پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۷
آدم نژاد از تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح زمینه برای استقرار نظام لجستیک در شهر فرودگاهی فراهم شد.

شعارسال: شهرام آدم‌نژاد، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به طرح جامع شهر فرودگاهی گفت: پیش از حضور من در شهر فرودگاهی، زحمات زیادی کشیده شده و مطالعات خوبی صورت گرفته بود. از اسفند ماه این مطالعات شکل متفاوتی به خود گرفت و هفته گذشته با حضور اعضای مجمع شرکت شهر فرودگاهی به ویژه وزیر راه و شهرسازی طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مصوب شد و اکنون این طرح در حال طی کردن فرآیند ابلاغ است.

وی ادامه داد: این مهم‌ترین کاری است که باید انجام می‌شد. تا زمانی که ما هدفی برای توسعه شهر فرودگاهی نداشته باشیم، امکان توسعه در زیرساخت‌ها و سایر بخش‌ها وجود ندارد. اگر بتوانیم طرح جامع را درست پیاده کنیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که در سالیان آتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

آدم‌نژاد در تشریح طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: بر اساس این طرح از ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی، ۴ هزار هکتار متعلق به پهنه فرودگاهی، ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه و باقی مناطق عادی تجاری هستند.

وی توسعه محدوده پیشران منطقه آزاد را نخستین گام در توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در شهر فرودگاهی دانست و افزود: در مورد پهنه ۲۴۰ هکتاری انتخاب پیمانکار تمام شده و احداث آن در همین ماه با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی شروع خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به شهر سایبری به عنوان یکی از اجزای اصلی این پهنه اشاره کرد و ادامه داد: لازم است در نزدیکی تهران فضایی وجود داشته باشد که نیازهای آینده مدرن اعم از بانک داده، امکانات تولید محتوی و انبارهای هوشمند را تامین کند. اکنون شکل توزیع کالا در حال تغییر است و در آینده نه چندان دور تغییرات ماهوی در این حوزه روی خواهد داد. برای تطبیق با این تغییرات داشتن زیرساخت هایی در این رابطه بسیار مهم است.

استقرار گمرک در منطقه آزاد

آدم‌نژاد از استقرار گمرک منطقه آزاد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این منطقه بورس‌های مختلف مانند پول، جواهر، بیمه و نفت مستقر خواهند شد. ما زیرساخت را برای استقرار این بورس‌ها آماده می‌کنیم تا سرمایه گذاران در صورت تمایل از این زیرساخت استفاده کنند.

وی افزود: برای جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید جذابیت ایجاد کنیم، اما جزییات این ایجاد جذابیت بسیار مهم است. اکنون تیمی در حوزه منطقه آزاد و ویژه کار می‌کند تا این جذابیت ها را منتشر کنند. مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی فرصت هایی هستند که بتوانیم با استفاده از مزیت هایی چون نزدیکی به پایتخت، وجود فرودگاه، راه‌ها، ریلی برای جذب سرمایه‌گذار استفاده کنیم. حتما سعی خواهیم کرد که این مناطق به مرجعی برای واردات تبدیل نشود، چراکه می تواند فضای اقتصادی کشور را تهدید کند. این مناطق می‌توانند مکانی برای توزیع و تولید باشند.

آدم نژاد به برنامه شهر فرودگاهی برای ایجاد بندر خشک نیز اشاره کرد و گفت: بحث بندر خشک را با جدیت دنبال می‌کنیم. یقینا ایجاد این بندر می‌تواند آینده اقتصادی این منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و بر امور کلان حمل‌ونقل کشور تاثیر بگذارد. استقرار نظام درست لجستیک در شهر فرودگاهی امام خمینی می‌تواند روی رفتار سایر جز‌های حمل و نقل نیز تاثیر داشته باشد.

نقش نظام لجستیک در کارایی اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) استقرار نظام لجستیک را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دانست و گفت: ایران با بحران لجستیک روبه‌رو است و این یکی از چند بحران بزرگ کشور است. نبود نظام لجستیک یکی از علل هزینه های بسیار زیاد در کشور است. حتی می‌توان ترافیک شهرهای بزرگ را نیز با نبود نظام لجستیک مرتبط دانست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در تهران زمین‌های بسیار زیادی وجود دارد که به عنوان بارانداز از آنها استفاده می‌شود. این باراندازها روی ترافیک تاثیر زیادی می‌گذارند و در عین حال روشی سودمند و کارامد و بهره‌ور برای توزیع کالا نیستند. میلیون‌ها تن کالا اعم از خرده بار و بار کلان در تهران توزیع می‌شود و هدف بخش بزرگی از واردات نیز تهران است. حتی کالاهایی که در تهران مصرف نمی‌شوند، از طریق این شهر به سایر نقاط کشور توزیع می‌شوند. با همه این تفاصیل تهران به باراندازی مدرن و خارج از ترافیک شهری نیاز دارد.

آدم‌نژاد به مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور ADI اشاره کرد و گفت: مشاور ADI مشغول مطالعه برای احداث بارانداز در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است تا بخشی از بارانداز تهران به شهر فرودگاهی بیاید. در این بارانداز با ایجاد گمرک، احداث انبارهای مدرن و اتصال به مدهای مختلف حمل و نقل امکان توزیع درست با قابلیت رهگیری و دسترسی مناسب به کالا فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استقرار نظام لجستیک علاوه بر سرمایه به دانش نیز نیاز دارد، افزود: در نظام لجستیک بخش های مختلفی از جمله توزیع، انبارداری و ... درگیر هستند، و تولی بخش حمل‌ونقل لجستیک کاملا در حوزه وزارت راه و شهرسازی است. خوشبختانه آقای دکتر آخوندی در سال های گذشته نگاه خوبی به این زمینه داشته است و اقدامات خوبی برای استقرار نظام لجستیک، به خصوص در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در دست انجام است.

آدم‌نژاد ادامه داد: در نظام لجستیک نیار به مکان هایی داریم که بتوانند مدهای مختلف حمل‌ونقل را با هم ارتباط دهد. در این نظام بار باید در کمترین زمان نگهداری شود و در صورت نیاز پرداختی بر آن انجام شود و داخل زنجیره تامین عرضه شود. زنجیره تامین یعنی کالایی را از محل تولید تا مرحله مصرف دنبال کنیم. عمده کالایی که در کشور تولید می‌شود در زنجیره تامین نیست و مهم ترین بخش این زنجیره نیز بخش حمل‌ونقل است.

اتصال شهر فرودگاهی به شبکه ریلی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به اتصال این مجموعه با شبکه ریلی کشور نیز اشاره کرد و افزود: اکنون خطوط ریلی در شرق و غرب شهر فرودگاهی وجود دارد. خطوط راه آهن تهران-قم و تهران-ساوه از دو سوی شهر فرودگاهی عبور می‌کنند و اتصال این دو به هم یک پروژه است.

وی ادامه داد: استفاده از ریل داخل شهر فرودگاهی در طرح جامع دیده شده است. با اتصال این مجموعه به خطوط ریلی، شهر فرودگاهی وارد شبکه ریلی کشور خواهد شد.

آدم نژاد توسعه حمل و نقل ریلی را از جمله نتایج اتصال شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به شبکه راه‌آهن دانست و گفت: اکنون بسیاری از بارهای ریل پسند کشور در جاده حمل می‌شود. حمل این کالاها باید به ریل منتقل شود و شهر فرودگاهی می‌تواند در این زمینه نقشی کارا بازی کند.

وی در ارتباط با ادامه همکاری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با مشاوران خارجی بعد از خروج آمریکا از برجام تأکید کرد: این دو شرکت در زمان تحریم‌های پیشین نیز حضور داشتند و با شروع تحریم‌های جدید هم در ایران خواهند ماند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:22خرداد1397 ، کدخبر: 6561755: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
میتوان این منطقه را توسعه زیادی را داد ؛ امیدواریم همینطور باشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین