این چهره انسانی و اجتماعی، ضرورتی جدی پیش روی همه ماست که سودای سازندگی و آبادانی در سر داریم و توسعه متوازن و همه جانبه ایران اسلامی مان را با اتکای به تدبیر و تفکر خواستاریم.
این بیانیه در پایان حاکی است: نوروز امسال در تقارنی میمون و مبارک با هفتة بزرگداشت مقام زن و میلاد حضرت زهرا (س) و رهبر کبیر انقلاب اسلامی را به فال نیک می گیریم و به زندگی بخشی بهار طبیعت و معنابخشی میلاد طهورای پیامبر(ص) امید می بندیم و از خدای بزرگ می خواهیم تا نیک اندیشی و نرم گویی را در پندار و گفتارمان جاری سازد و نوزایی در اندیشه و گشودگی در اعمال مان را محقق گرداند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 11 فروردین 1395، کد مطلب: 82016377: آدرس سایت: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین