پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۵۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
یک‌ بار دیگر سالن هرمی‌شکل شورای امنیت شاهد یک نشست با موضوع صلح خاورمیانه بود که به نقش ایران در منطقه منتهی شد. در نشست روز دوشنبه شورای امنیت با موضوع «حفظ صلح و امنیت؛ وضعیت در خاورمیانه و شمال آفریقا» که به ابتکار روسیه برگزار شده بود، نماینده آمریکا، ‌عربستان و اسرائیل به طرح ادعاهایی در مورد نقش ایران در منطقه پرداختند و نماینده ایران در شورای امنیت به آنها پاسخ داد. جاناتان کوهن، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد که ایران عامل تمامی مشکلات خاورمیانه است.

شعار سال: به‌نقل از وب‌سایت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، کوهن گفت: «خاورمیانه به رهبران بیشتری همچون انور سادات نیاز دارد، رهبرانی که خواهان پیشروی هستند، به حقایق سخت اذعان می‌کنند و سازش می‌کنند. خاورمیانه نیازمند رهبران بیشتری همچون ملک حسین، پادشاه اردن است که در سال 1994 به صلحی دست یافت که تاکنون نیز ادامه داشته است«. این دیپلمات آمریکایی همچنین با بیان این ادعای بی‌اساس که ایران قطع‌نامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است، مدعی شد: «شورای امنیت به‌طور یکپارچه مانع از این شد که ایران به دیگر کشورها سلاح دهد اما این کشور منبع تسلیحات مناقشات در سراسر خاورمیانه است. شورای امنیت همچنین خواستار خلع سلاح حزب‌الله شده اما رهبران حزب‌الله آشکارا درباره ادامه حمایتی که از ایران می‌گیرند، صحبت می‌کنند». نماینده آمریکا در این نشست در حالی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند که قراردادهای فروش سلاح بین ایالات متحده آمریکا و عربستان با ارقام ‌میلیاردی جزء اولین دستاوردهای دولت ترامپ بوده است.

هم‌زبانی اسرائیل و سعودی
در این نشست نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز ادعاهایی تکراری مطرح کرد مبنی بر اینکه ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است. وی در ادامه مدعی شد: جامعه بین‌الملل باید بفهمد اولین گام برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ما، مقابله بدون سازش با ایران است. معاون نماینده دائم عربستان در سازمان ملل نیز در این نشست بار دیگر مدعی حمایت تسلیحاتی ایران از انصارالله یمن شد. به‌نقل از روزنامه سعودی عکاظ، خالد منزلاوی با بیان اینکه کشورش به همراه ائتلاف عربی به منظور نجات مرم یمن وارد یک عملیات نظامی با انصارالله که مورد حمایت ایران هستند، شده، مدعی شد: «ایران همچنان از شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله یمن) حمایت می‌کند و به آن سلاح و موشک می‌دهد که کشورم هر لحظه مورد تعرض این موشک‌ها قرار می‌گیرد». معاون نماینده دائم عربستان در سازمان ملل مدعی شد که طبق گزارش‌های مستقل سازمان ملل این موشک‌ها ساخت ایران هستند و ایران است که این موشک‌ها را به حوثی‌ها (‌انصارالله) می‌دهد.
پیش از این مقامات ایرانی بارها این ادعا را رد کرده‌اند. اولین‌بار این ادعا بعد از شلیک موشک از یمن به فرودگاهی در ریاض مطرح شد که به شدت توسط مقامات نظامی و دیپلماتیک ایران رد شد.

تأکید بر اهمیت اجرای برجام
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز در این نشست حضور داشت. او مثل همیشه بر حفظ برجام تأکید داشت و گفت «حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار مهم است، توافقی که باید به‌عنوان یک عنصر ارزشمند برای صلح و ثبات و مستقل از گفت‌وگوهای بیشتر درباره نقش ایران در منطقه باقی بماند». وی در ادامه تأکید کرد که استقلال و تمامیت ارضی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای تضمین اجرای قانون به نفع تمامی افراد ضروری است. همچنین «وو هایتائو» نماینده چین در سازمان ملل در این نشست از برجام حمایت کرد و گفت تضمین اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بسیار مهم است. آندره‌آ بیاگینی نماینده ایتالیا در سازمان ملل نیز تأکید کرد که برجام یک ستون مهم در حفظ امنیت منطقه است و کشورش کماکان به این توافق متعهد خواهد ماند. علاوه بر این در این نشست ‌نماینده ساحل عاج در سازمان ملل با تأکید بر اینکه برجام یک تضمین برای اجرای معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است، گفت: تمام طرف‌های این توافق باید بر اختلافات خود بر سر اجرای برجام فائق آیند.

ایران‌هراسی به خاطر فروش اسلحه بیشتر
غلامعلی خوشرو، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، نیز در نشست عمومی شورای امنیت روز دوشنبه سخنرانی کرد. او ریشه اصلی همه بحران‌ها و منازعات در این منطقه را مداخلات خارجی و اشغالگری عنوان کرد و به‌ویژه اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی را عامل اصلی همه منازعات در این منطقه دانست. خوشرو همچنین با اشاره به محاصره کامل یمن و ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن گفت: «جامعه جهانی و شورای امنیت باید عربستان‌سعودی را به دلیل این جنایت‌ها مورد بازخواست و مؤاخذه قرار دهد و برای پایان‌دادن به این تجاوز نظامی اقدامی جدی به عمل آورد». خوشرو همچنین با تأکید بر راه‌حل سیاسی برای خاتمه‌دادن به بحران در سوریه گفت تنها مردم سوریه حق دارند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل روند آستانه را ابتکار عمل مؤثر در کمک به حل بحران سوریه دانست و گفت: ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان سه کشور ضامن در این روند توانستند زمینه خوب همکاری برای ایجاد ثبات و کاهش درگیری در سوریه را شکل دهند. نماینده کشورمان در سازمان ملل در پایان گفت: آن دولت‌هایی که در بوق‌های ایران‌هراسی می‌دمند و با توهم‌آفرینی ایران را دشمن منطقه می‌خوانند، در واقع در پی فروش اسلحه بیشتر و تخریب گسترده‌تر منطقه هستند. وی با اشاره به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج‌فارس، هدف از این ابتکار عمل را حل بحران‌های موجود و ایجاد منطقه‌ای امن و باثبات دانست تا کشورهای منطقه از وابستگی به قدرت‌ها آزاد شده و بتوانند مشکلات خود را بدون دخالت خارجی حل کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 6 تیر 97، شماره: 3180


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
0
0
امان از سیاست های کثیف روسیه! هیچ وقت فکر نمیکردم که این ها بخوان انقدر پشت ایران رو خالی کنن و با دشمنان ما هم پیمان بشن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین