پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۴۲۵۹۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز به معنای دادن رانت هزاران میلیاردی به واردکننده است، گفت: اگرچه دادن ارز به قیمت رسمی برای این است کالای ارزان‌ به مصرف‌کننده برسد، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد
شعارسال:عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز به معنای دادن رانت هزاران میلیاردی به واردکننده است، گفت: اگرچه دادن ارز به قیمت رسمی برای این است کالای ارزان‌ به مصرف‌کننده برسد، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد.

مجیدرضا حریری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیرشان با هیات دولت گفت: ایشان در این دیدارها به هیات دولت تاکید داشتند که باید کارهای جدی و بزرگ انجام دهید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: چند روز پیش هم که هیات دولت نزد مقام معظم رهبری بودند، ایشان 12 بند را برشمردند و با تاکید به هیات دولت فرمودند که باید با مردم صادق باشید و واقعیت‌ها و موقعیت‌ها را برای مردم بیان کنید.

وی افزود: بنابراین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید بحث شفافت جدی گرفته شود که متاسفانه این علائم را مشاهده نمی‌کنیم.

حریری با تاکید بر اینکه دولت باید از تصمیمات متعدد و شتاب زده در حوزه اقتصاد پرهیز کند، تصریح کرد: از اواخر فروردین ماه سال جاری تاکنون که سیاست‌های جدید ارزی دولت ابلاغ شد، هر دو یا سه روز یک بار شاهد ارائه یک سیاست جدید در حوزه اقتصاد بوده‌ایم.

* لزوم تدوین برنامه برای مقابله با برنامه‌های ترامپ

وی با بیان اینکه این مسائل نتیجه یک سری تصمیمات شتاب‌زده است، گفت: از حدود یک سال پیش مشخص بود که ترامپ، تصمیم دارد چه اتفاقاتی را شکل دهد، بنابراین اگر ما حتی این احتمالات را به صورت صد در صد نمی‌دادیم، باید برای مقابله با آن برنامه‌ای تعریف می‌کردیم.

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: بنابراین باید برای تمام اتفاقاتی که می‌تواند در آینده و با شروع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از آبان ماه به وقوع بپیوندد، مطالعه داشته باشیم و راه‌حل‌های احتمالی و سناریوهای برخورد با آن را تدوین کرده‌ باشیم.

حریری با اشاره به افزایش قیمت ارز در آخرین ماه‌های سال گذشته گفت: با شدت گرفتن افزایش قیمت ارز رئیس جمهور کشورمان در برنامه تلویزیونی حضور یافت و تاکید کرد مردم نگران نباشند، در مورد ارز اصلا نگرانی نیست.

وی افزود: همچنین رئیس کل بانک مرکزی در آن ایام اعلام کرد که نگران قیمت ارز نباشید، حباب است و می‌ترکد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: وزیر اقتصاد هم اعلام کرد هیچ اتفاقی در مورد ارز نخواهد افتاد، اما وقتی مردم دیدند علیرغم تاکیدات مقامات دولتی بازار ارز بهم ریخت و قیمت ارز و کالاها افزایش یافت، دیگر اعتماد خود را به گفته‌های مسئولان از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توان توقع داشت که که مردم به پیام‌های آنها اعتماد کنند.

حریری با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری‌ها باید براساس مطالعه باشد، گفت: اطلاع‌رسانی باید به گونه‌ای باشد که مردم در آن صداقت ببینند، افزود: وقتی اصرار است که بخشی از واردات با دلارهای ارزان قیمت‌تر از ارز بازار آزاد انجام شود، این به آن مفهوم است که سیاستگذار در مبدا به واردکننده ارز ارزان می‌دهد تا در مقصد مصرف‌کننده کالای ارزان‌تری خریداری کند.

وی افزود: این در حالی است که چنین سیستمی اجرایی نمی‌شو د و قیمت همه کالا از شیر، گوشت مرغ و سایر کالاها در بازار گران شده است و قیمت همه کالاها براساس قیمت بازار آزاد محاسبه می‌شود .

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تعداد واردکنندگان کشور گفت: بنابراین این سوبسید (ارز به قیمت رسمی) به حدود 10 هزار واردکننده داده می‌شود که البته به نظر می‌رسد تاکنون حدود 2 تا 3 هزار واردکننده موفق به اخذ ارز به قیمت رسمی برای واردات شده‌اند.

حریری اظهار داشت: با فرض اینکه ارز به قیمت رسمی برای واردات به همه واردکنندگان که حدود 10 هزار نفر هستند داده شود، بنابراین تا پایان سال حدود 160 تا 170 هزار میلیارد تومان یعنی 40 میلیارد دلار ارز برای واردات داده شده است.

وی افزود: با دادن ارز رسمی برای واردات برخی کالاها بنابراین حدود 160 تا 170 هزار میلیارد تومان رانت توزیع می‌شود که اگرچه هدف از آن رسیدن کالا با قیمت مناسب به مصرف‌کننده بوده است، اما فواید آن به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایرانث با تاکید بر اینکه این موضوع باید مورد رسیدگی واقع شود، گفت: بنابراین اگر قرار است از مردم و مصرف‌کننده نهایی حمایت شود باید این حمایت‌ها به خود مصرف‌کننده برسد یا بصورت یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.

* افزایش تقاضا برای واردات با ارز ارزان

وی گفت: مادامی که ارز با نرخی پایین‌تر از بازار به متقاضیان پرداخت شود، مردم تشویق به گرفتن آن می‌شوند و حتی تلاش می‌کنند با گرفتن این دلارهای ارزان قیمت واردات آینده را را انجام دهند و بنابراین در شرایطی که در مضیقه ارزی قرار گرفته‌ایم، به جای اینکه تقاضا برای ارز کنترل شود و اجازه درخواست برای تقاضای غیرواقعی قطع شود با این سیاست‌ها تقاضای کاذب برای واردات را ایجاد کرده‌ایم.

حریری گفت: با اختصاص سالانه 160 تا 170 هزار میلیارد تومان سوبسید حاصل از ندادن ارز ارزان قیمت به واردکنندگان می‌توان بین 80 تا 250 هزار تومان را ماهانه به دهک‌های پایین پرداخت کرد.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های ارزی اخیر دولت و ایجاد بازار ثانویه اظهار داشت: براساس همین سیاستها مشخص شد، بیش از 80 درصد صادرات غیرنفتی ما به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط دولت انجام می‌شود.

*سیاست‌گذاری‌ اخیر ارزی برای 10 درصد پول حاصل از صادرات

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بنابراین وقتی 80 درصد از صادرات یک اقتصاد یعنی 80 درصد از صادرات غیرنفتی دست دولت است و صادرات کالاهای نفتی هم کامل در دست دولت است، همه این سیاست‌گذاری‌ها برای 10 درصد پول حاصل از صادرات است.

وی در مورد تحریم‌های پیش‌رو هم بیان داشت: در تحریم‌های قبلی علاوه بر آمریکا هم سازمان ملل علیه ما بود و هم اتحادیه اروپا اما اکنون فقط آمریکا علیه است، ولی با توجه به خاطراتی که از دوران تحریم‌ها دارید، تحریم‌های پیش‌روز را بیش از حد بزرگ‌نمایی کرده‌ایم.

حریری با بیان اینکه یک زمانی می‌گفتیم که تحریم‌ها برای ما کاغذ پاره است و تحریم برای ما برکت است، گفت: تحریم‌ها را نه باید کوچک نشان داد و نه باید بیش از حد بزرگ‌نمایی کرد، بلکه باید در حد و اندازه خود برای مقابله با آن برنامه‌ریزی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار29تیر 97، کد خبر: 13970427000581،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
این مشکل ارز حالا حالا ها در خدمت ماها خواهد ماند ؛ این مشکل به همین آسانی ها حل نمیشود
ا.ح75
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
در همه جا باید این دلال ها چرا سود کنند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
خوب چرا برخورد نمی کنید با این کاسبان حقیقی تحریم
چرا اصلا رانت دولتی به اینها می دهید
چند براابر عوایدشان تحریمشان کنید و مجازات شوند
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
تو این وضعیت اقتصادی بجای حل شدن مسئله رانت روز به روز داره این وضعیت بغرنج بیشتر میشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین