پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
در حال حاضر، 700 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت در کشور فعالیت می کنند که به عنوان استارت آپ فعال هستند. 280 شرکت از آنها در تهران مستقر است و اتاق بازرگانی تهران هم در حال مذاکره با آنهاست.

شعارسال: در دنیا استارت آپ های دارویی فعالیت می کنند و توانسته بخش دارو و درمان را متحول کنند. اما در ایران وضعیت این استارت آپ ها چگونه است؟ ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو  به این سوال پاسخ داده است. او معتقد است که وزارت بهداشت و سیستم دارو در ایران برای حضور و فعالیت استارت آپ ها پیشرو بوده اند.

*ایران چقدر از استارت آپ های دارویی حمایت می کند؟

تصادفا در این زمینه، وزارت بهداشت و سیستم دارو پیشرو هستند. به اعتقاد من در این حوزه، بخش دارو فعال و مطلوب عمل کرده است. وزارت بهداشت چند سال پیش، مراکزی به نام مراکز رشد ایجاد کرد. این مراکز، شامل ساختمان هایی با فضای تمیز و تجهیزات اولیه است که در اختیار محققینی قرار داده می شود که طرحشان مورد تایید قرار گرفته باشد. بنابراین این فرصت به آنها داده می شد تا تولید آزمایشی انجام دهند. البته این همکاری در صورت شراکت در درصدی از فروش آتی انجام می شود. این روند هم اکنون ادامه دارد و آن درصد از فروش آتی هم برای کمک به مراکز رشد هزینه می شود.

*این مراکز چقدر فعال هستند؟

چندین نمونه از این مراکز ایجاد شده است. در وزارت بهداشت، کمیته تجاری سازی واحدهای دانش بنیان حوزه سلامت وجود دارد. در این کمیته از هلدینگ ها و شرکت های بزرگ دعوت می شود تا در جلسات ماهیانه شرکت کنند و پیوندی بین واحد های دانش بنیان و سرمایه گذار برقرار شود تا بعضا همکاری انجام گیرد. در حال حاضر، 700 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت در کشور فعالیت می کنند که به عنوان استارت آپ فعال هستند. 280 شرکت از آنها در تهران مستقر است و اتاق بازرگانی تهران هم در حال مذاکره با آنهاست. چرا که این شرکت ها توانایی شناسایی سرمایه گذار را ندارند و نمی توانند زیرساخت ها را ایجاد کنند. قرار است در اتاق تهران، انجمنی برای استارت آپ هایی حوزه سلامت تشکیل شود و آقای خوانساری، رییس اتاق تهران هم شدیدا از آن حمایت کرده اند. در حال حاضر، مراحل ابتدایی تاسیس این انجمن انجام شده است، به این ترتیب این 280 شرکت در تهران تحت پوشش اتاق قرار می گیرند.

*چقدر از این اقدامات به نتیجه رسیده است؟

تا به حال طرح های متعددی تجاری شده است. در حال حاضر 17، 18 عدد از مهمترین مولکول های بیوتکنولوژی را تولید می کنیم و در زمینه تجهیزات هم تعداد زیادی استارت آپ فعال هستند. پارک فناوری پردیس در تهران و پارک های فناوری در شهرستان ها، قالب بیوتکنولوژی دارند که همه از استارت آپ هایی هستند که از مراکز رشد شروع کرده اند. ده ها شرکت دیگر هم در حال انجام اقدماتی اینچنینی هستند. اقداماتی از این قبیل به میزان زیادی نتیجه بخش بوده است، به طوری که از دوسال گذشته، شرکت ها و واحدهای خصوصی، مراکز رشدی با همین قراردادها یعنی هزینه اولیه را می دهند و در درصدی از فروش آتی شریک می شوند، ایجاد کرده اند. انستیتوپاستور هم مراکز اینچینی ایجاد کرده است. چرا که این اقدامات به صرفه و اقتصادی است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار: 1آبان1396، کدخبر: 9768: www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین