پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالاها در کشور از طریق بنادر انجام می‌شود، پروژه هوشمندسازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود.

شعار سالمحمد راستاد در حاشیه بازدید از پروژه های توسعه‌ای بندر شهید رجایی درباره هوشمند سازی بنادر و روندی که برای آن باید طی شود، اظهار داشت: هوشمندسازی بنادر کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود خدمات و ارتقای بهره وری محسوب می شود که امسال در دستور کار گرفته و شامل زیرساخت های مورد نیاز، نرم افزارها و تجهیزات مربوطه است.

وی افزود: پیش‌بینی ما برای هوشمندسازی بنادر یک بازه زمانی دو تا سه ساله است تا بتوانیم تمامی بنادر کشور را به مرحله ای برسانیم که از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای به حداکثررساندن کیفیت خدمات بنادر کشور استفاده کنند.

راستاد تصریح کرد: فعالیت های نرم افزاری و اداری مربوط به تشریفات ورود و خروج کالا به بنادر هم در قالب پروژه هوشمندسازی و راه اندازی سامانه جامعه بندری قاعدتاً می تواند کمک قابل توجهی به بهبود فرآیندها در بنادر تجاری کشور کند.

وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی هوشمندسازی بنادر این است که بتواند هزینه های تمام شده عملیات حمل و نقل دریایی به ویژه روند فعالیت های بندری را از طریق بهبود کیفیت و ارتقای بهره وری به حداقل برساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالاها در کشور از طریق بنادر انجام می شود، پروژه هوشمندسازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود و زمینه ای فراهم خواهد شد تا به واسطه کاهش بهای تمام شده کالاها انگیزه بهتری برای تجار، بازرگانان، صاحبان کالا و صادرکنندگان ایجاد شود.

وی در خصوص برنامه های سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی تابستانه گفت: همچنانکه که در فصول پایانی سال و تعطیلات نوروزی شاهد استقبال جمعیت زیادی از هموطنان برای بازدید از جاذبه های سواحل و جزایر جنوبی کشور هستیم، امیدواریم این مساله در فصول گرم هم تداوم داشته باشد. زیرا استفاده از زیرساخت ها و امکانات فراهم شده را نمی توان به دوره زمانی محدودی از سال منحصر کرد.

احداث بندر گردشگری دریایی در چمخاله

راستاد با اشاره به سواحل شمالی کشور گفت: در استان گیلان و بندر انزلی در حال بررسی به منظور ایجاد تعدادی اسکله خاص گردشگری دریایی هستیم. این زیرساخت‌ها مشابه اسکله های شناوری ایجاد می شوند که سال گذشته در استان هرمزگان و بوشهر احداث شد و به بهره برداری رسید.

وی افزود: در کنار این اقدامات، به زودی در بندر چمخاله استان گیلان یکی از بنادر بزرگ گردشگری و چندمنظوره احداث خواهد شد. در همین رابطه، مذاکراتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد و احداث پایانه های گردشگری در بنادر انزلی و فریدون کنار داشته ایم.

راستاد اظهارداشت: با مکانیزم های حمایتی که سازمان بنادر پیش بینی کرده و به واسطه استقبال قابل توجه هموطنان در فصل تابستان، شاهد این موضوع باشیم که ظرفیت های گردشگری دریایی در سواحل کشور ارتقاء پیدا کند.

تکمیل فاز ۲ و تجهیزات استراتژیک آن در موعد مقرر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در جمع اعضای شورای اداری بنادر و دریانوردی استان هرمزگان سخن نیز گفت: بنادر تجاری کشور به ویژه بندر شهید رجایی در مقطع تاریخی و شرایط حساس کنونی جایگاهی کلیدی دارند.

وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی تامین ۶۰ درصد از مایحتاج و پشتیبانی از بخش اعظم صادرات کشور را بر عهده دارد، تصریح کرد: اقتصاد کشور به تلاش مدیران و کارکنان این بندر وابسته است و باید به گونه ای عمل کنیم که هیچ گونه کمبود و نقیصه ای در ایفای وظایف، متوجه کشور نشود.

راستاد بر لزوم توجه ویژه به پروژه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و روبناها در بنادر تأکید کرد و افزود: طرح بسیار مهم مرحله سوم توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با روند خوبی در حال اجراست. تلاش می کنیم که تکمیل فاز ۲ و تجهیزات استراتژیک آن در زمان وعده داده شده به بهره برداری برسد تا این امکانات بتواند در خدمت حمل و نقل کشور قرار گیرد.

نباید بی انگیزگی و اختلال در روند توسعه بنادر ایجاد نشود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حداکثر مساعدت برای تجار و صاحبان کالا در مسیر تشریفات ورود و خروج کالا در بنادر صورت گیرد. بر اساس مصوبه مربوط به اصلاحیه اخیر قانون تسریع در تخلیه کشتی ها، ۲۴ ساعته شدن درب خروج گمرک یک الزام قانونی است و با انجام پیگیری های لازم، ارایه خدمات شبانه روزی باید عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: از ظرفیت های قراردادی و مکانیزم های قانونی دیگر برای حمایت از پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی، نهایت استفاده صورت گیرد تا بی انگیزگی و اختلال در روند توسعه بنادر ایجاد نشود.

راستاد خاطرنشان کرد: به موازات توسعه بندر شهید رجایی، حرکت به سمت شرق استان هرمزگان (سواحل مکران) و ایجاد یک بندر اقیانوسی در این منطقه یک ضرورت محسوب می شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی از تلاش های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به عنوان یکی از سرمایه‌های مدیریتی سازمان بنادر بخاطر اجرای پروژه ها و فعالیت های توسعه ای در بزرگترین بندر تجاری کشور تقدیر و تشکر کرد و گفت: خوشبختانه وجود یک تیم مدیریتی قوی در بندر شهید رجایی پشتوانه برنامه های توسعه است و در خصوص فعالیت های این بندر، هیچ گونه نگرانی نداریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، تاریخ انتشار 30 تیر 97، کدمطلب: 56137، www.news.mrud.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین