پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
دبیر کل حزب ندای ایرانیان با اشاره به شعار سال ۹۵، قاچاق کالا و ویژه‌خواری را دو مانع اصلی در برابر تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

شعار سال: دبیر کل حزب ندای ایرانیان با اشاره به شعار سال ۹۵، قاچاق کالا و ویژه‌خواری را دو مانع اصلی در برابر تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و اداره کشور با مالیات است اما بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار بنیادها و نهادهایی است که یک ریال هم مالیات پرداخت نمی‌کنند و از طریق ویژه‌خواری‌ها، نه تنها سهم خود را در توسعه کشور نمی‌پردازند بلکه به دلیل رانت‌هایی که در اختیار دارند پروژه‌های ملی را در رقابتی نابرابر و غیر منصفانه از آن خود می‌کنند که خود عاملی برای تضعیف و نابودی بخش خصوصی اقتصاد کشور است.

مجید فراهانی دبیر کل حزب ندای ایرانیان، با اشاره به رویدادهای سال گذشته گفت: من فکر می‌کنم در سال ۹۴ مهم‌ترین اتفاق داخلی که نقطه عطفی در مناسبات کشور محسوب می‌شود، برگزاری انتخابات هفتم اسفند و مشارکت بالای مردم به ویژه در شهرهای بزرگ بود که مردم صدای خودشان را رساندند و منادی تغییر بودند و پیام خودشان را آشکارا مطرح کردند.

وی افزود: مردم نشان دادند که خواهان صلح و آرامش در فضای بین‌المللی و رونق اقتصادی و آشتی ملی و مردم‌سالار شدن فضای جامعه هستند و انتخاب آن‌ها نشان داد که آنچه در مجلس نهم بود را نمی‌پسندند و خواستار تغییر آن هستند.

فراهانی با اشاره به نتایج انتخابات هفتم اسفند، اظهار داشت: شاهد بودیم که در تهران با وجود چهره‌های شاخص اصولگرایان اما مردم به فهرست امید که مطالبات را مطرح می‌کرد رأی دادند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه نتیجه انتخابات نوعی تأیید مردم بر مهم‌ترین عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی، یعنی برجام بود، تأکید کرد: در سال ۹۴ مهم‌ترین اتفاق در عرصه سیاست خارجی کشور، به نتیجه رسیدن برجام بود.

او همچنین ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد دولت در دو سال اخیر به ثمر رساندن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و آغاز پروسه رفع تحریم‌ها بود که با برجام به سرانجام رسید.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان، در مقایسه عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم با دولت گذشته، یادآور شد: هر چه دولت آقای احمدی‌نژاد در فضای سیاست خارجی تنش‌آفرینی می‌کرد و در فضای بین‌المللی دشمن جدید خلق می‌کرد، دولت جدید تلاش کرد تا خرابی‌های ایجاد شده را به سامان برساند و با ایجاد فضای جدید در عرصه بین‌المللی چهره جدیدی از جمهوری اسلامی به نمایش بگذارد.

فراهانی اضافه کرد: چهره‌ای که دولت یازدهم از ایران معرفی کرد، چهره‌ای بود که خواهان صلح، آرامش و امنیت است، چهره‌ای که خواستار گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای دنیاست و خواستار توسعه و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای رفع مشکلات داخلی است.

این فعال سیاسی در ادامه به رویدادهای تلخ سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: بحث رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که در انتخابات صورت گرفت و بیش از ۶۰ درصد چهره‌های سیاسی شناخته‌شده در کشور رد صلاحیت شدند، اگر اتفاق نمی‌افتاد کام مردم شیرین‌تر می‌شد.

وی افزود: این رد صلاحیت‌ها به گونه‌ای بود که اصلاح‌طلبان در بیش از ۱۰۰ حوزه انتخابیه حتی نتوانستند یک کاندیدای نزدیک به خود را پیدا کنند؛ در این میان می‌توان به رد صلاحیت سید حسن خمینی اشاره کرد که در شایستگی ایشان کسی شکی ندارد.

این عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان همچنین رکود و بیکاری و پایین آمدن شاخص بورس و مشکلات اقتصادی را از دیگر مسائل ناگوار سال ۹۴ عنوان کرد و در تشریح دلایل تداوم برخی مشکلات اقتصادی، گفت: دلایل مختلفی مثل تحریم‌ها و کارشکنی‌های داخلی در کار دولت زمینه‌ساز آن بود و اگر نبود کام مردم شیرین‌تر می‌شد.

فراهانی همچنین در ادامه به اولویت‌های کشور در سال ۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت: در سیاست خارجی باید به دنبال ترمیم روابط با دنیا، به ویژه با همسایگان باشیم، باید تلاش کنیم صلح و امنیت و آرامش در منطقه و دنیا برقرار شود چرا که رونق اقتصادی میوه چنین وضعیتی است.

او با بیان اینکه در عرصه سیاست داخلی، باید آشتی ملی در دستور کار همه مسئولان قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: توسعه کشور جز با همراهی همه دیدگاه‌ها و نظرات در چارچوب قانون اساسی امکان‌پذیر نیست بنابراین منازعات بی‌حاصل سیاسی و به رسمیت نشناختن طرفین، می‌تواند روند توسعه کشور را با کندی مواجه کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اولویت‌های کشور در عرصه اقتصادی، اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله رشد اقتصادی و از بین بردن رکود و ایجاد تحرک اقتصادی و اشتغال است که با تأکید بر تولید ملی و جذب سرمایه خارجی امکان‌پذیر می‌شود.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان در تشریح اولویت‌های سال ۹۵ در عرصه فرهنگی و اجتماعی، تأکید کرد: به نظر من مهم‌ترین مسئله تمرکز بر آسیب‌های اجتماعی است که زنان و جوانان را هدف قرار داده است بنابراین تمرکز بر رفع آسیب‌ها و کم کردن آثار سوء آن‌ها از اولویت‌های سال ۹۵ است.

فراهانی در ادامه با اشاره به شعار سال و تأکید بر اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده است، تمرکز بر تولید ملی و مصرف کالاهای ایرانی است.

وی افزود: اصلی‌ترین موضوعی که به تولید ملی ضربه می‌زند، قاچاق کالا است که امروز شاهد هستیم انواع لوازم‌خانگی و کالاهای مصرفی بیشتر و ارزان‌تر از کالاهای داخلی در بازار پیدا می‌شود این مسئله نتیجه چیزی نیست جز اینکه این کالاها از طریق اسکله‌های غیرقانونی وارد می‌شود به نظر من مهم‌ترین مسئله برای تقویت تولید داخلی،‌ تمرکز بر روی کور کردن این اسکله‌های غیرقانونی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مسئله دومی را که در اقتصاد مقاومتی تأکید می‌شود حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و اداره کشور با مالیات عنوان کرد و گفت: بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار بنیادها و نهادهایی است که یک ریال هم مالیات نمی‌پردازند و از طریق ویژه‌خواری‌ها، نه تنها سهم خود را در توسعه کشور نمی‌پردازند بلکه به دلیل رانت‌هایی که در اختیار دارند پروژه‌های ملی را در رقابتی نابرابر و غیر منصفانه از آن خود می‌کنند که خود عاملی برای تضعیف و نابودی بخش خصوصی اقتصاد کشور است.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان تأکید کرد: شفافیت اقتصادی این بنیادها و نهادها که نزدیک به نیمی از اقتصاد کشور را در اختیار دارند و تلاش برای قانون‌مند کردن آن‌ها و پرداخت مالیات مثل همه شهروندان، می‌تواند در قدرتمند کردن اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشد.

فراهانی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد هستیم که مدافعان دولت هشت ساله آقای احمدی نژاد در یک سازماندهی گسترده با الگو قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد در نوروز سال ۹۵ در خصوص اقتصاد مقاومتی حمله همه جانبه‌ای را علیه دولت روحانی و توافق هسته‌ای سازماندهی کرده و قلب سیاست‌ها و تدابیر دولت و تعاملات خارجی و بین المللی دولت را با جهان نشانه رفته و می‌روند.

وی افزود: متاسفانه این آقایان که امروز فریاد هل من مبارز سر می‌دهند در دوران هشت ساله احمدی‌نژاد هرگز به تحریم‌ها و بردن ملت به شعب ابی طالب و مفاسد اقتصادی کوچک‌ترین اعتراضی نکردند و همسو با احمدی‌نژاد تنها راه نجات ملت و کشور را در تهدید جهان و تنش‌آفرینی در خارج و توزیع عادلانه فقر در داخل می‌دانستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: اگر امروز بیش از پنجاه درصد مردم زیر خط فقر هستند و بیکاری و رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها، کشور را به لبه پرتگاه سقوط اقتصادی سوق داده، ثمره نامیمون همین دو سیاست در داخل و خارج بوده است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان، در پایان تاکید کرد: شکی نیست که اقتصاد متکی به تولید ملی درون‌زا و دانش‌بنیان می‌تواند راه‌گشا باشد اما تجربه ارزشمند دو کره جنوبی و شمالی نشان داد تحقق این هدف در تحریک فضای خصومت با قدرت‌ها و کوبیدن بر طبل دشمنی در داخل و خارج از کشور میسر نمی‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ انتشار 10 فروردین 1395، کد مطلب: 357506: آدرس سایت: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین