پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
نخست‌وزیر انگلیس امروز (یکشنبه) خلاصه اظهارنامه مالیات بر درآمد هفت سال گذشته خود را منتشر کرد و امید دارد با این اقدام انتقادها بر سر سرمایه‌گذاری وی در یک شرکت خارجی که متعلق به پدرش بود، خاموش شود.

شعار سال: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اقدامات دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در پی افشای اسنادی موسوم به "اوراق پاناما" انجام می‌شود. افشای 11 میلیون سند مالی از شرکت حقوقی پانامایی موسوم به "موساک فونسکا" نشان می‌دهد که چگونه ثروتمندان و قدرتمندان جهان از پناهگاه‌های مالیاتی برای پنهان کردن ثروت خود استفاده می‌کنند. 72 تن از رهبران کنونی و سابق جهان درگیر این رسوایی هستند.

دیوید کامرون گفته است که به همراه همسرش در یک صندوق سرمایه‌گذاری که پدرش در پاناما تاسیس کرده بود، سهام داشته‌اند، اما این سهام را در سال ۲۰۱۰ به قیمت ۳۰ هزار پوند فروخته‌اند. اما بنا به این اسناد، دیوید کامرون در شرکت صوری که متعلق به پدرش بوده سهام داشته است. کامرون در یک برنامه خبری در شبکه آی‌تی‌وی گفت که "چیزی برای پنهان کردن" ندارد و تمام مالیات‌های مرتبط با سود حاصل از فروش سهام خود و همسرش در شرکت پدرش را در انگلیس پرداخت کرده است.

نخست‌وزیر انگلیس در روزهای اخیر در ارتباط با شرکت هلدینگ بلیرمور (Blairmore Holdings) که پدرش ثبت کرده بود، تحت فشار بوده است.

براساس اوراق پاناما، پدر نخست‌وزیر انگلیس نیز از جمله مشتریان موساک فونساکا بود و پس از ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری صوری، یکی از مخفیانه‌ترین روش‌های تجارت برون‌مرزی را به کار گرفته بود. در پی این افشاگری فشار بر کامرون برای انتشار جزئیات وضعیت مالیاتی خود و اعضای خانواده‌اش افزایش یافت.

پیش از این، دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرده بود که "هیچ بنیاد یا صندوق سرمایه‌گذاری در گریزگاه‌های مالیاتی" وجود ندارد که کامرون یا بستگان درجه یک وی "در آینده" از آنها نفع ببرند.

خلاصه سه صفحه‌ای از درآمدها و پرداخت‌های مالیاتی دیوید کامرون از سال 2009 نشان می‌دهد که وی بیش از 15 هزار دلار از فروش سهام خود در بلیرمور در سال 2010 و پیش از رسیدن به نخست‌وزیری سود برده است. همسر وی نیز به همین میزان سود داشته و بدین ترتیب آنها توانسته‌اند تا از پرداخت مالیات سرمایه اجتناب کنند.

کامرون امروز گفت که قصد دارد تا "نیروی ضربتی" برای بررسی مشارکت کنسرسیوم‌ها و افراد انگلیسی در صندوق‌ها و شرکت‌های ثبت‌شده از سوی موساک فونسکا تشکیل دهد. وی گفت: این تیم تحقیقاتی دربرگیرنده کارشناسان برتر انگلیس برای بررسی هرگونه خطای احتمالی در اوراق پاناماست.

این نیروی ضربت تحت رهبری مشترک کارمندان مالیات انگلیس و آژانس ملی مبارزه با جرایم با حمایت دفتر مبارزه با فساد مالی و هیات مالی انگلیس خواهد بود که به منزله پلیس مالی در این کشور است. 10 میلیون لیره استرلینگ انگلیس برای این تیم اختصاص داده شده است و این تیم در سال جاری میلادی گزارشی از عملکرد خود به وزیر دارایی و کشور خواهد داد.

کامرون در نخستین واکنش به این افشاگری‌ها مدعی شد که این مشارکت پیش از کسب مقام نخست‌وزیری وی بوده و سهم وی در این شرکت مالی حدود ۳۷۵۰۰ یورو بوده است. وی تصریح کرد که درآمدهای حاصله‌ی وی از این شرکت صوری در پاناما، در انگلیس مشمول مالیات بوده‌اند.

برگه مالیاتی کامرون نشان می‌دهد که وی در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ حدود ۷۶ هزار پوند مالیات پرداخته که مربوط به درآمدی نزدیک به ۲۰۰ هزار پوند (۲۴۰ هزار یورو) بوده است. در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ نیز ارقام تقریباً مشابه‌ای ذکر شده‌اند.

دیوید کامرون روز شنبه اعتراف کرد که خانواده و به‌طور مشخص پدرش در ایجاد شرکت صوری در پاناما سهیم بوده‌اند. کامرون در نشست حزب محافظه‌کار انگلیس در لندن وعده داده بود که به منظور روشنگری دست به انتشار برگه مالیاتی خود خواهد زد.

در پی انتشار نقش کامرون و خانواده‌اش در اسناد پاناما صدها تن با تجمع در نزدیکی محل زندگی و کار کامرون خواهان کناره‌گیری وی از قدرت شدند. به لحاظ قانونی اتهامی به دلیل داشتن سهام در شرکت صوری متوجه کامرون نیست، اما منتقدان می‌گویند که وی پس از افشاگری‌های رسانه‌ای در عرض چهار روز موضع‌گیری و توضیحات کاملاً متفاوتی ارائه داده است.

کامرون روز شنبه گفت که وی در زمانی که پدرش در قید حیات بوده، مبادرت به خرید سهام از شرکت صوری پدرش کرده است. به گفته کامرون پس از تصدی مقام نخست‌وزیری انگلیس "تمامی سهم خود را که در آوریل ۱۹۹۷ به مبلغ ۱۲۴۹۷ پوند خریداری کرده بود، در ژانویه ۲۰۱۰ به مبلغ ۳۱۵۰۰ پوند" فروخته است.

بنا بر اطلاعات جدیدی که کامرون منتشر کرده، وی در شش سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار پوند از مادر خود هدیه دریافت کرده و پس از مرگ پدرش نیز حدود ۳۰۰ هزار پوند به ارث برده است. به گفته منتقدان اما منبع هدیه ۲۰۰ هزار پوندی مادر کامرون به وی روشن نیست. برخی منتقدان این پرسش را مطرح می‌کنند که "آیا این هدیه مربوط به درآمدهای حاصله از شرکت صوری در پاناما بوده است؟"

کامرون در نشست حزبی گفت: «این هفته چندان خوبی نبود. حال می‌دانم که باید با این موضوع به نحو بهتری برخورد می‌کردم.» کامرون اعلام کرد که گروهی را مامور بررسی "اوراق پاناما" کرده تا ابعاد فعالیت‌های موسسه حقوقی موساک فونسکا را مشخص کند. این گروه موظف است تا به اتهاماتی نظیر "پولشویی و فرار مالیاتی" رسیدگی کند.

روزنامه گاردین که در کنار روزنامه آلمانی"زوددویچه" یکی از رسانه‌های اصلی در انتشار "اوراق پاناما" به شمار می‌آید، در گزارشی تصریح کرده است که روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بارها درباره "بهشت‌های مالیاتی" و تخلفاتی هم‌چون پولشویی و فرار مالیاتی گزارش داده‌اند، اما تاکنون تصمیمات عملی و جدی از سوی سیاستمداران اتخاذ نشده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار ۲۲ فروردین ۱۳۹۵، کد مطلب: 95012208103: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین