پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۷۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
یک تحلیلگر فرانسوی امور غرب آسیا با بیان اینکه بحران یمن راه حل نظامی ندارد، گفت: این سوال ذهن من و خیلی‌ها را مشغول کرده است که چرا مجامع جهانی دائما ایران و متحدانش را از حضوردر سوریه بازمی‌دارند و خواستار خروج آن‌ها از این کشور هستند ولی حضور نظامیان سعودی را در یمن و حدیده نادیده می‌گیرند؟

شعارسال:یک تحلیلگر فرانسوی امور غرب آسیا با بیان اینکه بحران یمن راه حل نظامی ندارد، گفت: این سوال ذهن من و خیلی‌ها را مشغول کرده است که چرا مجامع جهانی دائما ایران و متحدانش را از حضوردر سوریه بازمی‌دارند و خواستار خروج آن‌ها از این کشور هستند ولی حضور نظامیان سعودی را در یمن و حدیده نادیده می‌گیرند؟.

23 خرداد بود که عربستان و متحدانش عملیات بزرگی را با عنوان «پیروزی طلایی» برای به اصطلاح بازپس‌گیری بندر راهبردی حدیده واقع در غرب یمن و در ساحل دریای سرخ آغاز کرده‌اند.

عربستان با این عملیات نظامی در یمن دو هدف را در سر می‌پروراند؛ نخست، اینکه جنبش انصارالله (حوثی‌ها) را از ساختار سیاسی یمن حذف کنند که البته این برنامه در سه سال گذشته با شکست مواجه شده است. دوم، اینکه در تلاش هستند با عملیات نظامی کنترل شهر حدیده را در دست بگیرند تا بتوانند نیروهای انصارالله را به عقب‌نشینی از مواضع کنونی خود وادار کنند.

جرارد ویسپر، پژوهشگر فرانسوی مرکز تحقیقات خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره ارزیابی خود از عملیات نظامی سعودی‌ها در یمن، گفت: «سعودی‌ها فکر نمی‌کردند حوثی‌ها (جنبش انصارالله) یمن بتواند با نیروهای خود تهدیدی برایشان باشد ولی بعد از شلیک چند موشک به جازان و ریاض دریافتند خطر نزدیک است. درواقع، می‌توان گفت کشتن و به اسارت گرفتن نیروهای سعودی در خاک یمن از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی نوعی شکست بزرگ برای ائتلاف سعودی به رهبری عربستان به‌شمار می‌رود

وی افزود: سعودی‌ها که راه را در یمن بر خود بسته دیده‌اند نفوذ ایران را در منطقه و کمک به این کشور بهانه کرده‌اند و از سوی دیگر غرب واکنشی دوپهلو به موضوع یمن نشان می‌دهد. از سویی از بعد انسانی ادعای همدردی با ملت یمن دارد و از سوی دیگر خود را درگیر هم‌پیمانی با سعودی‌ها می‌بیند و این اتحاد به اندازه‌ای قوی است که باعث شده آن‌ها چشمان خود را به روی فجایع انسانی یمن ببندند. زنان و کودکان زیادی در یمن، در بیمارستان‌ها و مکان‌های مختلف کشته شده‌اند و عروسی‌هایی به عزا تبدیل شده است. وقت آن فرارسیده تا غرب نسبت به یمن موضعی شفاف اتخاذ کند و از دوگانگی مواضع دست بردارد.

این تحلیلگر فرانسوی که سابقه انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت حقوق بشر در یمن را در نشریه‌های معتبر اروپایی دارد، تصریح کرد: «این سوال ذهن من و خیلی‌ها را مشغول کرده است که چرا مجامع جهانی دائما ایران و متحدانش را از حضور در سوریه بازمی‌دارند و خواستار خروج آن‌ها از این کشور هستند ولی حضور نظامیان سعودی را در یمن و حدیده نادیده می‌گیرند و درباره تجاوزگری‌های ائتلاف عربی حتی یک سطر شکایت نمی‌کنند؟ کدام‌یک خطرناک‌تر است؛ ایرانی که در حال مبارزه با آمریکا و تروریست‌های حمایت‌شده از سوی عربستان و متحدانش برای پایان تجاوز به یک کشور اسلامی است،‌ یا عربستانی که متحدانش را به تجاوز به یک کشور اسلامی فراخوانده است؟»

جرارد ویسپر در پاسخ به این سوال که «عربستان تا چه زمانی به عملیات خود در یمن ادامه می‌دهد و سرانجام این عملیات چه خواهد شد؟» گفت:ائتلاف سعودی اکنون بندر حدیده را نشانه رفته‌اند، چرا؟ زیرا آن را دروازه ورود به صنعا و گذرگاه ارتباطی با شمال یمن می‌دانند؟ می‌بینیم که این به اصطلاح دروازه نیز آن‌ها را ناکام گذاشته است. بهانه، پشت بهانه که هدف همه آن‌ها یکی است و آن تسلط بر یمن است. سعودی‌ها حدیده را رها نمی‌کنند حتی اگر جنگ و درگیری‌ها در آنجا زمان‌بر باشد. عربستان در حال دنبال کردن این فرضیه است که یمنی‌ها حتی باوجود حمایت‌های (ادعایی) ایران از آن‌ها نمی‌توانند درگیری طولانی مدت با ائتلاف داشته باشند و بنابراین به عملیات نظامی خود در آنجا ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: «من معتقدم بحران یمن راه حل نظامی ندارد و ارابه‌های جنگی سعودی نیز قدرت کشیدن بار این مسئولیت را ندارند، باید هر دو طرف به راه حل سیاسی روی بیاورند؛ شاید توافقی که متضمن خروج نیروهای حوثی (انصارالله) از صنعا باشد و اگر چنین موضوعی رخ ندهد باید دنبال این باشیم که ببینیم بعد از حدیده، کجای یمن هدف آتش سعودی‌ها قرار می‌گیرد

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار 8تیر 97، کد خبر: 400403 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
ا.ف75
این عربستان که از پس یمن هم برنمی‌آید جالب است که برای ایران و ایرانی خط و نشان می کشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین