وی ادامه داد: باید از طریق جلسات مشاوره و گفتگو با خانوادهها و دانشآموزان انجام دهیم و آنها را به سمت رشته ریاضی و همچنین رشتههایی که مورد نیاز جامعه هستند، هدایت کنیم، البته بخشی از این مشکل متاثر از عوامل بیرونی و جوی است که در حال حاضر در جامعه وجود دارد و دانشآموزان بیشتر علاقهمند هستند به سمت رشتههای تجربی بروند.
وی خاطرنشان کرد: این متاثر از برنامههایی است که دولتها برای توسعه زمینههای بهداشت و درمان در کشور داشتهاند، از همین رو باید یک همکاری متقابلی اتفاق بیافتد که در همه حوزه ها این تعادل برقرار شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که دانشآموزان به ترتیب به چه رشتههایی علاقه نشان داده اند؟ گفت: اگر فنیحرفهای و کاردانش را با هم در نظر بگیریم؛ دانش آموزان درابتدا به رشته فنیحرفهای و کاردانش و بعد تجربی، انسانی و ریاضی علاقه نشان دادهاند.
وی در رابطه با اینکه طرح ایران مهارت برای پرداختن به بُعد مهارتی و علمی دانش آموزان در کنار مهارت دانشی است، گفت: در سند تحول هم آمده که آموزش مهارت باید در همه دورههای تحصیلی انجام شود و محدود به رشتههای فنی حرفهای نباشد و ما از این جهت طرح ایران مهارت را شروع کرده ایم تا بتوانیم آموزش مهارت را به دانش آموزان ارائه و گرایشهای مهارتی را در آنان بالا ببریم.
زرافشان همچنین با اشاره به روشهای پذیرش دانشجو گفت: طبق قانون سه روش برای پذیرش وجود دارد که یک روش آن صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است، به این معنا که گروهی از دانشآموزان نمرات دورس نهایی شان 100 درصد در ورود به دانشگاه تاثیر دارد یعنی نیازی نیست در هیچ کنکوری شرکت کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: آموزش عالی چند سالی است که برای شرکت در کنکور دو دفترچه ارائه میدهد که یک دفترچه برای پذیرش صرفا بر مبنای سوابق تحصیلی است. به این صورت که داوطلب با تهیه این دفترچه فقط ثبتنام و انتخاب رشته میکند، سپس انتخاب رشته را در پرتال سازمان سنجش می گذارد و بر مبنای معدل داوطلب و تعداد متقاضی در دانشگاه ثبت نام میکنند. این گروه از دانش آموزان ضرورتی به شرکت در هیچ گونه آزمونی ندارند و صرفا با ارائه مدارک تحصیلی و نمرات نهاییشان میتوانند در دانشگاه ثبت نام کنند.
شعارسال، با اندکی
تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ
انتشار: 9 مرداد 1397 650095،www.ilna.ir