پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
والدین کودکان خردسال اغلب به‌دلیل قرار گرفتن فرزندان‌شان در معرض آلودگی‌ها و میکروب‌های مختلف در خانه، مهد کودک یا زمین بازی به دردسر می‌افتند. در واقع، معمولا کودکان زیر شش سال سالانه از اواخر تابستان تا اوایل بهار دائم سرما می‌خورند و نشانه‌های بیماری در آنها حدود ۱۴ روز طول می‌کشد.

شعار سال: دِدی گیلبرت که پدر دو فرزند است، درگیر این مشکل شده بود. وقتی فرزند بزرگ‌ترش به مهد کودک رفت، کابوس آنها شروع شد. گیلبرت و همسرش دائم بین خانه و پزشک اطفال در رفت و آمد بودند. البته بیشتر مواقع، مشکل چندان حاد نبود و نیازی به بستری شدن یا حتی تجویز دارو وجود نداشت. اما والدین نگران فقط با معاینه پزشک خیالشان راحت می‌شد.یک بار، وقتی در مطبی مملو از کودکان بیمار در حال سرفه و عطسه نشسته بودند، راه حل بهتر و جالب‌تری به ذهن گیلبرت رسید. آنها به وسیله‌ای نیاز داشتند که وقتی که صرف رفت‌ و آمد به یک کلینیک می‌شود را کاهش دهد و در عین حال، کل این فرآیند را برای والدینی که شاغل هستند، ساده‌سازی کند.

او می‌گوید: «رفت و آمد به کلینیک و زمانی که انتظار می‌کشید تا نوبت‌تان شود، خیلی طولانی است و این در حالی است که بیشتر مواقع با یک درمان ساده توسط متخصص مشکل حل می‌شود.» گیلبرت سابقه کار در سازمان‌های تکنولوژی و گروه‌های تحقیق و توسعه میان‌رشته‌ای در حوزه سلامت را داشت و بنابراین تصمیم گرفت از تجربه‌اش برای حل این مشکل استفاده کند. »سابقه کار مهندسی دارم و از خودم پرسیدم چطور می‌توانم کار متفاوتی انجام دهم

مجازی‌سازی ویزیت دکتر

در سال ۲۰۱۲ گیلبرت به همراه یکی از همکاران سابقش شرکت تکنولوژی-پزشکی تایتو (Tyto) را تاسیس کرد. این شرکت ابزاری پرتابل تولید می‌کند که والدین با استفاده از آن کودکان خود را معاینه می‌کنند و اطلاعات به پزشک اطفال آنها ارسال می‌شود تا نتایج را آنالیز کند. این کیت ۲۹۹ دلار قیمت دارد و از چند بخش شامل گوشی طبی، اتوسکوپ (گوش‌بین پزشکی) و یک دوربین ویژه تشکیل شده که قلب، ریه‌ها و گوش را بررسی می‌کند و عکس‌های باکیفیتی از دهان و گلو، پوست و چشم می‌اندازد. در این وسیله یک دماسنج هم تعبیه شده که با یک اپلیکیشن کار می‌کند. در این اپلیکیشن چک‌لیستی از علائم بیماری نشان داده می‌شود و کاربران را از طریق تصاویر و صدا راهنمایی می‌کند. تایتو به مصرف‌کننده‌های معمولی که آموزش خاصی هم ندیده‌اند و اطلاعات پزشکی چندانی ندارند، امکان می‌دهد اصول اولیه یک معاینه ساده توسط پزشک اطفال را خودشان در خانه انجام دهند (مثل بیرون آوردن زبان و گفتن‌آآآ). سپس تصاویر و صداهای ضبط شده توسط دستگاه از طریق ویدئو چت با پزشک مربوطه به اشتراک گذاشته می‌شود.گیلبرت که حالا مدیرعامل تایتو است می‌گوید: «در ۹۰ درصد مواقع، علائم خیلی ساده‌ و غیراورژانسی برای بیماری وجود دارد که والدین را به دردسر می‌اندازد. در این صورت تایتو کمک می‌کند که تشخیص دهید آیا لازم است حتما کودک را نزد پزشک ببرید یا نه

البته در موقعیت‌هایی که کودکان دچار تب شدید می‌شوند یا علائم شدید اضطراب و پریشانی دارند، مراجعه حضوری به پزشک ضروری است. در این شرایط، اپلیکیشن توصیه می‌کند که باید کودک را مستقیم به بیمارستان برد. تایتو یک سرویس تکنولوژی-پزشکی کامل نیست و قرار نیست جای پزشک را بگیرد، بلکه به عنوان یک تکنولوژی می‌تواند به رفاه والدینی کمک کند که پزشک کودکشان هم استفاده از این سرویس را پذیرفته است. کریستا اولیویرا، مادر دو فرزند در نیویورک، می‌گوید که سال گذشته و از زمان شروع عفونت گوش دختر دو ‌ساله‌اش هر هفته یا هر دو هفته به دکتر کودکان مراجعه می‌کرد. این مراجعه دائم باعث می‌شد زمان و هزینه زیادی صرف کند، چون تا مطب دکتر یک ساعت در راه بود. وقتی دکترش ابزار تایتو را به اولیویرا پیشنهاد کرد، با وجود نگرانی‌های اولیه همسرش، از این فرصت استفاده کرد. پزشک اطفال به آنها تضمین داد که این تکنولوژی امتحان خودش را پس داده و فقط به توجه والدین برای استفاده صحیح از آن نیاز دارد. اولیویرا که حالا در ۱۰ دقیقه کار ویزیت دخترش را انجام می‌دهد، می‌گوید: «خیلی جالب است. حالا تسلط بیشتری بر مریضی و حالات دخترم دارم

مبارزه با بدنامی «پزشکی از راه دور»

سال گذشته، تعداد کارکنان تایتو به ۶۵ نفر رسید و تعداد دفاتر آن گسترش یافت. گیلبرت می‌گوید این استارت‌آپ قصد دارد در آینده نزدیک با تولید مجموعه گسترش‌ یافته‌ای از ابزارهای تشخیص پزشکی (مثل کاف فشار خون)، دفاتر کار، مدارس و آسایشگاه‌های کوچک خصوصی را به کلینیک‌های کنترل از راه دور تبدیل کند و تاکید خود را بر مناطق روستایی و مناطقی که آنفلوآنزا در آنها شایع است، قرار دهد. همچنین محصول دیگری به نام TytoHome قرار است به افرادی که به جمعیت بیماران مزمن مثل کودکان مبتلا به آسم یا معلولی که نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند، خدمات‌رسانی کند.دیگر حوزه تمرکز تایتو داده‌ها هستند که با جمع‌آوری اطلاعات از گوش، حلق و شنوایی‌سنجی برای ایجاد یک پلت‌فرم داده استفاده می‌کند. داده‌های این تست‌ها از طریق شبکه رمزنگاری شده ارسال و ذخیره‌سازی می‌شود. این پایگاه داده از علائم اولیه بیماران، در نهایت با یادگیری ماشینی وضعیت کامل بیمار را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.چالش بزرگ گیلبرت و کسب‌وکارش مبارزه با نگاه بد نسبت به «پزشکی از راه دور» است که هنوز جا نیفتاده و خیلی‌ها مراجعه حضوری به پزشک را ترجیح می‌دهند.ابزار تایتو با کودکان شروع شده، اما اهداف توسعه‌ای انواع گسترده‌تری از بیماران مثل سالخوردگان و بزرگان را هم شامل خواهد شد تا افراد برای یک سرماخوردگی ساده مراجعه حضوری به پزشک نداشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 22 خرداد 97، شماره: 3399231


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین