پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۳۹۲۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
پنجمین آزمون استخدامی کشور با رقابت بیش از ۴۲۰ هزار داوطلب جویای کار در سراسر کشور صبح امروز کلید خورد.
شعارسال:پنجمین آزمون استخدامی کشور با رقابت بیش از ۴۲۰ هزار داوطلب جویای کار در سراسر کشور صبح امروز کلید خورد.

بی شک در هر خانواده ای وجود جوان بیکار یا با شغل کاذب و نامرتبط به رشته تحصیلی مساله‌ای متداول محسوب می‌شود؛ موضوعی که فارغ از عامل پدید آمدن آن حالا به معضلی تبدیل شده است که هر جوانی را نسبت به آینده و امنیت شغلی نگران می‌کند.

گویی مفهوم اشتغال و اشتغال زایی کلاف سردرگمی است که سال به سال این وضعیت بر نگرانی قشر جوان جامعه می‌افزاید؛ هرچند اهمیت این موضع باعث شد تا دولتمردان به فکر راه چاره‌ای باشند تا گرهی از این کلاف گشوده شود، اما همچنان جامعه جوان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

اشتغال واژه‌ای است که این روز‌ها به بحرانی برای قشر جوان کشور تبدیل شده و چند سالی است دستگاه‌های و نهاد‌های کشور برای حل بخشی از این مشکل، آزمون‌های استخدامی را به طور هماهنگ بنا بر اعلام نیاز خود برگزار می‌کنند.



شروع آزمون های سریالی برای جبران کمبود نیرو

اولین آزمون هماهنگ دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۴ و با شرکت بیش از ۱۲۱ هزار داوطلب برگزار شد؛ این آزمون طبق مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و در چارچوب دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای به کارگیری افراد واجد شرایط در دستگاه‌های اجرایی طبق بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۳/۹۷۵۷ مورخ ۹۳/۷/۱۹ از محل مجوز‌های استخدامی بود و پذیرفته شدگان طی مراحل گزینش به صورت پیمانی به خدمت گرفته شدند و در اولین مرحله از میان این ۱۲۱ هزار نفر بیش از هفت هزار نفر پذیرفته شدند.

اوضاع اشتغال و برنامه ریزی برای حل آن شرایط را به گونه ای رقم زد که سال ۹۴ آزمون استخدامی ۲ بار برگزار شد که بار دوم حدود ۸۰ هزار نفر برای تعدادی از نهاد‌هایی که درخواست نیروی انسانی داشتند، به رقابت پرداختند


سریال‌های آزمون‌های استخدامی در سال ۹۵ به سومین قسمت رسید و این بار وزارت آموزش و پرورش که علی رغم پرسنل بالا همچنان با مشکل کمبود نیرو مواجه است، از این سال وارد چرخه جذب نیرو شد و با توجه به این تغییر شاهد حضور ۴۵۲ هزار و ۶۴۸ داوطلب بودیم که از این تعداد۱۹ هزار و ۲۵۱ نفر در ۱۲ دستگاه اجرایی و ۶۸ دانشگاه پذیرفته شدند.

روند برگزاری آزمون‌های استخدامی در حالی پیش می‌رفت که آزمون‌های قبلی هنوز به طور کامل تعیین تکلیف نشده بود، اما کمبود نیروی انسانی و کمبود به حل مشکل بیکاری ضرورت برگزاری آزمون استخدامی را تشدید می‌کرد.

چهارمین آزمون استخامی در حالی کلی خورد که بیش از ۳۹۷ هزار داوطلب در این آزمون شهریور سال ۹۶ شرکت کردند و مهم‌ترین وزارتخانه‌ای که داوطلبان بسیاری را داشت، آموزش و پرورش بود که به شدت در سرازیر‌ی بحران کمبود نیرو و معلم قرار دارد و این موضوع نگرانی مسئولان مربوطه را در پی دارد چرا که جریان آموزشی و پرورشی را با مشکل روبه رو کرده است هرچند این نحوه پذیرش اما واگر‌های بسیاری در پی داشته است، اما گویی شرایط فعلی راه حلی دیگری برای آموزش و پرورشی‌ها باقی نگذاشته است.

مرحله پنجم از آزمون استخدامی از دقایقی دیگر با حضور بیش از ۴۲۸ هزار داوطلب و برای جذب ۱۸ هزار و ۲۰۷ نفر در ۹ دستگاه اجرایی شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بیمه سلامت، سازمان ملی زمین و مسکن و سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز می شود.

ظرفیت استخدامی وزارت آموزش و پرورش در این دوره از آزمون استخدامی ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر، سازمان دامپزشکی ۷۲ نفر، سازمان شیلات ۱۳۸ نفر، وزارت راه و شهرسازی ۲۷۰ نفر، سازمان حفاظت محیط زیست ۲۰۰ نفر، وزارت امور اقتصادی و دارایی ۴۵ نفر، سازمان بیمه سلامت ۱۲ نفر، سازمان ملی زمین و مسکن ۲ نفر و سازمان اوقاف و امور خیریه ۱۰۰ نفر است.

هرچند نتایج آزمون‌های گذشته در مواردی همچنان در هاله‌ای از ابهام است، اما با وجود این افراد جویای کار با امید به یافتن شغلی مرتبط با تحصیل و تامین امنیت شغلی در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و تصوری روشن دارند تا اوضاع کسب و کارشان سامانی پیدا کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار15تیر97، کدخبر: 6588330،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
این همه آدم در انتظار شغل هستند ؛ میزان بیکاری در کشور واقعا دارد بیداد میکند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
باید شرط معدل را برای دانشگاه های سراسری سبک تر در نظر بگیرند زیرا درس خواندن در این دانشگاه ها به شدت سخت تر است
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین