پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
رئیس جمهور با اشاره به برگزاری اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در استانبول گفت: باید صدای وحدت و اتحاد میان کشورهای مسلمان از این اجلاس به گوش جهانیان برسد.
شعار سال: حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان که ظهر امروز در مجموعه سعدآباد برگزار شد، گفت: برای پذیرش و دعوت این جانب و سفر به ایران از رئیس جمهور قزاقستان تشکر می کنم و به ایشان و هیات همراه خوش آمد می گویم.

وی افزود: از ۲۵ سال پیش از استقلال قزاقستان تا امروز همواره روابط دو کشور روبه توسعه بوده و قزاقستان برای ما به عنوان یک کشور دوست، مسلمان و همسایه حائز اهمیت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت قزاقستان در دوران تحریم و مذاکرات هسته ای یار ایران بوده است، ادامه داد: دو دور مذاکرات در قزاقستان برگزار شد و در دوران اجرای برجام نیز با ارسال ۶۰ تن کیک زرد به ایران کمک خوبی به اجرای برجام کرد.

روحانی با اشاره به اسناد به امضاء رسیده میان دو کشور تصریح کرد: در این سفر مجموعا ۶۶ سند تفاهم و همکاری بین دو کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی به امضا رسید که نقطه عطفی در روابط دو کشور محسوب می شود.

وی شروع همکاری های بانک های مرکزی دو کشور و اقدامات بانک ها در تسهیل روادید برای بازرگانان ایرانی جهت رفت و آمد به قزاقستان را گام های مهمی در توسعه روابط میان دو کشور دانست و اضافه کرد: زمینه های خوبی برای همکاری میان دو کشور در بخش کشاورزی، کشت فراسرزمینی و امنیت غذایی پایدار وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در ملاقات های خصوصی و عمومی میان دو کشور علاوه بر توسعه بخش کشاورزی و تجاری در زمینه مسائل علمی و فرهنگی نیز گفتگو شد و توافق نظر وجود داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه بخش نفت و گاز، پتروشیمی، نفت خام و فرآورده های نفتی نیز جزء مواردی بود که دو کشور با یکدیگر تفاهم داشتند.

وی حمل و نقل و ارتباط راه آهن و اقداماتی برای توسعه راه ریلی بین اینچه‌برون و بندرعباس را از دیگر موضوعات گفتگو شده میان دو هیات نام برد.

رئیس جمهور گفت: همکاری های دو کشور در زمینه دریای خزر، مسائل زیست محیطی، حمل و نقل دریایی، تروریسم و رژیم حقوقی دریای خزر نیز جزء مواردی بود که در مذکرات دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بان اینکه در زمینه مسائل منطقه اتفاق نظر میان دو طرف وجود داد، افزود: دو طرف تاکید داشتند که موضوع افراط‌گرایی، اختلاف میان فرق و تروریسم سه خطری است که جهان اسلام را تهدید می کند.

روحانی توضیح داد: ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان، عراق، سوریه و پایان جنگ در یمن و راه حل های سیاسی که باید در این زمینه مدنظر قرار بگیرد، در مذاکرات میان دو کشور مورد بحث قرار گرفت که هر دو طرف در این مسائل اتفاق نظر داشتند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اجلاس سازمان همکاری های اسلامی که آخر هفته در استانبول برگزار می شود، گفت: این اجلاس یکی از موضوعات مذاکره بود و هر دو کشور اتفاق نظر داشتند که باید صدایی که از این اجلاس به گوش جهان می رسد، صدای وحدت و اتحاد میان کشورهای مسلمان باشد.

روحانی در پایان سخنان خود بار دیگر به رئیس جمهور قزاقستان و هیات همراه خوش آمد گفت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:23 فروردین 1395 ، کد مطلب : 3595978 www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین