پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
بحث آسیب های وارده در روند انتخاب سفرا، متاسفانه تبدیل به جریانی تاریخی شده و با وجود تعریف شاخص های استاندارد جهت انتخاب سفرای جمهوری اسلامی ایران ، بعضا توجهات لازم صورت نگرفته و انتخابات ارتباطی، سلیقه ای و خارج از چارچوب صورت می گیرد. متن زیر با این پیش فرض، اقدام به بررسی نظرات رسانه ای شده تعدادی از کارشناسان، صاحب نظران و مدیران با سابقه در این حوزه را نموده و در انتهای متن ، از وزارت امور خارجه درخواست شفاف سازی در خصوص ، شاخص ها و معیارهای انتخاب سفیر جدید کشورمان در فنلاند، گردیده است. باشد که من بعد، شاهد دقت عمل بیشتر در انتخاب سفرای اعزامی از کشورمان به سایر کشورها باشیم.

شعار سال : سفير بالاترين مقام ديپلماتيك محسوب شده و مسئول اداره امور داخلي سفارت و همچنين موظف به تماس دائم با كشور متبوع خود و كشور پذيرنده برای انجام ماموریت های خاص و پیشبرد امور تعریف شده است . 

نحوه انتخاب سفير(بر اساس اصل 128 قانون اساسی) به اين ترتيب بوده كه ابتدا وزير امور خارجه شخص واجد شرايط را به عاليترين مقام اجرايي كشور ( معمولاً رئيس جمهور ) پيشنهاد مي كند. پس از موافقت او ،از كشور محل مأموريت درخواست « پذيرش » (Agree ment ) مي نمايد. در صورت تأئيد آن كشور ، برای سفیر پیشنهادی « پذيرش » صادرمي گردد. پس از صدور پذيرش از طرف كشور پذيرنده ، وزارت امور خارجه سندي به نام Credentials letters « استوار نامه » كه به امضاي رئيس جمهور رسيده ، صادر مي کند. این سند همان معرفی نامه سفیر است سفیر می بایست به محض ورود به كشور پذيرنده و پيش از پرداختن به وظايف محوله ، مستقيماً و طي تشريفات رسمي خاصي معرفی نامه خود را به رئيس جمهور كشور محل مأموريت تقديم کند(امّا قبل از آن ، سفير بايد رونوشت استوار نامه خود را به وزير امور خارجه كشور پذيرنده ، تسليم نمايد) . مدت ماموریت دیپلمات ها نیز عموما سه ساله می باشد.


شود. اما عبرت آموزی از اشتباهات گذشته و کاهش اشکالات و نقدهای وارده بر سیستم های انتصابی، از الزامات اساسی است که کم توجهی به آنها، می بایست در طیفی از رویه های نظارتی، بازرسی و قضایی، دنباله گیری شود.
برخی از مهمترین نقدهای مطرح شده در این خصوص که توسط صاحب نظران و مدیران صاحب تجربه (در تاریخ های مختلف و دولت های گوناگون) بیان شده اند، بشرح زیر می باشند:
- مرتضی بانک (نحوه انتخاب استانداران و سفرای دولت یازدهم) : سفيران يك كشور نمايندگان ملت هم هستند و درخارج از كشور بايد تمدن ملت را تبيين كنند. اين كار هم نياز به افرادي تحصيلكرده، با سابقه، مطمئن و معتقد به نظام دارد، كساني كه به كشور و مردم علاقه دارند و پيام مردم، تاريخ و تمدن خود را به دنيا منتقل و از آن دفاع كنند.سفيران ايران بايد از عهده چنين كاري برآيند و درعين حفظ و ارتقاي منافع ملي زير چتر احترام متقابل با دنيا ارتباطي سازنده برقرار كنند(منبع خبر را در سایت انتخاب ببینید).

- سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس(انتقاد از نحوه انتصاب سفرا در سفارتخانه ها/برای سفارتخانه گزینه انتخاب نمی کنند بلکه افراد سفارت انتخاب می شود / برخی سفرا کارنامه خوبی ندارند) :  ساختار وزارت امور خارجه دچار مشکلات ریشه ای است که روی عملکرد سفرای جمهوری اسلامی سنگینی می کند. معیارهای انتخاب سفرا درایران با کشورهای توسعه یافته دارای تفاوت های فاحشی است که قدرت مانور را از دستگاه دیپلماسی می گیرد.مشکل بزرگ دستگاه دیپلماسی اینجاست که برای سفارتخانه های جمهوری اسلامی سفیر پیدا نکرده ایم بلکه برای افراد سفارتخانه پیدا کرده ایم. بعضی از سفرای جمهوری اسلامی ، کارنامه قابل قبولی تاکنون نداشته اند زیرا براساس نیازهای محل ماموریت و متناسب با ظرفیت های کشور میزبان انتخاب نشده اند.

در دنیای امروز ، منافع اقتصادی منجر به تحت الشعاع قرار گرفتن روابط دیپلماتیکمی شود . اما دستگاه دیپلماسی وسفرای ایران از این مهم غفلت کرده اند. وجود منافع اقتصادی در برخی بحران های دیپلماتیک مانع قطع روابط یا گسترش تنش ها می شود زیرا لابی های اقتصادی در تعیین رویکرد دولت های توسعه یافته موثر است.متاسفانه ما با کشورهایی که دارای مسئله هستیم از اهرم تعامل اقتصادی بهره نگرفته ایم.

در کشورهای غربی اصلی ترین فاکتور برای ارزیابی سفرا عملکرد آنها در بهبود تراز مالی است اما دستگاه دیپلماسی از فقدان معاونت اقتصادی رنج می برد. باید بپذیریم که دیپلماسی بدون پشتوانه اقتصادی دوام پیدا نمی کند. پذیرفتنی نیست که سفرای جمهوری اسلامی به زبان های مختلف به ویژه زبان و فرهنگ کشور میزبان مسلط نباشند. فقدان حضور دانش آموختگان روابط بین الملل و علوم سیاسی درسفارتخانه های ایران موضوعی است که منجر به لطمه خوردن عملکرد سفارتخانه ها می شود( منبع خبر را در سایت خبرگزاری خانه ملت ببینید).

- سایت الف ( انتصاب سفرا از کانال کارشناسی یا لابی‌؟) : وزارت خارجه به مثابه ویترین هر کشور در خارج است. هر چقدر دیپلمات‌های قوی، متخصص و کارکشته در این وزارتخانه فعالیت کنند، وجهه‌ بهتری از کشور در عرصه بین‌المللی به نمایش درمی‌آید. بر این اساس ، در روند انتصاب سفرا ، بیشترین تأکید باید بر انتصاب سفرا از بدنه وزارت خارجه و یا متخصصان برون وزارتخانه ای دارای دانش و مهارت اثبات شده در حوزه روابط بین الملل و دیپلماتیک باشد. بعضاً مشاهده می گردد که این روال طبیعی طی نشده و برخی از سفرا به توصیه این و آن به این سمت منصوب می شوند . بررسی تجارب موجود نشان می دهد که عمدتاً این انتصاب‌ها مشکلاتی را به همراه داشته و برخی از افراد منصوب شده به دلیل عدم آشنایی با اصول و فنون دیپلماسی و یا عدم بهره مندی از مهارت های تخصصی، آنگونه که باید و شاید در طول دوران مأموریت شان موفق نبوده‌ و تنها سه سالی را در خارج از کشور سپری کرده و بعد از پایان مأموریت به کشور بازگشته‌اند، بدون اینکه نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.در حالی که این فرصت می‌توانست در اختیار کارشناسان و مدیران صاحب صلاحیت دیگر قرار گیرد و بشکل مطمئن تری،  منافع ملی کشور تامین گردد.

مقام معظم رهبری در دی ماه 1390 در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی را فعالان خط مقدم پیکار عظیم بین‌المللی در عرصه دیپلماسی خوانده و خاطرنشان کردند: دیپلماسی، به علت اصطکاک منافع کشورها، عرصه مقابله و چالش است، اما فعالیت در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، فراتر از فعالیت متعارف دیپلماسی در جهان است، چرا که سفیران ایران، نماینده نظامی هستند که ذات مستکبران با ماهیت اسلامی آن در تضاد عمیق است(منبع خبر را در سایت الف ببینید).

- افشاگری جواد منصوری سفیر سابق جمهوری اسلامی در چین(افشاگری در خصوص انتصاب سفرا) : سفیر سابق ایران در چین فضای حاکم بر مدیریت سیاست خارجی کشورمان را به نقد کشیده و از سیاست‌های اشتباه این وزارتخانه در سال‌های اخیر به‌ویژه در تعیین سفرا سخن گفت . «منصوری» در پاسخ به این پرسش که، "یکی از انتقاداتی که همواره به دستگاه دیپلماسی کشور وارد بوده عدم اشراف سفرای ایران بر موضوعات مختلف است. این عدم اشراف در نهایت به این منتهی شده است که وزیر امورخارجه برای هر کار پیش پا افتاده‌ای باید خود راسا به آن کشورها سفر کند. این تحلیل درست است؟" گفت: در انتخاب سفرا دقت کافی نمی‌شود و اصولا وزارت امورخارجه مورد معامله سیاست داخلی قرار گرفته است. با این حال اما در در مواقعی ضرورت دارد وزیر امورخارجه شخصا برای تحرک در روابط خارجی گفت و گوهای مستقیمی با مقامات بالای دیگر کشورها داشته باشد. البته به اعتقاد بنده در دوره آقای متکی سفرهای ایشان بیش از حد عرف و معمول بود(منبع خبر را در پایگاه خبری آفتاب ببینید).

- مشرق نوشت (آیا در انتصاب و برکناری سفیران منطقی وجود دارد؟ ) :  بعضا شاهد هستيم که معیارها و شاخص‌های لازم در انتصاب سفرا در نظر گرفته نمی‌شود و همین امر موجب ایجاد مشکلاتی در طول مأموریت برخی از سفرا می‌شود.  به عنوان نمونه مي توان گفت كه در زمان رياست جمهوري آقاي هاشمي رييس جمهور روماني سفري به ايران داشت ووقتي به کشورش بازگشت از کار برکنار و اعدام شد.

اين مساله كاملا به عدم انتصاب صحيح سفير ما در روماني برمي‌گشت زيرا حداقل انتظار از يك سفير، اشراف بر اوضاع سياسي كشور محل ماموريتش است. از اين رو انتخاب سفرا بايد بر اساس تخصص هاي مورد نياز در عرصه ديپلماسي و تضمين منافع كشور در كشور بيگانه صورت بگيرد. آنچه مشخص است نصب سفرا در ايران در دولت هاي مختلف هرگز خالي از انتقاد نبوده است. به اين معنا كه دولت ها وقتي مي خواهند برخي افراد را تشويق كنند آنها را سفير مي كنند. به همين خاطر است كه در ابتدا و انتهاي فعاليت‌هاي هر دولت شاهد تغييرات گسترده در سفارتخانه هاي كشورمان هستيم.
مثال‌های زيادي در دستگاه سياست خارجي وجود دارد كه مسئولين از وزرا و شهردار يك شهر گرفته تا مديرعامل یک خبرگزاري، پس از دوران مديريت براي اينكه بيكار نباشند به ماموريت خارجي به عنوان سفير رفته اند. حال جاي اين سوال از تصميم گيران امر باقي است كه آيا به صرف اينكه مسئولي هیچ پستي ندارد، بدون داشتن هيچ گونه تخصصي در اين زمينه بايد وي را به عنوان نماينده دستگاه ديپلماسي روانه خارج از كشور كرد؟!( منبع خبر را در سایت مشرق ببینید) .

- و صدها متن و مقاله انتقادی دیگر ......... .


داستان انتصاب دکتر پروین فرشچی بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند

بعد از تشریح مصادیق متعدد آسیب های تاریخی موجود در کشور در مبحث انتصاب سفرا از زبان متخصصان ،کارشناسان و مدیران صاحب صلاحیت در این حوزه وارد داستان انتصاب دکتر فرشچی بعنوان سفیر کشورمان در فنلاند می شویم .

از آنجا که قصد اطاله کلام وجود ندارد و همچنین خود را مجاز به قضاوت تخصصی در خصوص وجود یا عدم وجود صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای لازم در خانم دکتر فرشچی بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند نمی دانیم ، قضاوت در این خصوص را به افکار عمومی سپرده و از وزارت محترم امور خارجه تقاضا می کنیم که در خصوص صلاحیت های نامبرده ، شاخص های این انتخاب و تجارب موثر (تاکید می گردد تجارب موثر ) دکتر پروین فرشچی در حوزه روابط دیپلماتیک ، توضیحات لازم را به افکار عمومی بدهند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
برچسب ها: خانم فرشچی ، خانم پروین فرشچی ، خانم دکتر فرشچی ، پروین فرشچی ، دکتر فرشچی سفیر ، دکتر فرشچی مدیریت سواحل ، دکتر فرشچی محیط زیست ، دکتر فرشچی دانشگاه آزاد ، فرشچی سفیر ایران در فنلاند ، سفیرهای زن ، سفرای زن ، نحوه انتخاب سفیر ، شاخص های انتخاب سفیر ، نحوه انتخاب سفرا ، شاخص های انتخاب سفرا ، انتخاب سفیر ، آسیب شناسی انتخاب سفیر ، آسیب شناسی انتخاب سفرا ، روش انتخاب سفیر ، معیارهای انتخاب سفیر ، بررسی عملکرد سفرا ، ارزیابی عملکرد سفرا ، نظارت بر کار سفرا ، سوابق موثر دیپلماتیک ، تجارب سیاسی مرتبط ، توانمندی های سفیر ، تناسب سفیر با حوزه ماموریتی ، توانمندی سفیر در اجرای ماموریت ، سفیر جدید کشور ، معارفه سفیر جدید ، معرفی سفیر جدید ، سفرای ایران در فنلاند ، سوابق سفرای ایران در فنلاند ، عملکرد سفرای ایران در فنلاند ، ماموریت سفرای ایران در فنلاند ، سفیر ایران در فنلاند ، سفیر جدید ایران در فنلاند ، ارزیابی عملکرد سفارت ایران در فنلاند ، پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، سایت شعار سال ، shdj auhv shg ، شعار سال 97 ، شعارسال97 ، شعار سال97 ، شعار سال 1397 ، shoaresal ، درباره پروین فرشچی ، داستان پروین فرشچی ، تکذیب دو تابعیتی ، وضعیت کارت اقامت
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ا
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
0
0
خوب
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین