شعار سال: شهردار مشهد روز گذشته با حضور در صحن علنی شورا، لایحهای دوفوریتی را تقدیم رئیس شورای شهر کرد تا با جلب موافقت شوراییها و تأمین بخشی از بودجه مورد نیاز، کلان پروژه پایانه چند منظوره غرب مشهد را کلید بزند.
به اذعان مهندس تقیزاده خامسی، شهردار مشهد، قرار است این پایانه چندمنظوره در قالب ایستگاه خط سه قطارشهری، پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی، ایستگاه قطار مشهد-گلبهار و ایستگاه راه آهن گرگان-مشهد در مساحت ١۵٠ هکتار و در مدت شش سال احداث شود.
اعضای شورای اسلامی شهر در بیست و هشتمین جلسه علنی شورا، ابتدا ضرورت دو فوریت لایحه مدیریت شهری را بررسی کرد و پس از موافقت با کلیات، مجوز انتشار ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه پایانه چند منظوره غرب مشهد را صادر کردند.
تقی زاده خامسی، شهردار مشهد:
پایانه چندمنظوره غرب مشهد یک پروژه ملی است که در زمینی به وسعت ١۵٠ هکتار در مدت شش سال احداث میشود. طبق پیشبینیها این پایانه در افق ١۴٠٠ حدود ١٧ میلیون نفر، در افق ١۴١٠ حدود ٢٨ میلیون نفر و در افق ١۴١۵ حدود ٣۵ میلیون نفر ورودی خواهد داشت.
فرایندهای مربوط به مجوزهای پروژه در سطوح استانی و کشوری طی شده است به طوری که هم اکنون پایانه غرب مشهد علاوه بر مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، در طرح حملونقل و ترافیک طرح جامع پیش بینی شده است.
در قانون بودجه سال ٩٧ امکان انتشار ۵۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای اجرای طرحهای حملونقل شهری فراهم شده است. برای استفاده از این ظرفیت قانونی، با وزارت کشور برای انتشار ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت رایزنی انجام دادیم که در نهایت موافقت شد. ۵٠ درصد از اصل و سود این اوراق توسط دولت و مابقی از سوی شهرداری مشهد تضمین میشود.
با تأمین این مبلغ از محل انتشار اوراق مشارکت، مدیریت شهری تنها مرحله اول پروژه پایانه غرب مشهد را شامل ایستگاه خط سه قطارشهری و پایانههای اتوبوسرانی و تاکسیرانی احداث میکند.
اگر برای انتشار این اوراق عجله نکنیم، ممکن است مدیران دیگر شهرها از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و بودجهای برای مشهد باقی نماند. البته باید یادآوری کنم که شهرداری مشهد تنها شهرداری در کشور بود که سال ٩۶ توانست اوراق مشارکت منتشر کند و همه آن را به فروش برساند.
مالکیت زمینی که پایانه چند منظوره غرب مشهد در آن احداث خواهد شد، در اختیار شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی است و به تملک زمین نیاز نیست.
ترمینال غرب مشهد پروژهای ملی است تا زمانی که مطالعات آن کامل نباشد، اعتباری دریافت نمیکند. اگر مصوبات قانونی برای اجرای این پروژه دریافت نمیشد، دولت به هیچ عنوان نمیپذیرفت که اوراق مشارکت منتشر کنیم.
سه جلد مطالعه شامل دو هزار صفحه پژوهش درباره مزایای اجرای این پروژه وجود دارد.
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا:
به نظر میرسد برای دریافت سهم مشهد از اعتبارات دولتی باید نگاه مثبتی به این لایحه داشته باشیم. تبصرههای لایحه پیشنهادی مدیریت شهری برای انتشار ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت مشابه تبصرههای شورا برای انتشار اوراق مشارکت خطوط قطارشهری است و از این بابت مشکلی برای تصویب این لایحه وجود ندارد.
محمدهادی مهدی نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا:
از روزهای نخست فعالیت شورای پنجم، موضوع پروژه ترمینال غرب مشهد در کمیسیون ماده ۵ مطرح بود و امروز تقریبا تمام مصوبات بالادستی پروژه دریافت شده است. از آنجا که مقرر شده سهم مدیریت شهری برای بازپرداخت نیمی از اصل و سود این اوراق از طریق طرحهای تیاودی و با مشارکت بخش خصوصی تأمین شود، آیا در طرح اولیه پروژه پیشبینیهای لازم در اینباره انجام شده است؟
رضا خواجه نائینی، معاون اقتصادی شهرداری مشهد:
انتشار اوراق مشارکت با تضمین پرداخت ۵٠ درصد اصل و سود، تنها روش مشارکت دولت در ایجاد زیرساختهای حمل و نقل درون شهری است. برای انتشار ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت ویژه پایانه چندمنظوره غرب مشهد مذاکراتی با مسئولان وزارت کشور انجام شده است و امیدواریم پس از موافقت شورای شهر، این مهم در آیندهای نزدیک به نتیجه برسد و منابع مالی لازم از این طریق تأمین شود.
برای خط دو قطارشهری دو بسته مشارکتی تیاودی آماده شده است که یکی از آنها برای دریافت مجوز به زودی تقدیم شورای اسلامی شهر خواهد شد. برای خط سه مترو هم درحال بررسی بستههای پیشنهادی هستیم.
محمدرضا موحدی زاده، نایب رئیس شورا:
شورای شهر با انتشار اوراق مشارکت برای ساخت ترمینال چندمنظوره غرب مشهد موافقت کرد اما باید دید که آیا مطالعه دقیقی درباره ضرورت اجرای این پروژه و فواید و دستاوردهای اجرای آن انجام شده است یا خیر؟
بازگشایی و تحصیل حریم «آزادی»
بررسی لایحه بازگشایی و تحصیل حریم بزرگراه آزادی دیگر دستورکار بیست و هشتمین جلسه علنی شورای پنجم بود که اعضای شورا پس از بحث و بررسی، با جزئیات نظریه کمیسیون مشترک «حقوقی، عمران و برنامه» موافقت کردند.کمیسیون حمل و نقل شورا نیز به عنوان کمیسیون فرعی پیشنهاد داده بود که اجرای برخی از پروژهها در طرح بازگشایی بزرگراه آزادی در اولویت اجرا قرار گیرد. این پیشنهاد پس از بحث و بررسی با مخالفت اعضای شورا رو به رو شد و به تصویب نرسید.بر این اساس، با توجه به ضرورت تسریع در بازگشایی و تحصیل حریم اراضی و صنایع واقع در محدوده بزرگراه آزادی برای اجرای پروژههای عمرانی، ساماندهی و هویت بخشی به ورودی شمال غرب شهر، به شهرداری مشهد اجازه داده شد به بازگشایی این بزرگراه از طریق ارائه برخی امتیازات اقدام کند.
در مصوبه شورای شهر آمده است: «درباره اراضی داخل محدوده شهر که اکنون دارای اعیان بوده و از آن به صورت صنعتی(با مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت) بهره برداری میشود و فاقد طرح مصوب است، در صورتی که مالک، متقاضی بهرهبرداری از سهم سرانههای مرتبط با سطوح لازم برای عمران و آماده سازی زمین، تأسیسات و خدمات عمومی ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداری نباشد، کاربری عرصه ملک کماکان زراعی محسوب شده و در مجوز و گواهیهایی که توسط شهرداری صادر میشود، باید قید شود که هر زمان طرح تفصیلی محدوده مصوب و ابلاغ شود و مالک تقاضای استفاده از مزایای طرح تفصیلی را داشته باشد، وی مکلف به پرداخت حقوق و سهم شهرداری از بابت سهم سرانههای مرتبط با سطوح لازم برای عمران و آمادهسازی زمین و حقوق ناشی از تفکیک، طبق ضوابط و مقررات روز و حاکم بر زمان تقاضاست.»
در مصوبه شورا تأکید شده است که صلح نامهها و قراردادهای قانونی قطعی شده میان شهرداری و صاحبان اراضی و املاک داخل محدوده، همچنان به قوت خود باقی و ملاک عمل خواهد بود.
محمدهادی مهدی نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا:
لایحه مذکور در جلسه علنی گذشته شورا مطرح شد اما با رأی اعضا به کمیسیون مشترک بازگشت تا نقطه نظرات صنایع حاشیه بزرگراه آزادی در نظریه کمیسیون اعمال شود. سه جلسه کارشناسی با حضور ذینفعان مصوبه برگزار و بررسیهای لازم انجام شد.
تحصیل حریم بزرگراه آزادی سابقه بیش از دو دهه قدمت دارد. در ساعات پیک شرایط ترافیکی روان و مناسب در این محور شاهد نیستیم. بخشی از تحصیل حریمها انجام گرفته و زیرساختهای لازم فراهم شده است اما معضل ترافیکی در صورتی حل خواهد شد که اراضی معارض پروژهها به صورت کامل تحصیل شود.
در نظریه مشترک مقرر شده که پلاکهای دارای مصوبه کمیسیون ماده ۵ بتوانند از مزایای این مصوبه استفاده کنند اما اگر قیدها برطرف شود، این مصوبه شامل همه پلاکها خواهد شد.
احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورا:
در ساعات پیک سفرها، در طول مسیر بزرگراه آزادی ترافیک وجود دارد بنابراین باید تمامی پلاکهای معارض در مسیر بازگشایی این بزرگراه تحصیل شود و نباید تنها برای برخی از پروژهها، اولویت در نظرگرفت.
روز گذشته به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، از تعدادی دختران مشهدی حائز رتبه در رشته های مختلف ورزشی و فرهنگی و نویسنده یکی از کتاب های مرتبط با سیره حضرت رضا(ع) تقدیر به عمل آمد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شهرآراآنلاین، تاریخ 26 تیر 96، کد مطلب: 84991: www.shahraraonline.ir
امیدوارم واقعا این اعتبارات در همین زمینه خرج بشه تا در اسرع وقت شاهد به پایان رسیدنش باشیم
س.د76