پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۶۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۹
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: سالانه حدود 90 تا 115 هزار اولیای بی‌سواد یا کم‌سواد دانش‌آموزان در نهضت سواد‌آموزی تحت آموزش قرار می‌گیرند.
شعارسال: علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اجرای طرح شناسایی و سوادآموزی اولیای بی‌سواد، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی کشور سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که اطلاعات 53 میلیون شهروند 10 تا 49 سال (گروه هدف سازمان) در آن ثبت شده است. اطلاعات این سامانه به طریق‌ متفاوت تقویت می‌شود که از جمله یکی از راه‌های تکمیل اطلاعات سامانه، شناسایی والدین بی‌سواد طی اجرای طرح سنجش دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه است.

اجرای طرح اولیای بی‌سواد یا کم‌سواد نوآموزان

وی افزود: شناسایی والدین بی‌سواد و یا کم‌سواد، دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی بالاتر به روش‌های مختلفی انجام می‌شد اما در شناسایی اولیا بی‌سواد و یا کم‌سواد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی دچار مشکل بودیم به گونه‌ای که یک فرصت 6 ماه برای تعلیم از دست می‌رفت برهمین اساس با سازمان آموزش استثنایی کشور تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم تا بر اساس آن والدین بی‌سواد یا کم سواد نوآموزان شناسایی و اطلاعات آنها در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار گیرد.

باقرزاده خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح وقتی اولیا برای ثبت نام و یا انجام سنجش فرم دریافت کنند به راحتی سطح سواد آنها شناسایی می‌شود. اگر فردی اظهار کرد فاقد سواد است و یا سطح سواد وی کم‌تر از پایه پنجم ابتدایی شناسایی شود اطلاعات و نشانی منزل وی در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرد.

آموزش سواد به اولیای فاقد مدرک پایان دوره ابتدایی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه افراد 10 تا 49 ساله که فاقد مدرک پایان دوره ابتدایی باشند گروه هدف سوادآموزی هستند، تصریح کرد: افرادی که فاقد مدرک پایان دوره ابتدایی هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل افراد فاقد سواد و افرادی است که تا پایه اول یا دوم ابتدایی تحصیل کرده باشند. این افراد تحت عنوان بی‌سواد در دوره اول سوادآموزی مشغول تحصیل می‌شوند.

وی ادامه داد: دسته دوم شامل افرادی است که پایه دوم را اتمام کرده و تا پایه سوم یا چهارم تحصیل کرده باشند. این افراد که باید فاقد مدرک پایان دوره ابتدایی باشند، در طرح توسعه سواد مورد تحت آموزش قرار می‌گیرند.

سامانه نهضت سوادآموری معیار اصلی شناسایی سواد اولیا

باقرزاده با بیان اینکه سازمان سواد‌آموزی برای آموزش سواد به اولیا به خوداظهاری آنها اکتفا نمی‌کند، گفت: طرح آموزش اولیای بی‌سواد 4 سال است که اجرا می‌شود که طی این سال‌ها تجربه نشان می‌دهد گاه افرادی که خود را اولیا بی‌سواد معرفی کرده‌اند پس از بررسی مشخص شده است که پدر بزرگ یا مادر بزرگ دانش‌آموزان بوده‌اند و یا سن آنها بیش از 49 سال بوده به این دلیل تحت پوشش سازمان قرار نمی‌گیرند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: زمانیکه سازمان آموزش استثنایی کشور اطلاعات اولیا بی‌سواد و یا کم‌سواد را در اختیار ما قرار می‌دهد ما ابتدا بررسی می‌کنیم که فرد حتما فاقد مدرک پایان دوره ابتدایی و زیر 50 سال باشد. اگر اطلاعات فرد با شرایط ما تطبیق داشته باشد برای سوادآموزی و دعوت وی به تحصیل اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر فردی اظهار بی‌سواد کرده باشد اما در سامانه سازمان نهضت سواد‌آموزی اطلاعاتش با مدرک پنجم ابتدایی ثبت شده باشد تحت آموزش قرار می‌گیرد، ادامه داد: خیر، اطلاعات سامانه برای ما سندیت دارد، ما بر اساس اطلاعات سامانه اقدام می‌کنیم برای مثال اگر فردی اظهار باسوادی کرده باشد اما در سامانه بی‌سواد و یا کم‌سواد تلقی شود کارشناسان ما حتما برای شناسایی و دعوت وی به تحصیل اقدام خواهند کرد.

پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در گرو سطح سواد اولیا

باقرزاده در خصوص اهداف اجرای این تفاهم‌نامه، بیان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد سطح سواد اولیا تاثیر بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد برای مثال در میان دانش‌آموزانی که دارای بهره هوشی و سطح اقتصادی یکسانی هستند، دانش آموزی موفق می‌شود که سطح تحصیلات والدین وی بیشتر باشد. بر همین اساس تلاش می‌کنیم سطح سواد اولیا را افزایش دهیم.

آموزش سالانه 90 تا 115 هزار اولیای بی‌سواد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با اجرای این تفاهم‌نامه سالانه چه تعداد اولیای دانش‌آموز تحت آموزش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: سالانه 90 تا 115 هزار اولیای بی‌سواد تحت آموزش قرار می‌گیرند که البته سال گذشته به دلیل اینکه اطلاعات دانش‌آموزان با تاخیر آماده شده حدود 70 هزار اولیا تحت آموزش قرار گرفتند.

وی در خصوص نحوه دعوت اولیا برای سوادآموزی، یادآور شد: برای رعایت مسائل تربیتی مساله کم‌سواد یا بی‌سواد اولیا به هیچ عنوان با دانش‌آموزان مطرح نمی‌شود. بلکه اولیا و خانواده دانش‌آموزان از طریق مسئولان مدرسه به سمت سوادآموزی دعوت می‌شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره اینکه آیا فقط والدین دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: خیر، تمام اعضای خانواده دانش‌آموز از جمله پدر، مادر، خواهر و برادر وی تحت پوشش این طرح هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 1 تیر 1397 ، کدخبر: 398361 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین